Kotimaa |

VR hehkuttaa uutta veturikalustoaan – luvataan kulkevan jopa 40 asteen pakkasessa

Saksalaisen Siemensin kehittämä Vectron-hybridiveturi kulkee sekä sähköllä että dieselillä. 200 kilometrin tuntinopeuteen yltävä veturi nähdään kaupallisessa liikenteessä vuoden 2017 alussa.

Hybridiveturi Vectron kulkee lumisessa kaupunkimaisemassa Turun ratapihalla.
Kuva: Paula Koskinen / Yle

Liikenneviraston tiistaina suosittama niin sanottu tunnin juna on vielä kaukana horisontissa, mutta jo ensi vuonna raideliikenne saa uutta vauhtia koko maahan.

Luonnonvoimien edessä pitää olla aina nöyrä, ettei tule luvanneeksi liikoja.

– Petri Auno

Parhaimmillaan 200 kilometrin tuntinopeuteen yltävää saksalaisvalmisteista Vectron-hybridiveturia on kokeiltu Suomen rataverkossa jo viime vuodesta lähtien, kertoo liikennejohtaja Petri Auno VR Groupilta.

– Halusimme tehdä veturiin aika paljon muutoksia suomalaisten sääolosuhteiden takia. Halusimme parantaa muun muassa lumen- ja pakkasensietokykyä.

– Yksi iso asia oli myös raideleveys, joka on meillä leveämpi kuin Keski-Euroopassa, Auno sanoo.

Oma malli Suomen ankariin olosuhteisiin

Siemensin kehittämä Vectron-veturi kulkee Euroopassa 25 asteen pakkasessa. Suomen raiteille muokatun hybridiveturin luvataan kulkevan jopa 40 asteen pakkasessa.

Turun ja Helsingin väliseen matkaan kestävää aikaa on pyrkimys lyhentää jo ennen kuin uusi veturi on kaupallisessa liikenteessä.

– Petri Auno

Matkustajien kannalta muutos on tervetullut, sillä viimeksi  tammikuussa VR perui vuorojaan kireän pakkasen takia.

– Luonnonvoimien edessä pitää olla aina nöyrä, ettei tule luvanneeksi liikoja. Olemme kuitenkin yhdistäneet suomalaisen sekä saksalaisen osaamisen.

– Olemme miettineet asioita, joilla toimintavarmuutta voi parantaa talvella, ja niitä muutoksia tähän veturiin on tehty paljon, Petri Auno toteaa.

Kalustohankinnat eivät ole kuitenkaan ainoa tapa, jolla junaliikenteen sujuvuutta talvisissa olosuhteissa yritetään parantaa. Liikennevirasto testaa parhaillaan järjestelmää, jonka on tarkoitus estää vaihteiden tukkeutuminen tuiskuavasta lumesta.

Uusi veturi kulkee sähköllä ja dieselillä

Vectron-veturin toimintavarmuutta korostaa Petri Aunon mukaan se, että hybridiveturi kulkee sekä sähköllä että dieselillä. Kun rataverkon sähköistetty osuus päättyy, kuljettaja voi kääntää dieselmoottorit käyttöön.

– Suomen rataverkolla on aika paljon ratapihoja, joiden sivuraiteita ei ole sähköistetty. Näiltä ratapihoilla kulkee kuitenkin paljon varsinkin tavaraliikennettä. Tällä veturilla voidaan kuljettaa vaunut vaikka tehtaiden lastauspaikoille asti.

Vectron-hybridiveturi Turun ratapihalla.
Vectron-hybridiveturi vieraili Turun ratapihalla. Kuva: Andy Ödman / Yle
Hybridiveturista on hyötyä myös silloin, jos sähköistettyyn rataan tulee häiriöitä.

– Voimme siirtyä lähimmälle asemalle, jolloin matkustajat pääsevät turvallisesti pois kyydistä. Tämä erinomainen ratkaisu palvelee Suomen rataverkolle asiakkaita vielä paljon, Auno kiittelee.

VR pyrkii lyhentämään matka-aikoja

VR on tilannut Siemensiltä yhteensä 80 uutta sähköveturia.

Liikennejohtaja Petri Auno sanoo, että Vectron-vetureita käytetään ympäri rataverkkoa. Vielä on kuitenkin edessä reilusti testikilometrejä.

– Haluamme varmistaa, että ne toimivat kaikissa olosuhteissa ja sopivat yhteen VR:n muun kaluston kanssa.

Veturinkuljettaja Samuli Juntto esittelee Vectron-hybridiveturin ohjaamoa.
Veturinkuljettaja Samuli Juntto esittelee Vectron-veturin ohjaamoa. Kuva: Andy Ödman / Yle
Uusien hankintojen huippunopeus on merkittävä harppaus VR:n vanhoihin Sr1-vetureihin nähden.

– Vectron kulkee kahtasataa, kun taas vanha Sr1 kulkee 140 kilometrin tuntinopeutta. Se tuo tietysti meille lisäeväitä jatkoa ajatellen, Petri Auno sanoo.

Aunon mukaan matka-aikojen lyhentäminen on VR:n suunnitelmissa, vaikka tunnin junaa ei vielä lähivuosina nähdäkään.

– Esimerkiksi Turun ja Helsingin väliseen matkaan kestävää aikaa on pyrkimys lyhentää jo ennen kuin uusi veturi on kaupallisessa liikenteessä. Tarkkaa matka-aikaa en uskalla vielä luvata, hän toteaa.

Korjaus 20.1.2016 klo 11:59: VR on tilannut 80 uutta sähköveturia yhdeksän sijaan.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Talous

Arvostettu saksalaisprofessori: EU:n on uudistuttava selviytyäkseen Brexit-kriisistä

Saksalainen ekonomisti ja Ifo-instituutin pääjohtaja Hans-Werner Sinn.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä