Liikenne |

Ylinopeudet, tienpito, kanssaliikkujan asenne – mikä liikenteessä ärsyttää?

Uhkarohkeat ohitukset, ylinopeutta ajavat, alinopeutta köröttelevät, uraiset tiet, kaahaavat autoilijat, pyöräilijöiden töppäily – liikenteessä on monta mielensä pahoittamisen ja ärsytyksen aihetta. Mikä sinua eniten liikenteessä ärsyttää?

Mies näyttää keskisormea ratin takana.
Kuva: Yle

Liikennelääketieteen professorin Timo Tervon mielestä Suomessa on huonompi liikennekulttuuri kuin naapurimaissa Ruotsissa tai Virossa. Suomalainen on tien päällä helposti ärsyyntyvä – pidättyväisyys ja jäyhyys katoaa ja tilalle tulee tulinen temperamentti ja omista eduista kiinni pitäminen.

Mikä sinua ärsyttää liikenteessä eniten: kanssaihmisten piittaamattomuus, kaahaavat autoilijat tai törttöilevät pyöräilijät, tienpidon laiminlyönnit vai ruuhkajonoissa nytkyttely? Onko suomalaisen liikenteen ongelma suomalainen liikkuja itse?

Kommentoi aihetta (52 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Juuso

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Liikenteessä jurppii monikin asia, mutta eniten ne minäminä -tyypit, jotka eivät siedä edessään toisen auton takavaloja, vaan ohi on päästävä. Ohituksen jälkeen kiire loppuu ja jäädään köröttelemään samaa nopeutta kuin justiinsa ohitettu. Usein nämä ohittelijat ajavat saksalaisvalmisteisella autolla, joskus ruotsalaisella.

  • Iän rauhoittama

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä ärsyttää! Nimittäin kuskit jotka ylinopeutta ajamalla "hengittävät niskaan" tulemalla taakse roikkumaan liian lähelle. Sama tyyppi ohittaa heti kun voi ja heti ohituksen jälkeen palaa suoraan eteen – taas liian lähelle vaikka tilaa olisi ollut vähän myöhemminkin palata. Rapakelillä kyseinen käytös jopa raivostuttaa eli malttia kysyy ettei itse provosoidu. En viitsi mainita minkälaisten automerkkien käyttäjät eniten näitä ohituksia ja "kaistanvaihtosukkulointia" harrastavat. Käytös on röyhkeää itsekkyyttä ja yliminän korostamista.

    • Yliminä tarkoittaa omaatuntoa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ei öykkäriluonne korreloi minkään automerkin kanssa. Tietyn automerkin yhdistäminen kuljettajan tietynlaiseen käytökseen on valikoivaa havainnointia eli näet mitä arvelet näkeväsi ja vahvistat sillä omia ennakkoasenteitasi. Se on inhimillinen ominaisuus, mutta joskus myös heikkous.

      Ongelmat liikenteessä alkavat yleensä juuri siitä, että unohdetaan, että joka kotteroa ohjaa ihminen. Jopa Mersua, Bemaria ja Audia, mutta myös pikkuista Toyotaa tai mopoautoa. Me ärsyynnymme"kalliista" autoista, kun pitäisi vain keskittyä omaan turvalliseen liikkumiseen ja sen mahdollistamiseen muille. Mikään auto ei ole yhtä kallis kuin ihminen sen sisällä.

      Turvallisuus ja toisten huomioiminen on asia, johon koko tieliikennelaki perustuu. Ei meillä kellään ole liikenteessä mitään etuoikeuksia vaan ainoastaan vastuuta ja velvollisuuksia. Ellei tämä asia mene päähän, joutaa kortti pois. Mikä tahansa ajoneuvo on holtittoman ja piittaamattoman käsissä murha-ase.

    • auto on

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      @Yliminä tarkoittaa omaatuntoa: Juuri näin. Itse en ainakaan pysty erittelemään mitenkään merkeittäin näitä minäminä kuskeja. Eikä ole tarvetta tai edes kiinostustakaan moiseen.

  • oplv

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jalankulkijana ärsyttää erityisesti sadesäällä autoilijat, jotka kuraavat kinttuni. Ärsyttää myös autoilijat, jotka eivät osaa ajaa oikein risteyksiin. Ärsyttää jalankulkijat, jotka kävelevät pyörätiellä. Ärsyttää pyöräilijät, jotka pyöräilevät jalkakäytävillä. Ärsyttää jalankulkijat, jotka kävelevät usean ihmisen riveissä. Ärsyttää helsinkiläiset pyöräilijät, jotka pää täynnä vihreää eivät noudata mitään sääntöjä. Ärsyttää helsinkiläiset autoilijat, jotka eivät päästä suojatielle.

