05.03.2013 - 09:43

Kotimainen draama kukoistaa lähivuosien tv-sarjoissa. Yle panostaa käsikirjoitusten kehitystyöhön

Alkuvuoden Ylen katsotuin draamasarja ja parhaimmillaan yli miljoona katsojaa kerännyt Pirunpelto huipentuu päätökseensä tällä viikolla. Yle tarjoaa jatkossakin runsaasti kiinnostavia sarjoja kotimaisilta tekijöiltä. Työn alla on niin komediaa kuin muitakin lajityyppejä. Sarjat ovat pääosin yli 6-osaisia, mutta pitkien sarjojen rinnalla Yle tekee itse sekä yhteistuottaa myös minisarjoja sekä tv-elokuvia.

"Yle on jo nyt Suomen suurin ja monipuolisin draaman tuottaja. Jatkossa kehittämiseen ja erityisesti käsikirjoittamiseen panostetaan vielä enemmän. Tämä tapahtuu lisäämällä käsikirjoituksiin käytettävää resurssia”, sanoo Ylen Luovat Sisällöt -yksikön johtaja Ville Vilén.

”Televisiossa on sarjamuotoisen draaman ja tv-elokuvien keinoin aina Niskasen Surmanluodeista asti avattu ja tulkittu historiaa, nykyisyyttä ja kipeitäkin ilmiöitä. Hyvä draama on ainutlaatuista siksi, että auttaa meitä ymmärtämään”, Vilén jatkaa.

Vuoden 2013 ohjelmistoon on luvassa muun muassa maineikkaan draamaohjaajan Matti Ijäksen uusi musta komedia, tv-elokuva Puolin ja toisin. Humoristinen elokuva paneutuu itärajan asfalttitien rakennusurakkaan kertoen ijäsmäisen tarinan ihmisten lojaalisuudesta ja ahneudesta. Näyttelijöinä mm. Jussi Vatanen, Seppo Halttunen, Martti Suosalo, Milka Ahlroth ja Samuli Niittymäki. 12-osaisessa Kansanmies-sarjassa eurovaaleissa yllättäen putoava poliitikko joutuu palaamaan juurilleen ja arvioimaan elämänsä ja suhteensa politiikkaan kokonaan uudestaan. Sata lasissa –minisarja on Jari Salmen luoma ja näyttelemä uhkarohkea traaginen farssi miehestä, joka ei onnistu missään. Luvassa mielipiteitä jakavaa ronskia draamaa.

Radiodraama on politiikan satiiria ja mustaa komediaa sekä isoja nimiä. Eduskuntaan sijoittuva kuusiosainen Jari Järvelän Kirveellä töitä kuullaan Yle Radio 1:ssä syksyllä, kun taas Radio Suomi saa Miira Karhulan käsikirjoittaman kesäsarjan nimeltään Valtakunnan konsultti. Radioteatteri tarjoaa myös klassikkoja, kuten Kari Hotakaisen Jumalan sanan sekä kolmiosaisen jättituotannon Nimeni on Punainen Orhan Pamukilta Lauri Siparin dramatisoimana. Syksyllä valmistuva teos avaa kuulijoille 2014 radiodraamavuoden.

Tv-draamassa koko Suomen kuva

Suositun 24-osaisen Pirunpellon juonenkäänteet nivotaan yhteen päätösjaksossa keskiviikkona 6.3. Sarjaa on kuvattu Lempäälässä, Ylöjärvellä ja Tampereen seudulla neljänä vuotena. Kunnon tarinan tavoin Pirunpelto tarjoaa loppumetreilläkin vielä yhden yllätyksen. Pirunpelto-draamasarja on Heikki Luoman kirjoittama ja sen on ohjannut Jukka Mäkinen.

”Ylen draamatuotannot osoittavat myös vahvasti, että isoja yleisöjä kiinnostavaa draamaa tehdään kautta maan kuten nyt vaikkapa Hämeessä tai Kemijärvellä. Pirunpellon tekijät ansaitsevat kiitoksen kiinnostavasta ja veijarimaisesta tarinasta, joka on kuvannut elämää ja yrittämistä maaseudulta”, Vilén toteaa.

Kemijärvelle sijoittuvan ja Kari Väänäsen ohjaaman Taivaan tulet -sarjan viimeisen tuotantokauden kuvaukset alkavat maaliskuussa. Pohjoisen sarja paketoidaan tarjolle Yle TV2:ssa kokonaisuudessaan keväästä alkaen. Sarja alkaa toukokuun alussa ja päättyy uusilla jaksoilla vuoden vaihteessa. Taivaan tulia nähdään kaiken kaikkiaan 36 jaksoa, joista 12 on uusia.

Vuosina 2014–15 on luvassa muun muassa 20-osainen sairaalasarja Sisar Hento Valkoinen, joka on Yellow Films -tuotantoa. Sarjan käsikirjoittaa Petja Peltomaan vetämä tiimi. Lauri Nurkse ohjaa Ylelle ihmissuhdetematiikkaan perustuvan sarjan ja Tampereella kuvataan komediasarjaa, jonka on kirjoittanut Harri Veistinen ja ohjaa Antti Leino. Lisäksi suunnitelmissa on 12-osainen yhteisöllinen ihmissuhdedraama, Koillis-Suomeen sijoittuvan nuoren naislääkärin kehitystarina työnimeltä Kuusamo. Myös suositulle ja Venla-palkitulle Kimmolle tulee jatkoa syksyllä 2014.

Kotimaisen uuden elokuvan kiinnostavimmat työt nähdään Ylen kanavilla. Nuorten miesten varttumisesta kertova Maarit Lallin parhaana elokuvana Venlalla palkittu Kohta 18 nähdään Yle TV2:ssa neliosaisena sarjana ensi vuonna. Ylen kanavilla esitetään myös kotimaisen elokuvan kärkiteoksia kuten Iron Sky, Le Havre, Vuosaari, Härmä, Kolme Simoa, Niko 2 ja Likainen pommi.

Lisätietoja:
Ville Vilén. Ylen Luovat sisällöt, johtaja, ville.vilen@yle.fi
Tuire Lindström, Yle Draama, päällikkö, tuire.lindstrom@yle.fi

4 kommenttia

Hei! Voisiko saada tarkennuksen siitä mitä tarkoittaa käsikirjoituksiin käytettävää resurssia?

Toivottavasti tämä tarkoittaisi tätä:
- lisää rahaa, joka kohdistetaan suoraan käsikirjoittajille
- lisää rahaa kehittelyvaiheeseen = enemmän aikaa = parempi käsikirjoitus
- alan yhteistä koulutusta
- vuoropuhelua tekijöiden ja tilaajien välillä, molempiin suuntiin
- lisää rahaa ammattikäsikirjoittajille, joita tästä maasta löytyy
- avoimia käsikirjoituskilpailuja

Toivottavasti sillä ei tarkoiteta tätä:
- lisää dramaturgeja ja portinvartijoita
- lisää rahaa tuotantoyhtiöille ja tuottajille
- lisää rahaa amatööreille ja wanna be-kirjoittajille ammattilaisten kustannuksella

Raha on sellainen resurssi, että se vaikuttaa käsikirjoitusten laatuun ihan suoraan. Ja vain käsikirjoituksiin panostaminen nostaa tv-sarjojen tasoa. Tämä linjaus Yleisradiolta siis erittäin viisas, tarpeellinen ja kaukonäköinen veto.

TV on käsikirjoittajan media.

Hei,
vastaus on nimenomaan tuo ensimmäinen mainitsemasi.

terv. Kaisa Hilden, Viestintä/Yle

Hienoa! Korvaus mahdollistaa työhön keskittymisen ilman, että tarvitsee tehdä muuta työtä rahoittaakseen kirjoittamisen.

Muuten osuva kommentti, mutta lopun "vuodatus" on ongelmallinen. Resurssin eli rahan lisääminen käsikirjoitusvaiheeseen(käsikirjoittajalle, ammattilaiselle) on aivan oikein. Mutta että "vain käsikirjoituksiin panostaminen nostaa tv-sarjojen tasoa", ei pidä paikkaansa. Resurssia pitää lisätä myös kuvaus- ja jälkityövaiheeseen, musiikkiin, musiikkidramaturgiaan jne. Hyvä käskirjoitus ei taitu hyväksi tv-sarjaksi, jos kuvaus ja jälkityö tehdään hirvittävällä kiireellä ja minimimiehityksellä ja vanhentuneella kalustolla. Päällikkövirkoja ja kaiken maailman kanavakonsultteja voisi olla vähemmän, he vain vaikeuttavat työn kulkuja käsikirjoituksesta valmiiksi ohjelmaksi.