Alkoholi sotkee imetyshormoneja
7.4.2005 YLE Tiedeuutiset/YLE Terveys
Amerikkalaistutkimus osoittaa, että jopa kohtuullinen alkoholiannos vaikuttaa maidon eritystä aikaan saaviin hormoneihin. Tutkimuksessa selvitettiin nyt ensimmäistä kertaa alkoholin vaikutusta kyseisiin hormoneihin, vaikka Yhdysvalloissa äitejä on jopa neuvottu nauttimaan alkoholia, jotta imetys sujuisi ja maitoa tulisi riittävästi.
Nyt 17 naista, joilla oli 2-4 kuukauden ikäiset vauvat, tutkittiin kontrolloiduissa oloissa ilman vauvoja. Naiset joivat yhtenä päivänä alkoholia appelsiinimehun kanssa ja toisena päivänä taas pelkää appelsiinimehua. Alkoholiannos vastasi yhdestä kahteen lasillista viiniä. Tämän jälkeen maidon eritystä tutkittiin elektronisten rintapumppujen avulla. Naisista otettiin myös verinäytteitä pitkin tutkimusta. Niistä tutkittiin kahta maidoneritystä kontrolloivaa hormonia - prolaktiinia ja oksitosiinia.
Näytteistä kävi ilmi, että alkoholi sotki kummankin hormonin vapautumista. Oksitosiinipitoisuus laski jopa 78 prosenttia ja prolaktiinipitoisuus puolestaan nousi räjähdysmäisesti: 336 prosenttia appelsiinimehua juoneisiin naisiin verrattuna. Normaalisti nämä hormonit toimivat kuitenkin samansuuntaisesti, rinnan imeminen vapauttaa niitä molempia, eli kummankin pitoisuus nousee.
Myös maidon eritys häiriintyi alkoholin käytöstä. Ensimmäisen maitopisaran herahtaminen kesti kauemmin ja maitoa tuotettiin vähemmän; nämä johtuivat oksitosiinipitoisuuden muuttumisesta.
Havainnot antavat aikaisempien tutkimusten tuloksille fysiologisen selityksen. On osoitettu, että vauvat saavat vähemmän maitoa, jos äiti on nauttinut alkoholia muutamaa tuntia aiemmin. Tämä johtuu osaltaan maidon tuotannon vähenemisestä.
Tutkijat tähdentävät, että satunnainen alkoholinkäyttö ei estä imetystä, sillä imetys eroaa ratkaisevalla tavalla odotusajasta. Kun raskauden aikana äidin nauttima alkoholi joutuu myös sikiöön, voi imetyksen aikana alkoholiin suhtautua rauhallisemmin. Satunnaisen alkoholinkäytön jälkeen kannattaa odottaa muutaman tunti ennen kuin imettää lapsen, siten pienokainen välttyy saamasta alkoholia rintamaidosta. Jos maidonerityksessä on jo ongelmia, on hyvä olla tietoinen siitä, että myös alkoholi voi vaikuttaa siihen.
Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 6.4.2005
|