Ulkomaat |

Vuosi tragedian jälkeen – Germanwingsin tuhoisa itsemurhalento raastaa vieläkin saksalaisia

Saksalainen lentäjä Andreas Lubitz kertoi 41 lääkärille vakavista mielenterveysongelmistaan, mutta onnistui salaamaan asian työnantajaltaan. Se maksoi 150 ihmisen hengen.

Uhrien omaiset vierailevat turman muistopaikalla. Le Vernet, maaliskuu 2015.
Uhrien omaiset vierailevat turman muistopaikalla. Le Vernet, maaliskuu 2015. Kuva: Yoan Valat / EPA

Ranskalaisen tutkijaryhmän loppuraportti Germanwingsin lennosta 4U 9525 julkistetaan sunnuntaina maaliskuun 13. päivänä, lähes vuosi itsemurhalennon jälkeen.

Osa raportin tiedoista on jo vuotanut julkisuuteen. Barcelonasta Düsseldorfiin matkalla olleen Germanwings-lentoyhtiön matkustajakoneen viimeiset hetket tiedetään nyt tarkalleen koneen mustien laatikkojen ansiosta.

Lento päättyi 150 ihmisen kuolemaan Ranskan alpeilla, kun ohjaamoon lukittautunut perämies Andreas Lubitz ohjasi koneen tarkoituksella kohti varmaa tuhoa.

Tuskallisia yksityiskohtia

Saksalainen Bild-sanomalehti on julkaissut otteita mustien laatikoiden nauhoituksista.

Äänitteet varmistavat, että koneen päälentäjä yritti turhaan päästä sisään ohjaamoon wc-käyntinsä jälkeen.

Myös matkustajat ehtivät tajuta, että jotakin on pahasti vialla. Matkustamoon levisi täysi paniikki muutama minuutti ennen koneen törmäystä vuoren seinämään.

Yksi - ehkä kaikkein merkittävin - kysymys jää kuitenkin ilman vastausta. Miten on mahdollista, että itsemurhaa hautova, vaikeista mielenterveysongelmista kärsivä ihminen päästettiin lentokoneen ohjaimiin?

Tapaus Andreas Lubitz

Kansainväliset tiedotusvälineet ovat vuoden aikana läpivalaisseet turmakoneen lentäjän, Andreas Lubitzin, koko henkilöhistorian.

Pankkiirin ja pianonsoiton opettajan vanhin poika oli ujo lapsi. Andreaksen lapsuus- ja nuoruusvuosien suuri, ilmeisesti lähes pakkomielteinen haave, oli päästä lentäjäksi.

Andreas Lubitz juoksukilpailussa syyskuussa 2019.
Andreas Lubitz juoksukilpailussa syyskuussa 2019. Kuva: Foto-Team-Müller / EPA

Toive toteutui tavalla, jota on jälkikäteen vaikea ymmärtää.

Masennuksesta, itsemurha-aikeista ja luulosairauksista kärsinyt nuori mies läpäisi kaikki tiukkoina pidetytyt testit ja selvitti tiensä unelmiensa ammattiin, lentäjäksi.

Masennus keskeytti koulun

Lubitz aloitti Lufthansan lentäjäkoulutuksen pohjoissaksalaisessa Bremenin kaupungissa vuonna 2008. Yhden vuoden teoriaopintojen jälkeen hänen oli määrä siirtyä varsinaisiin lentoharjoituksiin Yhdysvaltoihin, Arizonaan.

Lubitz kuitenkin sairastui vakavaksi diagnostisoituun masennukseen ja hän joutui yhdeksäksi kuukaudeksi psykiatriseen sairaalaan.

Kesällä 2009 häntä hoitanut lääkäri arvioi koululle lähettämässään suosituskirjeessä, että Lubitz oli "täysin toipunut sairaudestaan".

Video: Germanwingsin turmakoneen viimeinen lento.
01:42
Ranskankielinen animaatio Germanwingsin turmakoneen viimeisistä vaiheista. Video: FT2

Seuraavaksi Andreas Lubitz jäi kiinni valehtelusta. Hän kielsi Yhdysvaltain ilmailuvirastolle tekemässään hakemuksessa koskaan käyttäneensä psyykenlääkkeitä.

Rike oli suuri. Siitä olisi saattanut saada elinikäisen lentokiellon tai vankilatuomion. Andreas Lubitz ei saanut kumpaakaan.

Tieto ei kulkenut

Vuonna 2013 Lubitz oli saanut koulutuksensa päätökseen. Hän työskenteli lentoperämiehenä Lufthansan tytäryhtiön Germanwingsin Euroopan lennoilla.

Nuoren miehen henkiset vaikeudet kuitenkin jatkuivat. Hän pelkäsi esimerkiksi sokeutuvansa, mutta lääkärien arvioiden mukaan kyse oli luulosairaudesta.

Andreas Lubitz sai muutaman vuoden aikana hoitoa 41 lääkäriltä, mutta yksikään heistä ei kertonut potilaan vakavista ongelmista tämän työnantajalle, Germanwingsille.

"Järjetön järjestelmä"

Saksassa kansallinen lentoyhtiö Lufthansa muutti käytäntöjään heti tuhoisan itsemurhalennon jälkeen. Nykyään yhtiö edellyttää, että ohjaamossa on aina samaan aikaan kaksi henkilökunnan jäsentä.

Esimerkiksi Suomen Finnairilla tämä tapa oli käytössä jo ennen turmalentoa.

Saksassa mietitään myös kiivaasti, miksi sen järjestelmä petti kohtalokkaalla tavalla ja miksei Germanwings saanut tietää lentäjänsä vakavista psyykkisistä ongelmista.

– Tältä osin täkäläinen systeemi on mahdoton, tämä on järjetön järjestelmä, Ylen Berliinin-toimittaja Pertti Rönkkö sanoo.

Rönkkö viittaa maan monimutkaiseen byrokratiaan, jossa terveydenhuollon eri osapuolet eivät ole tietoisia toistensa antamista diagnooseista ja hoidoista.

Nykyistä toimintamallia ollaan muuttamassa, mutta se ei tapahdu hetkessä.

Ja koska tahansa uusi laki saadaankaan säädettyä, se on jo valmistuessaan auttamattomasti myöhässä.

Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä