Mainonta osuu pikkulasten makuhermoon
7.8.2007 AP/YLE Uutiset/YLE Terveys
Mainonnalla ja tuotemerkillä näyttäisi olevan selvä vaikutus siihen, mikä pikkulasten suussa maistuu hyvältä, amerikkalaistutkimus osoittaa. Stanfordin yliopiston tutkija Tom Robinson kokeili joukolla 3 - 5-vuotiaita, pitäisivätkö he enemmän McDonald'sin pakkauksiin laitetusta ruuasta.
Esimerkiksi ranskalaisten kohdalla 77 prosenttia lapsista oli sitä mieltä, että mäkkärin kääreissä olleet samat perunat maistuivat paremmilta. Jopa porkkanat ja maito olivat parempaa, kun pakkauksessa oli tuttu logo.
Vain hampurilaisten kohdalla ero oli pieni: 29 lasta piti McDonald'sin paperissa olevaa maistuvampana kuin nimetöntä, josta piti enemmän 22 lasta. Ylipäätään koko tutkimuksessa alle neljäsosan mielestä samat tuotteet maistuivat samalta, kun toinen oli mainoksista tuttu.
Tutkimukseeen osallistui 63 lasta vähävaraisista perheistä San Mateon piirikunnassa Kaliforniassa. Robinson uskoo, että tulos olisi sama, vaikka kyse olisi rikkaampien perheiden lapsista. Hän tekee johtopäätöksen, että koska pienet lapset eivät ole tietoisia mainonnan vaikutuksista, toiminta on epärehellistä.
McDonald's ilmoitti vastikään, että se mainostaa jatkossa lapsille vain vähärasvaisempia aterioita, joissa on mukana hedelmiä. Yhtiön edustaja sanoo, että aihepiiri on tärkeä.
Tutkimus ilmestyy Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine -julkaisun elokuun numerossa.
|