Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
5.7.2004 American Journal of Heart Association/YLEn Tiedeuutiset
Kalan syöminen pari kertaa viikossa vähentää aivohalvausriskiä jopa 20 prosentilla. Väestötasolla kahdenkymmenen prosentin lasku tarkoittaisi jopa joka viidennen aivohalvauksen estymistä.
Tämä ilmenee yhdysvaltalaisesta ns. meta-analyysi-tutkimuksesta, jossa selvitettiin monien eri tutkimusten perusteella kalan syönnin ja aivohalvauksen yhteyttä.
Tutkimuksessa havaittiin, että kalan syöminen niinkin harvoin kuin 1-3 kertaa kuukaudessa vähensi aivohalvausriskiä jo merkittävästi, noin yhdeksällä prosentilla. Toisaalta riski pieneni eniten sillä ryhmällä, joka söi kalaa eniten eli vähintään viisi kertaa viikossa. Erityisesti aivoverisuonien tukkeutumisesta johtuvat aivohalvaukset vähenivät kalaa syömällä. Tämä ei ollut tutkijoille mikään yllätys, sillä jo pitkään on tiedetty, että kalan sisältämät hyödylliset rasvahapot vaikuttavat veren kolesteroliarvoihin suotuisasti.
Lisää aiheesta:
|