Talous |

Vuosaaresta merkittävä rautatieasema – Äänekoskelta 500 sellujunaa vuodessa

VR Transpoint ottaa hoitaakseen Äänekosken tulevan biotuotetehtaan jättimäiset sellukuljetukset Vuosaaren satamaan Helsinkiin. Äänekoskelta matkaa Vuosaareen viikossa 10 sellujunaa eli noin 500 junaa vuodessa. Metsä Groupin kanssa solmittu sopimus kattaa sellun ratakuljetukset sekä uuden sellukuljetuksiin räätälöidyn vaunukaluston hankinnan.

Äänekosken sellujunia tulevat vetämään Siemensin valmistamat uudet Vectron-sähköveturit.
Äänekosken sellujunia tulevat vetämään Siemensin valmistamat uudet Vectron-sähköveturit. Kuva: Siemens

Äänekoskella tuotettua sellua viedään ulkomaille noin 0,8 miljoonaa tonnia vuodessa. Määrä vastaa noin 2,5 prosenttia Suomen vuosittaisista rautatiekuljetuksista.

Äänekosken sellua viedään pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan. Uuden tehtaan vuosituotanto tulee olemaan 1,3 miljoonaa sellutonnia.

– Kuljetussopimuksessa logistiikkaan on haettu uutta tehoa yhdistämällä tehtaan toiminnot, kuljetukset ja satamaoperointi, kertoo VR Transpointin johtaja Rolf Jansson.

Vuosaaren satamassa sellukuljetuksia tulee operoimaan Oy M. Rauanheimo Ab.

Uudet sähköveturit vetojuhtina

Äänekoski–Vuosaari-välin sellujunat tulevat olemaan 20 vaunun kokonaisuuksia ja koko kapasiteetti on tehtaan käytössä.

Janssonin mukaan uusi logistiikkaratkaisu nostaa Vuosaareen merkittäväksi satamaksi rautatiekuljetuksille.

VR Transpoint hankkii Äänekosken kuljetuksiin uutta vaunukalustoa. Vetureina tullaan käyttämään VR:n uusia, Siemensiltä tilattuja Vectron-sähkövetureita, joilla on mahdollista operoida vaihtotöitä myös sähköistämättömillä raiteilla.

Äänekosken tehtaan on määrä valmistua kesällä 2017, jolloin myös kuljetukset alkavat vaiheittain. Arvion mukaan tehdas pääsee täyteen tuotantovauhtiin vuoden kuluttua aloituksesta.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Kotimaa

Länsimetron lisäksi Espoon toinen jättihanke reilusti myöhässä – pöytäkirjat salataan taas

Länsimetron lisäksi espoolaiset saavat odottaa myös uuden sairaalansa valmistumista Jorviin. Hanke ei ole kaikilta osin sujunut kuin tanssi: aikataulu on venynyt ja rahaa on palanut suunniteltua enemmän. Kaupunki vääntää kättä laskutuksesta rakentaja Lujatalon kanssa. Espoossa hämmennystä on herättänyt myös kaupungin teknisen toimen johtajan veljen rooli hankkeessa Lujatalon puolella.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä