Kofeiini lisää keskenmenon riskiä
22.1.2008 Radion tiedeuutiset, American Journal of Obstetrics and Gynecology, Cancer
Kofeiinin nauttiminen raskauden aikana lisää keskenmenon riskiä. Keskenmenon riski oli kaksinkertainen naisilla, jotka nauttivat kofeiinia yli 200 milligrammaa päivässä verrattuna niihin, jotka eivät nauttineet mitään kofeiinipitoisia juomia.
Yhdysvalloissa seurattiin 1063 naisen raskautta ja kartoitettiin heidän ruokavalionsa ja juomansa. Alkuraskauden pahoinvointiin liittyy usein vastenmielisyys monia ruoka-aineita, mm. kahvia kohtaan. Tämän vuoksi mukaan otettiin nimenomaan sellaisia naisia, jotka eivät muuttaneet raskauden aikana tottumuksiaan kofeiinipitoisten juomien osalta.
Tutkijat suosittelevat havaintojensa perusteella raskaana olevia naisia nauttimaan mahdollisimman vähän kofeiinipitoisia juomia.
Kaksinkertaisen keskenmenoriskin aiheuttaman määrän, kofeiinia saa noin kolmesta desilitrasta kahvia. Kofeiinia on myös monissa virvoitusjuomissa ja urheilujuomissa sekä teessä ja niukasti myös kaakaossa ja ns. kofeiinittomassa kahvissa. Myös alle 200 milligramman päivittäinen kofeiinimäärä nosti keskenmenon riskiä. Kofeiinin vaikutus oli sama lähteestä riippumatta, joten kyse on nimenomaan kofeiinista eikä kahvin muista ainesosista.
Kofeiini läpäisee istukan ja pääsee siten äidin verenkierrosta sikiöön. Sikiön elimistö on kehittymätön ja kofeiini voi siten aiheuttaa sikiölle vaikeuksia. Kofeiini saattaa vaikuttaa myös esimerkiksi istukan verenkiertoon ja sitä kautta sikiön hyvinvointiin.
Kofeiinista myös hyötyä
Toisessa amerikkalaistutkimuksessa selvitettiin kofeiinin, tupakan ja alkoholin yhteyttä naisten munasarjasyöpään. Tupakoinnilla tai alkoholilla ei ollut vaikutusta tähän syöpään mutta kofeiinin käyttö näytti suojaavan sairaudelta.
Johtopäätökset perustuvat erittäin laajaan aineistoon, jossa on ollut mukana alun perin 120 000 amerikkalaisnaista He ovat sairaanhoitajia, joiden elämäntapoja ja terveyttä on seurattu vuodesta 1976 lähtien. Kofeiinin ja alkoholin yhteyttä munasarjasyöpään analysoitiin 110 000 naisen seurantatiedoista vuosilta 1976-2004 ja tupakoinnin yhteyttä tähän syöpään 80 000 naisen aineistosta samalta ajalta.
Mitä enemmän kofeiinia päivittäiseen kulutukseen sisältyi, sitä pienempi munasarjasyövän riski oli. Vaikutus saattaa liittyä hormonitoimintaan, sillä se oli voimakkaampi niillä naisilla jotka eivät olleet käyttäneet ehkäisypillereitä tai vaihdevuosien jälkeistä hormonihoitoa. Kofeiinittoman kahvin juominen ei vaikuttanut syöpäriskiin, joten vaikuttava aine on ilmeisesti kofeiini.
|