  • Miekki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kokisin kotimaisen liikenteen ongelmaksi välinpitämättömyyden. Siihen nivoutuvat kaikki liikenteen vaaratekijät. Ajetaan liian lujaa tai liian hiljaa, ei seurata muuta liikennettä, ei väistetä, ei varoiteta muita tielläliikkujia vaarasta, ei anneta tilaa ohittaa. Ei edes ajatella muita. Ei ajatella oikeastaan ja oikeasti yhtään mitään.

    Tämä koskee ihan kaikkia liikkujia välineestä riippumatta.

    • auto on

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Nyt veit sanat suusta. Juuri tuosta on kyse, välinpitämätömästä minä asenteesta, jossa liikenteessä ei nähdä muita kuin itsensä. Ja tämä koskee kaikkia kävelijöistä rekkakuskeihin ja siltä väliltä.

    • normihemppa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Vilkkua ei jakseta käyttää: se niin raskasta kytkeä päälle...Vilkkua pihdataan ehdottomasti, mutta se on todella typerää toimintaa...Kaistaa vaihdetaan Turussa yksisuuntaisilla ilman vilkkua, kuin Räikkonen kilparadalla... Ei kivaa...

      Lisäksi liikenne takkuaa, kun ei viitsitä ryhmittäytyä kunnolla...keskikaistalta käännytään ties minne....Taxiautoilija syyllistyi tänään samaan: ei ryhmittäytynyt, vaikka kääntyi vasemmalle sairaalaan....ei välitetä ilmeisesti kuin itsestä...vai räplätäänkö kännyä vai ties mitä? Ottakaa muutkin huomioon liikenteessä please!!

    • auto on

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      @normihemppa: Tuo vilkun käyttö - tai käyttämättömyys - on kyllä ihme juttu. Varsin näillä, jotka "vilauttaa" sitä puoliksi keskellä risteystä. Jos kerran sen verran vaivautuu, niin miksi ei sitten laita kunnolla päälle ja ajoissa.

  • Autokoulun käyneet?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Autoilijat ärsyttävät, eivät väistä kevyttä liikennettä ollenkaan, vaikka lain mukaan kuuluu. Jos yksi pysähtyykin suojatien eteen, niin toinen tulee vierestä lujaa ja ajaa jalankulkijan päälle. Kerran autoilija pysähtyi (keski-ikäinen nainen) ja päätti sitten kuitenkin lähteä liikkeelle juuri, kun itse läksin koirineni ylittämään katua, koska hän näytti antavan siihen mahdollisuuden. Hyvä ettei koira jäänyt alle.

    Miten autoilijoilla voi olla niin kiire, kun heillä on kuitenkin auto alla?

    • Olen miettinyt samaa

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Ihmisten kiirettä jaksan minäkin ihmetellä, kun itselläni ei juuri koskaan ole kiire. Suunnittelen sekä tekemiseni että kulkemiseni ja varaan riittävästi aikaa. Ehkä ne kiireiset eivät näin monimutkaisiin asioihin kykene.

      Eivät he silloin kykene turvalliseen ajoneuvoliikenteeseenkään.

      Autossa tarkenee, siinä istuu pehmoisella lämmitetyllä penkillä ja on säiltä suojassa ja etenee keskimäärin yli kuuttakymppiä taajamien ulkopuolella. Miksi ei siis voi väistää kevyttä ja hidasta liikennettä ja olla roiskuttamatta kuravettä näiden päälle, kun tieliikennelakikin sitä edellyttää?

      Minusta liikennekäyttäytymiseen pitää puuttua nykyistä tiukemmin. Jos ei ihmisresurssein niin sitten itse itsensä kustantavilla kameroilla. Liikennesakko on vapaaehtoinen typeryysvero, tai itsekkyysvero, mihin kunkin väärät teot siellä perustuvatkin.

  • Ajelija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Teiden sanomattoman surkea kunto, epäonnistuneet tien kunnossapidon yritykset.

    Välinpitämättömyys autoilijan verotuskohtelusta, pitämättömät lupaukset valtiojohdolta autoveron tilapäisyydestä.

    Piittaamattomuus autoverosta aiheutuvista tiekuolemista. Euroopan vanhin ajoneuvokanta.

    Turvattomuuden tunne poliisin valvonnan ollessa sattumanvaraista, jossa ei hyväksytä muuta näyttöä, kuin pelkkä poliisin näyttö sakotusperusteena. Epäoikeudenmukaisuus vakuutusyhtiöiden toiminnassa liikennevakuutusten osalta.

    • Asennevammat

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Jos olet täysivaltainen aikuinen, käyttäydy kuten aikuinen ja vastaa tekemisistäsi.

      Et sinä ole elämäsi tahdoton objekti vaan subjekti ja vastuusi ajoneuvonkuljettajana kenties suurempi kuin minkä kykenet kantamaan. Silloin on syytä luopua ajokortista ennenkuin tapat jonkun.

