Keltaiset vihannekset ja E-vitamiini suojaavat kaihilta
14.1.2008 Radion tiedeuutiset, Archives of Ophtalmology
Keltaisia vihanneksia tai vihreitä lehtimäisiä vihanneksia sisältävä ruokavalio näyttää suojaavan naisia kaihilta, osoittaa Yhdysvalloissa edelleen jatkuva suuri naisten terveystutkimus. Samoin runsas E-vitamiinin saanti, joko ruuasta tai vitamiinipillereistä näyttää olevan eduksi kaihin torjunnalle.
Ero ei ollut suuri, mutta tilastollisesti merkitsevä: eniten ja vähiten saaneiden ryhmien välillä oli 18% ja 14% ero, kun koehenkilöt jaettiin tutkittujen yhdisteiden suhteen viiteen eri ryhmään.
Kaihin syntymisen syitä ei tunneta, mutta yhden teorian mukaan sen taustalla on silmän linssin proteiinien vaurioituminen hapettumisen vuoksi. Siksi antioksidatiiviset yhdisteet ja niitä sisältävät ruoka-aineet suojaisivat kaihin muodostumiselta. Vitamiineista antioksidantteihin kuuluvat C- ja E-vitamiinit sekä beetakaroteeni.
Keltaisten ja vihreiden vihannesten sisältämät luteiini ja ksantiini ovat myös antioksidantteja. Ne ovat ainoita ns. karotenoideja eli kasvien keltaisia väriainepigmenttejä, joita tavataan ihmisen silmän linssissä. Siellä ne mahdollisesti suojaavat kudoksia auringon lyhytaaltoiselta siniseltä säteilyltä. Epidemiologisten tutkimusten perusteella yhdeksi kaihin aiheuttajaksi oletetaan runsas altistuminen auringonvalolle.
Tutkimusaineistona oli 35 500 naispuolista terveysalan ammattilaista, joita on seurattu vuodesta 1993 lähtien. Terveystietojen lisäksi heiltä on kerätty tiedot ruuasta. Kymmenen vuoden aikana kaihi todettiin hiukan yli 2000 naisella ja sairastuneiden ruokavaliota verrattiin niihin, joille kaihia ei ollut kehittynyt.
Luteiinia ja zeaksantiinia eniten ruuasta saaneiden normaaliravinnossa näitä yhdisteitä oli vähintään 6700 mikrogrammaa päivässä kun vähiten saaneiden ravinnossa sitä oli alle 1770 mikrogrammaa päivässä. E-vitamiinia saatiin vastaavasti 262 mikrogrammaa (ylin ryhmä) joko ruuasta tai pillereistä ja alimmassa ryhmässä 4,4 mikrogrammaa päivässä.
|