Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
2003 Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys
Tonnikala sekä pariloitu ja uunissa haudutettu kala suojaavat ikäihmisiä iskeemisiltä sydänkuolemilta. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan uppopaistettu kala ja kalaburgerit pikemminkin lisäävät riskiä menehtyä iskeemiseen sydänsairauteen.
Väestöpohjaisessa seurantatutkimuksessa oli mukana vajaat 4 000 yli 65-vuotiasta amerikkalaista, joilla ei ollut sydän- ja verisuonitautia.
Tutkittavien kalansyönti kartoitettiin tutkimuksen alussa kyselyllä. Yli yhdeksän vuotta jatkuneen seuranta-ajan kuluessa tutkittavista 247 menehtyi iskeemiseen sydänsairauteen ja 363 selvisi sydäninfarktista. Tutkijat totesivat, että niillä, jotka söivät vähintään kolmesti viikossa tonnikalaa tai muuta pariloimalla tai hauduttamalla valmistettua kalaa, oli puolta pienempi riski menehtyä iskeemiseen sydänsairauteen kuin korkeintaan kerran kuukaudessa kalaa syöneillä.
Uppopaistettu kala sen paremmin kuin kalaburgeritkaan eivät suojanneet sydänkuolemilta, vaan päinvastoin pikemminkin lisäsivät niitä. Tutkijat toteavat, että kalojen sisältämät n-3-sarjan monityydyttämättömät rasvahapot, eikosapentaeenihappo, EPA ja dokosaheksaeenihappo, DHA vaihtelevat eri kalalajien välillä, mutta myös kalan valmistustapa vaikuttaa näihin rasvahappoihin. He toteavat, ettei kaikkien kalaruokien syömistä olekaan hyvä lisätä.
Tutkijat myöntävät tutkimuksensa puutteet, koska siinä tukeuduttiin vain kalaruoan kulutukseen tutkimuksen alkaessa. Myöhemmät ruokailumuutokset ja tutkimuksessa huomioimattomat seikat saattoivat vinouttaa tuloksia. Lisätutkimukset ovat tarpeen eri kalalajien ja valmistustapojen hyöty- ja haittamekanismien selvittämiseksi.
Jo 1970-luvulla tanskalaiset tutkijat kiinnittivät huomiota eskimoiden pieneen sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen. Useissa tutkimuksissa on sittemmin todettu, että kohtalainen kalan tai kalaöljyn käyttö ja suurempi n-3-rasvahappojen pitoisuus seerumissa on yhteydessä pienempään kuolemanvaaraan. Kalan lisäksi n-3-rasvahappoja on rypsiöljyssä. Suomalaisille on suositeltu vähintään kahden kala-aterian nauttimista viikossa. .
|