      Kun rahanreikiä on paljon ja ilmasto tämä, on ihan ymmärrettävää, etteivät tiet voi olla rullaluistimilla luisteltavassa kunnossa. Ajolupa edellyttää, että kuljettaja tajuaa kuljettavansa ajoneuvoa, eikä että auto vie häntä. Nopeus sovitetaan turvalliseksi huomioiden tie, keli ja muu liikenne. sopeuta siis ajattelutapaasi ja ajotapaasi vallitseviin olosuhteisiin äläkä kuvittele, että maailma sopeutuu sinuun.

    • Mitkä tiekuolemat?

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      "Piittaamattomuus autoverosta aiheutuvista tiekuolemista. Euroopan vanhin ajoneuvokanta."

      Autovero ei aiheuta tiekuolemia. Ne liikenneonnettomuudet ja kuolemat aiheuttaa ihan ihminen itse. Siis se joka istuu ratin takana. Hassua vierittää syytä autoveron tai vanhan ajoneuvokannan päälle.

  • JRe

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Sääntöjen rikkojat ylipäätään, sillä liikenne sujuisi parhaiten, kun kaikki noudattaisivat sääntöjä eivätkä yrittäisi oikoa "joustavuuden" nimissä. Siitä kun ei seuraa muuta kuin kaaos.

    Mutta ehkä kaikkein ärsyttävin yksittäinen ilmiö ovat moottoritiellä vasemmalta kaistalta liian lähelle eteen vaihtavat.

  • eiccu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä hyvällä tiellä kohtuullisella kelillä selvää alinopeutta ajavan perään juuttuminen ärsyttää, varsinkin jos/kun vastaantulijoita riittää ja ohi ei pääse. Huonolla keililä varovaisuus on kohdillaan.

    Toinen enemmänkin pelottava ilmiö on punaisia valoja päin ajaminen, erityisesti Tampereella on lisääntynyt viime vuosina. 2-3 autoa menee vieä valojen vaihduttua punaiseksi lähes kaikissa risteyksissä!

    • laki ei tunne termiä

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      "Alinopeus" kummittelee kommentissasi. Mitähän ihmettä sillä tarkoitat, kun tieliikennelaki lähtee siitä, että ajoneuvoa kuljetetaan aina turvallisella tilannenopeudella, jonka näyttää nopeusmittari, eikä suinkaan niin että viisari heiluu kaiken aikaa ja kaikissa olosuhteissa suurimman sallitun yläpuolella.

      Haluaisitko ehkä, että huonossa kelissä tuntemattomalla reitillä ajava kokematon kuski, joka on epävarma kyvyistään, taidoistaan ja ajoneuvonsa kunnosta, kaahaisi itsensä ruumishuoneelle jotta sinä saisit porhaltaa sitä suurinta sallittua +10% eli kroonista ylinopeutta? Järjetöntä ja laitonta. Valvontakameroiden napsima ääliövero on hyvä idea, mutta kamerat liian harvassa.

      Ns. mittarivirhe on olemattoman pieni turvamarginaali, joka kaiken lisäksi vaihtelee samassakin autossa eri renkailla ja samojenkin renkaiden kuluessa. Sitä ei kuulu huomioida nopeutta säätäessä.

  • Mr. Kuukkeli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Onhan näitä, ei nyt välttämättä ärsytä kun pyrin ärsyyntymistä välttämään, mutta ihmetyttää.

    Ajan 80km/h kameravalvontatiellä vakionopeussäätimessä 87 (ja kyllä, tarkistettu muutamallakin GPS:llä, todellinen nopeus n.82), niin eikös vaan lähes kaikki puske ties minkälaisissa hasardipaikoissa ohi (mm. bussit jne.). Ei se matka-aika siitä parista minuutista voi olla kiinni.

    Ja rekat sitten, luulisi sen ammattikuskin tietävän, että jos henkilöauton takaikkunasta ei näy muuta kuin metrin päässä oleva "Scania" teksti, niin se turvaväli on vähän pienenpuoleinen...

    Perässäroikkumisesta noin muuten joku tuossa jo kirjoittikin, kummasti se joka vuosi valitaan ärsyttävimmäksi tavaksi liikenteessä ja aina vaan sitä siellä näkee.

    • Haloo

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Saanko kysyä, miksi sinä ajat jatkuvaa ylinopeutta? Laki lähtee nimittäin siitä, että suurin sallittu on suurin sallittu hyvissä keli- ja valaistusoloissa hyvällä autolla kokeneen kuskin ajamana hiljaisessa liikenteessä. Nopeutta on pudotettava pimeällä, sateella, liukkaalla, jonossa jne.

      Vaikka poliisi resurssipulassaan joutuu sakotuskynnystä nostamaan, se ei tarkoita, että kielletty muuttuisi sallituksi. Jos murhia tehtäisiin paljon, ne olisivat silti vakavia rikoksia.

      Enkä tosiaankaan käsitä, millainen väki ajaa rekkoja toisten takapuskurissa kiinni. Soveltuvuuskoe olisi nannaa myös ja etenkin ajotutkinnon yhteydessä, kun pienellä mopoautollakin jo saa ihmisestä hengen pois päälle ajaen. Jonkinlainen raja pitäisi olla, ei kai ampuma-asettakaan häiriintyneelle anneta?

  • Ensin asenne sitten rakenne

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Niin me suomalaiset olemme urheilukansaa ja vielä erityisesti autourheilukansaa. Tästä on hyvä esimerkki suu vaahdossa huutavat "Kyllöset". Monen mielessä (harvoin saadut) sakot nostavat vaan itsetuntoa, koska on ollut kerrankin parempi kuin joku toinen. Olen kuullut, jopa rehvastelua sakkoja saaneelta henkilöltä. Tämä kertoo karua kieltä liikennettä kohtaan olevasta asenteesta. Onneksi on myös paljon "fiksuja" tienkäyttäjiä, jota huomioivat myös toiset. Mutta käytännön tosiasia on että, valitettavasti joudun lähes koko ajan ajamaan ylinopeutta vasten omaa tahtoa, etten aiheuttaisi "vaaratilanteita". Pyytäisin teiltä hyvät ihmiset: Antakaa minun noudattaa lakia, pitäkää turvaväli riittävänä ja välttäkää vaaralliset ohitukset.

    • Älä suostu rikkomaan lakia

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Sinä siis osaltasi lisäät vaarallista liikennekäytöstä hyväksymällä sen ja mukautumalla siihen. Mikä pakottaa painamaan liikaa kaasua ja estää tekemästä kuten oikein on - ryhmäpaineko? Se on heikkouden merkki ja tarkoittaa, että teet ihan mitä tahansa jotta saisit muilta (siis kaahareilta) hyväksyntää. Huono piirre aikuisella.

      Väitän, että tilanne muuttuisi hyvin äkkiä, jos ihmiset tekisivät itse vastuulliset ratkaisunsa ja ajaisivat hiljempaa kaistansa oikeassa reunassa kunnioittaen OMAA ja TOISTEN oikeutta turvalliseen liikkumiseen ja elämään mutta myös fysiikan lakeja. Niitä ei ole kyennyt kumoamaan kovinkaan kaahari, vaan fysiikka voittaa aina lopulta ja häviäjä viedään pois ruumispussissa.

  • vilkku on aikomuksen merkki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eniten harmittaa vilkuttomat risteyksiin tulijat, jotka eivät muista/viitsi vilkuttaa ennen kuin ratti alkaa kääntymään.

    Vasta risteyksessä laitettu vilkku estää lähestyvän liikenteen ennakoinnin muulta liikenteeltä ja aiheuttaa ruuhkien pahenemista.

    Ihmetystä aiheuttaa myös moottriliikenne- ja moottoriteillä ns. vasemman kaistan tulppaajat. jotka eivät osaa käyttää peilejä.

    Perässäroikkujat ovat kolmas kummastuksen aihe.

    • Nopeusrajoitus

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Nämä ovat tosiaan ärsyttäviä asioita kaikki, olen tänään tullut moottoritietä Paimiosta Turkuun , siinä matkassakin nämä kaikki piirteet käytössä , ei ole harvinainen ilmiö. Talvinopeuksia ei noudata vissiin kukaan muu kuin minä, ihan yksin saa ajella moottoritiellä, kaupungilla, maantiellä, ja oikeestaan missä vaan, paitsi ne tiet missä ei voi oikeestaan ohittaa, sitte ne roikkuu puskurissa, yleensä hiljennän vielä enemmän,..

      .

  • AV

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ylivoimaisesti eniten ärsyttävät naurettavat nopeusrajoitukset! Hyvillä teillä jurnutetaan kahdeksaakymppiä! Vastaavilla teillä on muualla Euroopassa 20-30km/h korkeammat nopeusrajoitukset.

    Liikun kaikki työmatkani fillarilla, mutta välillä tulee töissä liikuttua lähinnä Helsinki-Kuopio akselilla, enkä voi kuin ihmetellä, millä logiikalla tuon välin nopeusrajoitukset on arvottu.

  • Kake

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Talvisin teiden kunnostus on nykyään todella huonoa.syynä ilmeisesti kilpailutukset ja urakoiden ketjutus.Luulisi että vakuutusyhtiöt ottaisivat kantaa liukkaan kelin aiheuttamiin kolareihin.

  • kävelijä-pyöräilijä-autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Työmatkallani on autoille 20 liikennevalot, joista tyypillisesti yhdeksät ovat punaiset matkallani töihin. Opettelin rytmiä pari aamua suuntaan ja toiseen. Yritän suhteuttaa ajamiseni toisiin ja valoihin. Joka ikinen aamu ja ilta joku innokas autokoulun apuluokkalainen kuvittelee voittavansa aikaa erikoisvanneperheautollaan.

    Matkallani (13 km) voi voittaa kiirehtimällä ja tuurilla enintään minuutin tai kaksi mutta yleensä vauhdin kuittaavat liikennevalot. Niitten rytmi on ilta- ja aamuruuhkassa vakio eikä pikavoittoja ole. Hätäily vain kuluttaa enemmän kuskia ja autoa, myös kanssakuskeja ynnä heidän autojaan.

    Pienellä ajotapojen miettimisellä ja vakioreitin opettelulla liikenne sujuisi paremmin. Hätäily ei tuota liikenteessä mitään hyvää. Jos on kiire ajaa töihin, pitäisi lähteä aiemmin. Jos on tarve käpistellä puhelinta, sen voi tehdä muualla kuin autoa tai pyörää ajaen.

  • en Wolf

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Toisilla henk.autokuskeilla ei ole mitään itsesuojeluvaistoa. Ensin oli päästävä mun järeän Ford F250:n ohitse ja sitten heti ohipäästyään hidastaa vauhtia. Viime vuonna yksi urpo teki niin, jonka seurauksena hänen autonsa takapuskuri siirtyi hänen kuskinpenkkinsä taakse. Reilun 4700kg painava maasturi kun ei pysähdy niinkuin henk.auto. No toivottavasti se kuski oppi jotain.

  • Ou nou

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vilkku! Tuntuu olevan hankkimaton lisävaruste liian monessa autossa. Kuski varmaan tietää mihin on menossa, mutta muut tielläolijat eivät ole meedioita.

  • Judge Sarasti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Suurin osa liikenteen ongelmista johtuu siitä, etteivät siellä liikkujat keskity liikkumiseensa. Tilannekuvan ja ennakointivalmiuden ylläpitämisen sijasta näppäillään kännykkää, navia tai radiota; keskitytään vieressä istujan kanssa lörpöttelyyn tai takapenkillä olevien lasten lelujen etsimiseen tai katsellaan maisemia. Sama kännykkä riivaa myös jalankulkijoita tai fillaristeja.

    Lievimmillään seurauksena on se, että valoista lähteminen kestää tai nopeus soutaa, pahimmillaan ajetaan suojatiellä jonkun yli tai käännytään kolmion takaa valtatielle suoraan moottoripyörän eteen.

  • liikenteessä päivittäin

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ajaessa puhelimeen puhujat tai kännykän räplääjät.

    Näitä näkee päivittäin ja ne aiheuttaa erilaisia vaaratilanteita, joita eivät ehkä itse edes huomaa (mm. yllättäviä kaistan vaihtoja tai kääntymisiä ilman vilkkua, ajavat huomattavaa alinopeutta, auto seilaa kaistan laidalta toiselle meinaten välillä ottaa kylkikontaktia vieressä ajavaan, yllättäviä jarrutuksia vaikka edellä ei välittömästi olisi ketään...jne). Mikä on niin tärkeää, että on pakko soitella/tekstata ajaessa heti eikä hetken kuluttua pysähdyksissä?

    Kiilarit aiheuttaa vaaratilanteita ja turhaa jarruttelua ja jojo-liikettä.

    Takapuskurissa kiinni ajavat (vaikka ajaisin mittarin mukaan lievää ylinopeutta).

    Toisaalta myös huomattavaa alinopeutta ajavat, joita ei jostain syystä pääse ohittamaan ja jotka ei itse tajua/halua antaa tilaa ohittaa (mm mopoauto, rinnakkain ajavat mopot tai pyöräilijät. Taannoin 2 jalankulkijaa käveli lenkillä rinnan ajotiellä vaikka auto tuli molemmista suunnista).

  • Keskiverto

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eniten ärsyttää liian alhaiset nopeusrajoitukset, ja niitä riittää. Sinä aikana kun minulla on ollut ajokortti (n.25vuotta) eräälläkin tienpätkällä rajoitusta laskettu 80:stä 40:iin. Vaikka teitä parannetaan, rajoitus ei nouse, on vain yksi suunta, hitaammaksi. Hyvänä kakkosena tulee enemmistön kyvyttömyys ohittaa muualla kuin ohituskaistalla, mutta siellä sitten varsinaiset kilvanajot onkin.

  • 1-tie

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Ohitetaan heti kun tilaa tehdään ja roikutaan takavaloissa kiinni."

    Ratkaisu: Älä jää ajamaan ohituskaistalle ellet ohita. Tieliikennelaissa sanotaan selkesti, että ohituskaista on ohittamista varten. Ohitustilanteen jälkeen on palattava oikealla ajokaistalle. Jos joku on minun takanani, väistän taatusti ja päästän hänet jatkamaan omaa ajoaan. Tämä ei ärsytä minua, enkä minä ärsytä tätä takaa nopeammin tulevaa. Yksinkertaista ja toimivaa!

    Itseäni ainakin ärsyttää se, että kykitään ohituskaistalla "ohittamassa" kymmeniä kilometrejä putkeen, eikä ymmärretä palata takaisin oikealle ajokaistalle. Tämä provosoi kanssa ajajjia ja aiheuttaa typeriä ohitustilanteita mm. oikean ajokaistan kautta. Jos näitä oikealta ohittajia sanotaan minä-minä ihmisiksi, mitä ovat nämä vasemman kaistan nukkujat? Mielestäni he ovat pahempia minä-minä ihmisiä. Meitä on moneen...

