Ulkomaat |

Volkswagenin ”Der Alte” täyttää 75

Yksi maailman arvostetuimmista ja samalla pelätyimmistä yritysjohtajista Ferdinand Piëch täyttää tiistaina 75 vuotta. Volkswagen-patriarkka ilmoittaa harrastuksekseen autot. Sukuvikansa Piëch imi äidinmaidosta. Hänen isoisänsä oli kuplavolkkarin keksijä Ferdinand Porsche.

Ferdinand Porsche ja lapsenlapset Ferdinand Piëch (oik.) ja Ferdinand Alexander Porsche vuonna 1949.
Ferdinand Porsche ja lapsenlapset Ferdinand Piëch (oik.) ja Ferdinand Alexander Porsche vuonna 1949. Edelleen Volkswagenin johdossa oleva Piëch täyttää tiistaina 75 vuotta. Kuva: obs/VW Volkswagen AG

Saksalaisesta poliisisarjasta tuttu liikanimi ”Der Alte” on Wienissä vuonna 1937 syntyneelle Piëchille kyseenalainen. Patriarkka Piëchillä sanotaan olevan paljon ihailijoita, mutta ainakin saman verran vihamiehiä. Konsernin virallisissa asiakirjoissa hallintoneuvoston puheenjohtajan kirjoitusasu on ennemminkin kunnioitusta herättävä Hon. Prof. Dr. h. c. Ferdinand K. Piëch.

Natsit nimesivät Piëchin isän toisen maailmansodan aikana Volkswagenin toimitusjohtajaksi. Anton Piëch oli tutustunut lakimiehen ominaisuudessa Ferdinand Porscheen jo 20-luvulla ja meni naimisiin tämän tyttären kanssa.

Ferdinand Piëch aloitti ammattimaisen autouransa valmistuttuaan insinööriksi vuonna 1962. Porschen tehtaalla Saksan Stuttgartissa hän yleni teknisen puolen johtajaksi vajaassa vuosikymmenessä. Huima nousukiito ei tullut pelkällä sukunimellä, vaan Piëchiä luonnehditaan Saksassa vertaansa vailla olevana teknisenä ja strategisena osaajana.

Piëch muutti innovaatiot rahaksi

Ferdinand Piëch siirtyi Audi NSU Auto Unionin palvelukseen vuonna 1972. Audilla hän saavutti sen, mistä häntä kadehditaan eniten. Piëch ei ainoastaan ollut kehittämässä autotekniikkaa, vaan sai Quattro-nelivetotekniikan ja TDI-moottoreiden kaltaiset keksinnöt menemään myös kaupaksi.

Vuonna 1992 Piëch nousi Volkswagenin hallitukseen ja vuotta myöhemmin hallituksen puheenjohtajaksi. Piëchin tullessa konsernin johtoon oli yhtiö huonossa kunnossa. Konsernimerkkien automallistot olivat vanhahtavia ja autojen valmistus tehotonta.

Piëch pakotti VW-konsernin suuriin uudistuksiin, joista merkittävin oli strategia yhteisistä ”pohjalevyistä”. Volkswagenin koko automallisto toteutettiin niin, että jäljelle jäi vain neljä erikokoista pohjaratkaisua. Se lisäsi merkittävästi tuotannon tehokkuutta, kun konsernissa voitiin soveltaa enemmän yhteisiä osia eri mallien kesken.

Suku on pahin

Kymmenen vuotta sitten Piëch luopui hallituspaikastaan ja siirtyi konsernin hallintoneuvoston johtoon. Patriarkan vuodet ovat olleet yhtiöille menestyksekkäitä automyynnillisesti, mutta samalla valtataistelusta yhtiön omistuksesta tuli veristä.

Porsche yritti vuonna 2008 vallata itseään huomattavasti suuremman Volkswagenin. Syyskuussa sen osaomistus VW:stä oli jo yli 35 prosenttia. Maailmalla puhjenneet talousmullistukset kuitenkin johtivat siihen, että lainarahalla osakkeita haalinut Porsche joutui 10 miljardin velkoihin ja putosi lopulta Volkswagenin syliin.

Sekava ja surullinen fuusio on edelleen kesken. Piëchin ja Porschen sisarusten osakkeita omistavien perijöiden välejä selvittävät lakimiehet. Kyse on isoista rahoista: Volkswagen teki viime vuonnakin yli 17 miljardin euron tuloksen. Pelkästään suurosakkeenomistaja ja miljardööri Ferdinand Piëchillä on 12 lasta neljästä eri suhteesta.

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat

Pääuutiset

Kotimaa

Palomestari: Turmakoneesta jäi jäljelle romukasa, ei mitään tunnistettavaa

Sunnuntain tiedotustilaisuus onnettomuudesta.

Tapahtumat hetki hetkeltä

00.15

Tutkinnanjohtaja, komisario Pentti Lehtimäki kertoo, että lentoturmassa kuolleet siirretään yön aikana pois onnettomuuspaikalta. Heidän tunnistamisessaan tarvitaan DNA-tutkimuksia.

23.24

Pienkoneen putoamispaikalla ollut päivystävä palomestari kuvailee näkymää lohduttomaksi. Hänen mukaansa kone oli tuhoutunut tunnistamattomaan kuntoon.

22.45

Punaisen Ristin henkisen tuen ryhmä aloittaa ryhmäistunnot viranomaisille, etsijöille, omaisille ja lentokerhon jäsenille, Suomen Punainen Risti kertoo Twitterissä.

Lue lisää

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä