Elintarviketieteiden maisteri Tero Hirvosen väitöstyössä flavonolien ja flavonien ei havaittu johdonmukaisesti suojaavan sydän- ja verisuonitaudeilta ja syövältä. Sen sijaan runsas kasvisten käyttö näytti suojaavan useimmilta sydän- ja verisuonitaudeilta.
Tutkimuksen perusteella ei voida suositella flavonoidivalmisteiden käyttöä kroonisten tautien ehkäisyssä, mutta kylläkin runsasta kasvisten käyttöä.
Keuhkosyöpään yhteys
Tutkimuksen aineiston muodostaa Syövänehkäisytutkimuksen (SETTI) osallistujat, 27 000 tupakoivaa miestä, jotka tutkimuksen alussa olivat 50-69 -vuotiaita. Syövistä flavonolien ja flavonien saanti oli selvästi yhteydessä ainoastaan kehkosyöpään. Ylimmässä flavonoidien saantiryhmässä keuhkosyövän riski oli 50% alempi kuin pienimmän saannin ryhmässä. Kasvisten syönti sekä viinin ja teen juonti näyttivät suojaavan keuhkosyövältä.
Viiniä ja hedelmiä
Kasviksilla ja viinillä oli myös flavonoleista ja flavoneista riippumaton yhteys, ts. kasviksien ja viinin yhteydet sydän- ja verisuonitauteihin eivät selity pelkästään niiden sisältämillä flavonoleilla ja flavoneilla.
Runsas hedelmien käyttö oli yhteydessä pieneen aivoverenvuodon riskiin.
Viinin juojilla oli pienempi riski sairastua sepelvaltimotautiin tai saada katkokävelyoire kuin viiniä juomattomilla.
Kasvikset tärkeimpiä lähteitä
Flavonolit ja flavonit ovat flavonoidien ryhmään kuuluvia antioksidantteja. Tärkeimpiä flavonolien ja flavonien lähteitä ovat kasvikset (erityisesti sipuli, selleri, ruohosipuli ja parsakaali), tee, hedelmät (erityisesti omena) ja marjat (erityisesti puolukka ja karpalo) ja punaviini.
Flavonoiditutkimuksen historiaa
Useissa koe-elän- ja in vitro-tutkimuksissa flavonolit ja flavonit ovat estäneet tai hidastaneet syövän ja sydän- ja verisuonitautien syntyä. Ihmisillä tehtyjä kokeellisia tutkimuksia niukasti, eikä niissä näillä yhdisteillä ole juurikaan ollut toivottuja vaikutuksia.
Aikaisemmissa epidemiologisissa tutkimuksissa on jonkin verran näyttöä sille, että runsas flavonolien ja flavonien saanti on yhteydessä pieneen sepelvaltimotaudin riskiin. Sen sijaan flavonoleilla ja flavoneilla ei näyttäisi olevan yhteyttä riskiin sairastua aivohalvaukseen. Syöpien osalta epidemiologiset tutkimukset ovat antaneet ristiriitaista tietoa.
Elintarviketieteiden maisteri Tero Hirvosen epidemiologian alaan kuuluva väitöskirja "Flavonolien ja flavonien saannin yhteys sydän- ja verisuonitautien ja syövän riskiin tupakoivilla miehillä" tarkastettiin Helsingin yliopistossa 11.1.