Liikenne |

VR rajoittaa kuljettajien kännykänkäyttöä – Vetureihin tulossa varmistusjärjestelmät ylinopeuden estämiseksi

VR estää käytännössä junien liikkeelle pääsyn ilman automaattista kulunvalvontaa. Samalla junankuljettajien matkapuhelinten ja tablettien käyttö rajoitetaan vain työtehtäviin. VR:n uusittuun turvallisuuskäytäntöön on päädytty viimetalvisen Hyvinkään junahurjastelun aiheuttaman vakavan vaaratilanteen takia.

Sm4-taajamajunan ohjaamo
Tältä näyttää Sm4-taajamajunan ohjaamossa. Keskellä olevaan kehykseen kuljettaja kytkee henkilökohtaisen tablettitietokoneensa, johon hän saa ohjeita ja tiedotteita. Kuva: Kaisa Enkkelä / VR

VR on tehnyt lähes vuoden tiivistä junaturvallisuustyötä. VR:ssa on otettu vakavasti Onnettomuustutkintakeskuksen selvitykset ja suositukset maaliskuussa 2015 Hyvinkäällä tapahtuneen vakavan vaaratilanteen jälkeen. Tuolloin Riihimäeltä Helsinkiin matkalla ollut R-juna ajoi Hyvinkään ratapihalle 80 kilometrin rajoitusalueella yli 150 kilometrin vauhtia.

Ylinopeuden mahdollisti se, että kuljettaja oli lähtiessään Riihimäeltä jättänyt kytkemättä automaattisen kulunvalvonnan junaansa. Kuljettaja vapautettiin junankuljettamisesta ja sittemmin kuljettaja on irtisanoutunut VR:n palveluksesta.

Hyvinkään käräjäoikeus tuomitsi lisäksi kuljettajan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta viiden kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen.

Inhimilliset virheet halutaan karsia junaliikenteestä

Onnettomuustutkintakeskus kiinnitti huomiota inhimillisen tekijän mahdollisuuteen junaturvallisuudessa keväällä 2015, kun kävi ilmi, että junankuljettaja voi lähteä ajoon ilman kulunvalvontajärjestelmää, joka estäisi teknisesti ylinopeudet.

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskuksen ja VR:n asiantuntijat olivat huomauttaneet tarkkaavaisuuteen vaikuttavista inhimillisistä tekijöistä, kuten kuljettajan väsymys tai muu toiminta, esimerkiksi matkapuhelimeen keskittyminen. Espanjassa Santiago de Compostelassa 2013 juna oli ajanut ylinopeutta asemalle tuhoisin seurauksin, kun kuljettaja oli keskittynyt älypuhelimensa käyttöön.  

Nyt tällaiset korjattavissa olevat, mahdollisia vaaroja aiheuttavat tekijät junaliikenteestä karsitaan niin teknisesti kuin kuljettajien uusitulla ohjeistuksellakin, kertoo VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala.

VR asennutti jo alkukesästä vetureihin varoitustarrat, jotka muistuttavat automaattisen kulunvalvonnan kytkemisen tärkeydestä. Junankuljettajien kanssa on käyty myös laajoja ja perusteellisia keskusteluja turvallisuuden parantamisesta. Näiden seurauksena on uusittu ohjeistus veturin kuljettajan käsikirja loppusyksystä 2015. 

– Tarkennettiin ohjeistuksessa muun muassa mobiililaitteiden käyttöä ajon aikana. Työhön liittymättömien tekstiviestien ja sähköpostien kirjoittelu ajon aikana on kielletty, kertoo turvallisuusjohtaja Jari Hankala.

Varsinaisessa työssään junankuljettaja joutuu silti kaiken aikaa käyttämään mobiililaitteita, puhelimia ja tablettia, ollessaan yhteydessä liikenteen ohjaukseen ja saadessaan sieltä ohjeita ja ajotietoja.

Punainen valo syttyy, jos juna liikkuu ilman kulunvalvontaa

Vuodenvaihteen jälkeen on käynnistynyt uuden toimintamallin käyttöönotto junissa. Jatkossa junakulunvalvontajärjestelmä on aina päällä ja tämä toiminnallinen muutos saadaan valmiiksi alkuvuodesta.

– Toimintamalli on jo ollut käytössä uudessa SM-5-kalustossa radoilla. Lisäksi lähikuukausien aikana toimintamalli saadaan kaikkiin vetureihin, kertoo VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala.

Vetureihin asennetaan lisäksi toinenkin turvallisuutta varmistava järjestelmä: punainen valo, joka syttyy päälle, jos junalla yritetään ajaa ilman kulunvalvontaa. Tämä laitteiston suunnittelu on parhaillaan käynnissä ja laitteistot asennetaan vetureihin 2016–2017 aikana.

Vetureissa on kohta kaksi päällekkäistä varmistusjärjestelmää

VR:ssä uskotaan, että nyt tehdyillä ratkaisuilla karsitaan junankuljettajista mahdollisesti aiheutuvat vaaratekijät murto-osaan aiemmasta.

– Kun jatkossa junissa on kaksi päällekkäistä ajoturvallisuuden varmistavaa järjestelmää, uskomme, että riski saadaan pudotettua olemattomalle tasolle, kertoo turvallisuusjohtaja Jari Hankala.

Turvallisuusselvittelyn yhteydessä ei ole tullut esille muita vastaavia tapauksia, joissa juna oli päässyt turvaverkkojen lävitse tai ohitse ajamaan ylinopeutta.

– Ei ensimmäistäkään vastaavaa tilannetta ole tullut muualta esille, painottaa VR:n turvalliisuusjohtaja Jari Hankala.

Päivitetty 11.1.2015 kello 16:17: Jutussa kerrottiin aiemmin uudesta teknisestä kulunvalvontajärjestelmästä junissa, mutta kyse on uudesta toimintamallista, joka otetaan käyttöön kaikissa vetureissa.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä