Rintamaito voi suojata aikuisiän diabetekselta
13.11.2006 Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys
Brittitutkijoiden mukaan lapsena äidinmaitoa saaneet sairastuvat aikuistyypin eli tyypin 2 diabetekseen noin 40 prosenttia harvemmin kuin pelkällä korvikkeella ravitut. Tulosten perusteella imettäminen saattaa myös tasapainottaa lapsen insuliini- ja glukoosiaineenvaihduntaa.
Tutkijoiden löydökset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä, ja ne perustuvat 23:n tutkimuksen katsaukseen.
Rintaruokinta liittyi myös pieneen veren paastoinsuliinin pitoisuuteen terveillä lapsilla ja aikuisilla, mutta yhteys oli heikohko.
Vauvana pelkkää äidinmaidonkorviketta saaneet ovat usein lihavampia kuin rintaruokitut, joten on mahdollista, että lihavuus selittää imettämisen ja diabeteksen välisen käänteisen yhteyden. Tämän selvittäminen vaatii kuitenkin lisätutkimuksia.
|