    Liikenne sujuisi joustavammin kun ajettaisiin kaikki liikenne sääntöjen mukaan. Vilkunkäyttö, kaistojenkäyttö, nopeudet ym.

  • Hanski

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Muutama asia ärsyttää. Ensiksikin teiden kunto. Aivan olemattomalla tasolla, kuoppia siellä täällä, jopa moottoritiellä. Rahaa kerätään autoilijoilta, muttei tien pitoon. Toisekseen peräpuskurissa roikkujat. Jos ajat nopeusrajoituksen "yläkantilla", eli n. + 10 km/h sallitun, joku mahtailija pyrkii takakonttiin kiinni. Välillä ei valoja näe, kun taustalta pyritään takapenkille sisään. Kolmanneksi suomalaisittain alimitoitetut nopeusrajoitukset. Normaalilla valtatiellä joutuu köröttelemään max. 80 km/h. Poliisi kyttää puskissa, muttei poimi teiltä niitä "hetekakuormia", jotka jarruttavat koko liikennettä. Ajavat yleensä perjantaisin ruuhka-aikaan ja max. 60 km/h.

    Keskisormen näyttelijät eivätkä nenäänsä kaivavat juurikaan häiritse vaikka niitä onkin paljon ja heitä näkee joka päivä.

  • Turvaa tielle

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Turvavälin puute, vaaralliset ohitukset, vilkun käyttämättä jättäminen.

  • Ratinkääntäjä m43

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yleisesti ottaen oman edun tavoittelu muiden kustannuksella. Se ilmenee mm siten, että ajetaan ylinopeutta, ohitetaan sen jatkoksi ja vahti loppuu siihen niinkuin Juuso totesi, kävellään auton eteen suojatiellä vaikka lähestyvä auto nähdään, Sama juttu myös toisinpäin: autoilija ei hidasta vauhtia yhtään, vaikka näkee suojatielle yrittävän ihmisen. Vilkun käyttämättä jättäminen, vaikka on kääntymässä johonkin suoralta ajolinjalta. Vilkun merkityksen on annetty hämärtyä, sehän kertoo muille sinun aikeistasi eikä niin, että se kertoo muille sen, mitä olit juuri tekemässä tai sinulle sen, että vilkkumekanismi autossasi on kunnossa.

  • Hymyä huuleen muut huomioiden

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Liikenne on sosiaalista kanssakäymistä ja toiset ihmiset pitäisi ottaa huomioon. Lyhyesti sanottuna, Suomalaiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä, lisäksi Suomalaiset ovat itsekkäitä ihmisiä ja nämä asiat yhdistettynä ovat huono yhtälö. Olen ajanut autolla useissa maissa ympäri maailman, eikä missään muualla liikenne ole näin ahdistavaa, vaikka Suomessa on autoilijoita todella vähän, verrattuna melkein mihin muuhun maahan tahansa. Suomalaisen liikenteen erikoisuus on "kotipoliisi", ihminen, joka kiinnittää huomionsa muiden tekemiin virheisiin ja havaitessaan virheen, hän alkaa "kouluttamaan" tätä virheen tehnyttä autoilijaa mm. valoja vilkuttamalla, torvea soittamalla, jarruttelemalla, kiilaamalla tai keskisormea näyttämällä. Hyvin usein tämä "kotipoliisi" on iäkäs 70 - 90 v. "lippalakkipappa". Valitettavasti täytyy sanoa, että nämä iäkkäät ihmiset eivät kuulu auton rattiin. Liikenne toimii vain muut huomioimalla ja ns. omista oikeuksista luopumalla, lisäksi rennompi ote elämään auttaa.

  • gsxf

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Urputtaminen kaahareista, vaikka niitä todella kovaa ajavia näkee varsin harvoin.

  • Että tälleen nyt

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Liikennelääketieteen professorin Timo Tervon mielestä Suomessa on huonompi liikennekulttuuri kuin naapurimaissa Ruotsissa tai Virossa."

    Edellä lainattu. Ei Suomessa ole liikennekulttuuria. Sellaisen kyllä saisi aikaiseksi nopeutetussa mallissa, jossa jokainen ajokortin hankkiva olisi velvollinen ensimmäisten 2-4 ajokorttivuoden aikana ajamaan noin 4-5000 kilometrin matkan Suomesta Keski-Eurooppaan suuntautuvalla matkalla. Siinä olisi Ruotsalaista, Tanskalaista, Saksalaista, jne. liikennettä. Kaikkoisivat turhat kuvitelmat liikkumisesta autolla.

