Julkaisuharha hämärtää totuutta myös flavonoideista
8.4.2008 Cancer Epidemiol Biomarkers/YLE Terveys
Flavonoidit ovat otsikoissa tämän tästä, mutta vedenpitävää totuutta niistä ei vieläkään tiedetä. Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jarmo Virtamo muistuttaa, että yksittäiset tutkimustulokset eivät todista mitään. Ne voivat toki antaa aihetta jatkotutkimuksille.
- Samoista ruuista, joista saa flavonoideja, saa paljon muitakin ravintoaineita. Syöpäriskiä alentava tekijä saattaa olla jokin aivan muu elämäntapatekijä, Virtamo sanoo.
Virtamon mukaan julkaisuharha vaikeuttaa kokonaiskuvan muodostumista myös flavonoidien kohdalla. Tieteellisiin julkaisuihin on nimittäin vaikeaa saada julkaistavaksi tutkimuksia, joissa tilastollisia yhteyksiä ei havaita.
Kymmenestä tutkimuksesta vain yhdessä saatetaan havaita tilastollista yhteyttä esimerkiksi flavonoidien ja jonkun sairauden suhteen. Jos se on kymmenestä tutkimuksesta ainut, joka julkaistaan, voi totuus hämärtyä.
Nyt puhututtavat flavonoidit ja haimasyöpä
Hiljattain julkaistu suomalaistutkimus antaa viitteitä siitä, että runsaasti flavonoideja sisältävä ruokavalio voisi vähentää tupakoivien miesten haimasyöpäriskiä. Pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tuloksista ei kuitenkaan voida vetää. Tutkimus on hyvä esimerkki siitä, miten monimutkaisella kentällä liikutaan flavonoideja tutkittaessa.
- Tutkimus ei välttämättä kerro syy-seuraus-yhteyttä, sillä yhteys saatiin vain tilastollisesti, tutkimuksessa mukana ollut Virtamo kertoo.
Ylipäätään flavonoidien saannin ja haimasyövän välillä ei edes havaittu tutkimuksessa yhteyttä. Tutkimuksen yhteenvedossa arvellaan, että tietyt väestöryhmät saattaisivat kuitenkin hyötyä flavonoideja sisältävästä ruokavaliosta haimasyövän suhteen.
Tutkimusaineistona käytettiin suomalaista niin sanottua SETTI-tutkimusta. Kun SETTI-tutkimusta tehtiin 1980-luvulla, ei Virtamon mukaan vielä tiedetty tarpeeksi hyvin eri ruokien flavonoidipitoisuuksia. Tutkimuksessa ei esimerkiksi ymmärretty kysyä, juoko tutkimushenkilö puna- vai valkoviiniä ja kuinka paljon hän käyttää sipulia.
Soluviljely- ja eläintutkimuksissakin on aiemmin saatu viitteitä siitä, että runsas flavonolien ja flavan-3-olien määrä ruokavaliossa voisi estää haimasyövän kehittymistä ihmisessä.
Yhteys vain niillä, jotka eivät saaneet E-vitamiinia tai beta-karoteenia
Nyt julkaistussa tutkimuksessa flavonoidien ja haimasyövän välillä ei havaittu yhteyttä niillä miehillä, jotka saivat lisinä alfa-tokoferolia tai beta-karoteenia. Yhteys havaittiin vain niillä miehillä, jotka olivat vertailuryhmässä eli saivat lumevalmistetta. Tästä ryhmästä niillä, jotka saivat ruokavaliostaan eniten flavonoideja, oli 64 prosenttia pienempi riski sairastua haimasyöpään kuin niillä, jotka saivat flavonoideja vähiten.
Tutkimukseen osallistuneista 27 111 terveestä mutta tupakoivasta 50 - 69-vuotiaasta miehestä 306 sairastui haimasyöpään tutkimuksen aikana. Tutkimushenkilöitä seurattiin lähes 20 vuoden ajan. Tutkimustulokset on julkaistu maaliskuussa Cancer Epidemiol Biomarkers -tiedejulkaisussa.
Samasta tutkimusaineistosta on aiemmin ilmennyt, että esimerkiksi runsas tyydyttyneen rasvan saanti on yhteydessä lisääntyneeseen haimasyöpäriskiin. Tutkimusaineistosta ei ole saatu pitäviä todisteita, että vihannesten ja hedelmien kulutus vähentäisi haimasyöpäriskiä merkitsevästi.
Pillereihin ei saada sullottua kaikkia ruuan yhdisteitä
Samasta SETTI-tutkimuksesta on aiemmin ilmennyt yllättäen, että runsas beta-karoteenin saanti lisää tupakoivien miesten keuhkosyöpäriskiä.
- On mielenkiintoista, että suuri beta-karoteenipitoisuus veressä saattaa ennustaa pienentynyttä riskiä sairastua keuhkosyöpään, mutta eniten beta-karoteenilisiä saaneilla riski suureni, Virtamo pohtii.
Tämä ilmiö liittyy hänen mukaansa siihen, että ruuassa on paljon yhdisteitä, joita ei vielä edes tunneta. Yhdisteillä taas saattaa olla yhteisvaikutuksia, joista tutkijoilla ei ole aavistustakaan. Yhdiste saattaa myös pienentää syöpäriskiä sopivassa määrin saatuna, mutta lisätä riskiä ylenmäärin saatuna.
- Ruoka on pillereitä luonnollisempi tapa saada terveellisiä yhdisteitä. Minkään yksittäisen yhdisteen ei ole havaittu vähentävän syöpäriskiä merkitsevästi. Terveet elämäntavat ovatkin avainasemassa syöpäriskin vähentämisessä, Virtamo summaa. (Finfood)
|