Kala, omega-3 rasvahapot, hedelmät ja vihannekset suojaavat dementialta
12.11. Neurology/Radion tiedeuutiset/YLE Terveys
Paljon kalaa, omega-3- rasvahappoja, vihanneksia ja hedelmiä sisältävä ruokavalio näyttää vähentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin ja dementiaan. Sen sijaan omega-6-rasvahappojen syöminen saattaa lisätä muistiongelmien riskiä.
Ranskassa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin yli 8000 65-vuoden iän ohittaneen miehen ja naisen ruokavaliota. Tutkimuksen alkaessa koehenkilöillä ei ollut dementiaa. Neljän vuoden seurannassa lähes kaksisataa heistä sairastui Alzheimerin tautiin ja sata muun syyn aiheuttamaan dementiaan.
Tutkimuksessa nousi esiin ryhmä, joka käytti säännöllisesti omega-3:a sisältäviä ravintoaineita ruokavaliossaan. Omega-3-rasvahappoa on esimerkiksi pellavansiemenöljyssä, saksanpähkinäöljyssä ja rypsiöljyssä. Heidän riskinsä sairastua dementiaan oli jopa 60 prosenttia pienempi kuin muiden. Päivittäin vihanneksia ja hedelmiä syövien riski dementoitua oli 30 prosenttia muita pienempi.
Kalan syöminen vähintään kerran viikossa pienensi riskiä 35-40 prosentilla niillä ihmisillä, joilla ei ollut ApoE4-geeniä. Kyseinen geeni on yksi Alzheimerin taudin riskitekijöistä, suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sitä perimässään. Siten tutkimustuloksilla on huomattava merkitys väestötasolla.
Lisäksi tutkimuksessa nousi negatiivisessa valossa esiin ryhmä, joka ei kantanut ApoE4-geeniä ja jonka ruokavalioon ei kuulunut kala eikä omega-3-rasvahapot, mutta joka käytti paljon omega-6-rasvahappoja. Sitä on muun muassa greipinsiemen- ja auringonkukkaöljyssä.
Heidän riskinsä sairastua dementiaan oli kaksinkertainen muihin verrattuna. Sen sijaan maissi- ja pähkinäöljy, sianrasva, liha tai viini ei lisännyt dementoitumisen riskiä tässä tutkimuksessa.
|