  • mara

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ärsyttää, kun ei vilkuteta, ei pysähdytä suojatien eteen, ei anneta tilaa kaistaa vaihtaessa, liian alhaiset nopeusrajoitukset ja järjettömän korkeat sakot, kiusanteko esim edelläajava köröttää tasaista hiljaista vauhtia ja kun lähtee ohittamaan edelläajava nostaakin nopeutta, ruuhkamaksuista säännöllisin väliajoin lehdistön vouhottaminen. Ihmetyttää kuskit, jotka ajavat tasaista 70 km/h oli rajoitus 120, 100, 80. 70. 60. 50...Ärsyttää, kun liikennesuunnittelijat pienen liikenne- ja ihmismäärän alueiile ilmeisen tahallisesti tekevät järjestelyjä, jotka tukkeuttavat liikennet. Hyvät liikennesuunnittelijat, menkää opintomatkalle Saksaan!

  • Maukka Moottori

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    No, meikäläinen on hankkinut ajokorttinsa 1960-luvulla, joten kaikki voivat vapaasti mollata mielipoiteeni vanhan höperön mielipiteenä. Vaikka ajan lähes 20 tuhatta kilometriä vuosittain ja sovitan nopeuteni navigaattorin tietojen perusteella, tähän samaan tietysti on saanut tottua liikenteessä.

    Mutta, oikeastaan, varsinainen asiani oli: Kun ajokortin hankinnasta on tuokin aika jo vierähtänyt, olen joskus miettinyt, onko tietoni säädöksistä tosiaan vanhentuneet. Nykyinen meno näyttää vahvasti siltä, että ohittaa saisi vain keltaisen viivan kohdalla ;-D.

  • Kemi-Tornio (ainakin)

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olen ammattiautoilija, linja-autonkuljettaja paikallisliikenteestä. Käyttäkää sitä VILKKUA!!!! Täällä Kemi-Tornion alueella on todella toopeja ja tolloja autoilijoita. Ei löydy vilkkuja..ei tunneta liikennesääntöjä: väistämisvelvollisuudet tasa-arvoisessa risteyksessä osalla aivan hukassa..kas kummaa, siellä nainen ratissa..Miksi näin?! Sitten oma lukunsa ovat nämä jurraajat, ns vaaralliset autoilijat, jotka ajavat alinopeutta..herranjumala mitä ajonäytteitä.. Kyllä täytyy sanoa, että Rovaniemellä ja Oulussa on aivan erinlainen liikennekulttuuri, kuin täällä punaisessa merilapissa.

  • Hyvä kuljettaja=nainen ratissa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eniten ärsyttää ne, jotka eivät käytä vilkkua. Kuuluuko korttiin ajatustenlukijan tutkintokin? Mulla on mennyt ohi.

  • Helsinki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Autot, pakokaasut plus muut saasteet ja melu.

  • Liisa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nämä ärsyttävät

    1) Suolaus

    2) Liian alhaiset nopeusrajoitukset

    3) Se, että vilkkua käytetään liian myöhään

    4) Se, että hitaammin ajava ei anna takaa nopeammin tulevalle tietä

    5) Se, että pysähdytään liikennevaloissa liian kauaksi risteyksestä

  • Maailmanparantaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minua ainakin ärsyttää liian alhaiset nopeusrajoitukset. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin körötellä nopeusrajoitusten mukaisesti maantiellä. Yleisesti maanteillä pitäsi nostaa ainakin 20 km/h eli 80 -> 100, 100 -> 120, 120 -> 140.

    Nykyiset rajoitukset on keksitty 70-luvun takaveto escorteille ja mutkaisille sorateille.

    Parantunut turvallisuus mahdollistaa nopeusrajoitusten noston, koska eihän niitä nykyäänkään juuri noudateta.

    Taajamissa on kuitenkin syytä noudattaa nykyisiä rajoituksia.

  • Ilari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Useammille osapuolille kommentteja:

    Pyöräilijöille, jotka ajelee sokkona, älkää tuijottako puhelimiinne. Näyttäkää kädellä suuntaa, kun käännytte ja käyttäkää kelloa. Ja uutena asiana: liian kirkas valo sokaisee vastaantulijan. Olen meinannut törmätä vastaantulijaan kaupungin keskustassa, kun vastaantulijalla on autotallin valaistukseksi sopiva valonheitin tangossa kiinni. Lähtee pimeänäkö vastaantulijoilta kokonaan. Katsokaa pihassa, kuinka paljon näette itse, jos katsotte valoa kohti.

    Jalankulkijat: Toinen korva kuulokkeista vapaaksi, jotta kuulette sen pyörän kellon. Älkää jarrutelko ennen suojatietä, jotta autot jopa väistävät.

    Autoilijat: Vaikka ajat kaupunkialueella useamman auton letkassa ja letkan keskivaiheessa sattuu jalankulkija tulemaan, niin et saa ajaa letkan mukana. Pitää pysähtyä. Jarruttakaa ennen suojatietä kunnolla. Muuten molemmat jäävät miettimään, kumpi menee ensin. Jos autoilija hiljentää ajoissa, molemmat voittavat.

