Konserttiaitio kotonanne

Tiina-Maija Lehtonen, tuottaja, Yle Kulttuuri, klassinen musiikki

Kevätaurinko lämmittää Musiikkitalon vip-lämpiötä. Matala tila kuhisee lehtiväkeä.

Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarit ja intendentit kohtaavat lehdistön rintarinnan. Nyt paljastetaan Musiikkitalon ensimmäisen konserttisyksyn ohjelma.

"Tämä on suomalaisen musiikkielämän historiallisin hetki", summaa kapellimestari Sakari Oramo. "Syksyllä lähetämme kaikki RSO:n konsertit myös kuvallisena striiminä verkossa", intendentti Tuula Sarotie lupaa.

Nyt se on sanottu. Tunnen kuinka paineet kasvavat.

Kesän kynnyksellä RSO pääsee Musiikkitaloon ensimmäisen kerran. Pianisti Jouko Laivuori vinkkaa mukaansa pääsaliin. "Eikö olekin hieno!", hän henkäisee kaikkein pyhimmässä. Muusikot vaeltavat ihmetellen ympäri valkoista lavaa. Tumma, viinitarhamallinen sali avautuu kaikkiin suuntiin. Katto kaartuu tähtitaivaana.

Sakari Oramo nousee korokkeelle ja aloittaa Nielsenin neljännen. Ihmeellinen hetki. Jännitys häviää.

Oramo onnittelee akustikko Yasuhisa Toyotaa mestariteoksesta. Kun HKO soittaa salissa pari päivää myöhemmin, kapellimestari John Storgårds hehkuu: "Tästä alkaa uusi aikakausi suomalaisessa musiikissa!"

Tästä alkaa uusi aikakausi myös Ylelle. Otamme Musiikkitalon haltuun. Näytön paikka koittaa elokuun viimeisenä, kun Yle tarjoaa Musiikkitalon avajaiset laajasti ja monipuolisesti radiossa, televisiossa ja netissä.

Avajaisten jälkeen lunastetaan intendentin lupaus. Suora kuvallinen lähetys verkossa toteutetaan pienellä tiimillä, tehokkaasti ja nopeasti. Kun konsertin kuvaaminen on aiemmin vaatinut suuren tekijäjoukon ja useita tuotantopäiviä, nyt Musiikkitalon robottikamerat mullistavat kaiken. Haemme ohjaajien, tuotantokoordinaattorien ja kuvaajien kanssa yhdessä uutta työtapaa. Kokeilemme, petymme ja innostumme.

Syyskuussa on ensimmäinen julkinen striimaus. Kun kapellimestarilegenda Kurt Masur johtaa Bruckneria, radion musiikkitarkkailijoiden tekemä äänitys yhdistyy ohjaajan valitsemaan kuvaan, etenee Pasilan kytkentäkeskukseen ja verkkoon.

Konserttiyleisö ympäri maailmaa voi seurata kotikoneellaan radiotoimittajan selostamaa suoraa konserttia osoitteessa yle.fi/klassinen. Samalla voi tutustua käsiohjelmaan, taiteilijoiden videohaastatteluihin ja kommentoida Facebookissa. Konsertin vielä jatkuessa ilmestyy aloitusnumero jo katsottavaksi Areenaan.

Musiikkitalon ensimmäisenä syksynä konsertteja on striimattu yksi viikossa, kolme parhaassa. RSO:n ohella on striimattu myös HKO:n ja Sinfonia Lahden konsertteja. Keväällä kehitämme striimauksia edelleen; tapaamme kansainvälisiä muusikoita, kurkistamme taiteilijalämpiöön, tapaamme faneja. Haasteita riittää!

• Musiikkitalon päätoimijat ovat Radion sinfoniaorkesteri RSO, Helsingin kaupunginorkesteri ja Sibelius-Akatemia.
  • Yle panosti tarjonnassaan kotimaiseen musiikkiin, RSO:n ja Musiikkitalon tuotantoihin heti talon avauduttua 31.8.2011. Avajaiset välitettiin radiossa, tv:ssä ja internetissä yhteistuotantona kulttuurikanava Arten kanssa.
  • Syksyn aikana RSO:n konsertteja oli 22 ja niissä kävi 37 000 ihmistä. Yle välitti radiossa suorana 14 RSO:n ja yli 20 muuta konserttia. Lisäksi tv-taltioinneista koostettiin 12 ohjelmaa ja internetissä välitettiin 23 kuvallista striimiä.

Tietoa tulevista striimauksista: yle.fi/klassinen