Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
23.9.2004 YLE Terveys
Kuopion yliopiston kansanterveyden tutkimuslaitoksen tekemän tutkimuksen mukaan tumman suklaan syöminen näyttäisi nostavan "hyvän" eli HDL-kolesterolin pitoisuutta veressä.
Tutkimuksessa verrattiin valkosuklaan, tumman suklaan ja kaakaon flavonoideilla rikastetun tumman suklaan vaikutuksia 45 vapaaehtoisella kolmen viikon ajan.
Kuopion yliopiston kansanterveyden tutkimuslaitoksella tehtiin vuoden 2001 alussa tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää suklaan syönnin vaikutuksia sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Tutkimuksessa selvitettiin suklaan flavonoidien vaikutuksia veren lipideihin (kokonais-, LDL- ja HDL-kolesteroli) ja niiden hapettumiseen.
Kolesteroli on ihmiselle elintärkeä rasvaliukoinen yhdiste, jota tarvitaan mm. solukalvojen rakenteisiin. HDL-kolesteroli on ns. hyvää kolesterolia, sillä se kuljettaa kolesterolia pois verisuonten seinämistä. "Paha" LDL-kolesteroli on haitallista siksi, että se ahtauttaa verisuonia.
Korkea veren LDL- ja matala HDL-kolesterolin pitoisuus lisäävät riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Korkean LDL-kolesterolin pitoisuuden lisäksi sen hapettumisen esitetään lisäävän sairastumisriskiä. Runsas kasvikunnan tuotteiden käyttö suojaa sydän- ja verisuonisairauksilta. Suojavaikutuksen on esitetty välittyvän osaksi antioksidanttien välityksellä, jotka voivat estää LDL-kolesterolin hapettumista. Tunnetuimpien antioksidanttien seleenin, C- ja E-vitamiinien lisäksi myös flavonoidien on esitetty toimivan ihmiselimistössä hapettumisreaktioiden estäjinä.
Sydän- ja verisuonitautiriski pienenee
Neljän viikon aikana kolmeen eri ryhmään jaetut vapaaehtoiset koehenkilöt nauttivat joko valkosuklaata, tummaa suklaata tai flavonoideilla rikastettua tummaa suklaata. Koehenkilöiden vuorokauden aikana nauttima annos oli suuruudeltaan 75 grammaa.
Tutkimuksessa ilmeni, että tumma suklaa pitkäaikaisesti nautittuna nosti veren HDL-kolesterolipitoisuuksia. HDL-kolesteroli nousu oli suuruudeltaan 9,0 prosenttia tummaa ja 11,3 prosenttia flavonoideilla rikastettua tummaa suklaata syöneiden ryhmässä. Valkoista suklaata syöneiden koehenkilöiden veren HDL-kolesteripitoisuus ei muuttunut.
HDL-kolesterolin nousu oli edullinen havainto, sillä sen pitoisuuden nousun katsotaan pienentävän sydän- ja verisuonitautiriskiä. Kansanterveyden tutkimuslaitoksen mukaan ennen lopullisten johtopäätösten vetämistä tarvitaan jatkotutkimuksia toistamaan tutkimuksen tulokset sekä selvittämään, mitkä yhdisteet kaakaomassassa nostavat HDL-kolesterolia.
Suoritetun tutkimuksen mukaan tumman suklaan syönnillä ei havaittu olevan epäedullisia vaikutuksia LDL-kolesteroliin, joten kokonaisvaikutus veren lipideihin oli edullinen.
Rasvahapoista uusi havainto
Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään, vähentävätkö suklaan flavonoidit erilaisten hapettumistuotteiden syntymistä, eli toimivatko yhdisteet antioksidantteina ihmiselimistössä.
Suklaan sisältämät flavonoidit eivät tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi vähentävän erilaisten hapettumistuotteiden syntymistä, mutta toisaalta suklaan rasvahapot näyttäisivät kuitenkin vähentävän joidenkin lipidien hapettumistuotteiden syntymistä. Havainto on tutkijoiden mukaan uusi ja se kaipaa lisäselvittelyä.
Tutkimuksen osallistuivat tutkijat Jaakko Mursu, Sari Voutilainen, Tarja Nurmi, Tiina Rissanen, Jyrki Virtanen, Jari Kaikkonen, Kristiina Nyyssönen sekä Jukka T. Salonen. Tutkijoiden mukaan lisätutkimuksia tarvitaan varmentamaan saadut tulokset.
|