  • Rajoitukset suosituksiksi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Poliisi ei nykyisin valvo nopeusrajoituksia tai jos valvookin, niin puuttumiskynnys on korkea. Sama koskee myös. esim. liikennevalojen noudattamista. Sen seurauksena meillä on kahdet nopeusrajoitukset: muodolliset 50/60/80/100/120 km/h ja käytännössä 60/70/90/110/130 km/h. Priiiimium -autoilijoita eivät sitten koske mitkään rajoitukset. Johtuneeko se sitten ao. autoilijoiden erityisestä röyhkeydestä vai onko jossain tehty poliittinen päätös, että poliisin puuttumiskynnys on heitä kohtaan erityisen korkea. Nopeusrajoitusten ja liikennevalojen noudattamisen valvontaan olisi olemassa tehokkaita ja halpoja keinoja, mutta poliittinen tahto puuttuu.

    Tällaisessa tilanteessa olisi selkeintä muuttaa nopeusrajoitukset muodollisestikin suosituksiksi vastaamaan olemassa olevaa tilannetta. Monet tahothan ovat sitä mieltä, että (yli)nopeudet eivät aiheuta liikenneonnettomuuksia, joten liikenneturvallisuuskin varmaan paranisisi.

  • Nipottaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eniten ärsyttää ja myös pelottaa autoilijat, jotka ajavat apaattisina, aivan kuin koomassa. Ei katsota liikennemerkkejä, varsinkaan vaihtuvia nopeusrajoituksia, eikä havainnoida muuta liikennettä. Monet autoilijat ajavat kolmion ohitse suojatien päälle odottamaan tielle pääsyä, riippumatta siitä onko kevyen liikenteen väylällä kulkijoita tai ei.

    Zombien kuljettamien autojen nopeus vaihtelee hitaasti. Kuudenkympin alueella ajetaan 75 ja kahdeksankympin rajoituksen kohdalla 79 km/h. Vauhti muuttuu n kilometrin päässä merkistä, jos muuttuu.

    Toinen seikka on valtateiden puuttuminen. Vähänkin pidemmällä matkalla joutuu tämän tästä jonoon, joka johtuu lyhyitä matkoja ajavista rauhallisesti kiiruhtavista. Jos olisi kaksi kaistaa suuntaansa jatkuvasti, niin jokainen voisi ajaa omaa suoritustaan rauhassa. Nyt tulee jonoja ja vähistä ohituspaikoista ylilyöntejä.

  • Liikenteessä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miksi suojatielle rynnätään, vaikka näkee auton tulevan. Kyllä kävelijä on aika suojaton suojatiellä - helpompi kävelijän pysähtyä, kun autoilijan. Jalkakäytävät ovat jalankulkijoita varten. Pyöräilijät ajotielle, ainakin kesäkeleillä. Muistettava myös, että suojatie ei ole pyörätien jatke, ellei sitä ole vinoviivoin erikseen merkitty. Tämä sääntö olisi kyllä saatettava kaikille pyöräilijöille tiedoksi. Itse autoillen, pyöräilen ja kuljen jalan. Olen jalkakäytävällä pari kertaa meinannut joutua pyöräilijän kanssa törmäykseen, kun kulman takaa pyöräilevät vauhdilla!

  • kokemusta muualta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Täytyy sanoa että ainakaan missä maailmalla olen liikkunut niin missään ei ole tätä määrää liikennevaloja, liikennemerkkejä, hidasteita, pysäkkejä yms.

    Ainakin täällä Helsingissä lähiössä on hyvä jos bussin nopeus nousee 30 km /h vaikka liikennettäkään ei ole. Sen sijaan on suojatietä jonka jälkeen on suojatie ja suojatie sekä punainen valo jos joku vaikka sattuisi tien ylittämään.

    Onko kukaan koskaan ajatellut montako miljoonaa kaikki tuon ylläpitäminen maksaa vuodessa. Siinä olisi enemmän tuottavuus loikkaa. Saksassa enemmän liikennettä ja ihmisiä mutta siellä liikenne sujuu eikä sitä tarpeettomasti estetä.

    Asia josta ei puhuta mutta totuus on, että kustannukset muodostuvat suunnittelupöydällä.

  • Rajat auki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Asun ulkomailla miljoonakaupungissa ja tottunut siihen, että monen täytyy vähän etsiä tietään kohteeseen, varsinkin jos kyseessä on vieraat rekkarit tai autovuokraamon auto. Suomessa ajan autoa silloin tällöin ja joudun myös etsimään tietäni kohteeseen. Tätä ei paikallisen autoilijan hermo kestä, sillä he ovat itse höylänneet ja sahanneet sitä yhtä ja samaa reittiä sen kolkytvuotta ja olettavat että kaikki muutkin. Helppohan sitä kärrypolkua on ajaa ns. "hyvin", mutta palataan asiaan Los Angelesissa.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä