Sokerilimut eivät ehkä lihotakaan lapsia
27.6.2008 Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys
Sokeroituja limuja juovat lapset eivät ehkä lihokaan sen helpommin kuin muut lapset, vihjaa tuore selvitys. Tulos on ristiriidassa yleisen käsityksen kanssa, jonka mukaan sokeroitujen juomien nauttiminen edistää kilojen kertymistä ja ylipainoisuutta.
Onkin mahdollista, että sokeroitujen virvoitusjuomien osuus lasten energiansaannista ei useinkaan ole niin suuri, että ne yksistään lisäisivät ylipainoisuutta. Tutkijat tosin huomauttavat, että liikakiloja kertyy, kun ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa riippumatta siitä mistä energia tulee. Näin ollen sokeroitujen juomien nauttimisessa kannattaa pysyä kohtuudessa.
Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä, ja ne perustuvat meta-analyysitutkimukseen, jossa tarkasteltiin 12:n aihetta käsitelleen tutkimuksen aineistoja. Tutkimuksista kymmenen oli pitkittäistutkimuksia ja kaksi satunnaistettuja ja kontrolloituja tutkimuksia.
|