Kun mahdoton inspiroi

Sami Kallinen, internetpäällikkö, Svenska Yle

Ette voi olla täysjärkisiä! On mahdotonta uudistaa niin monta asiaa yhdellä kertaa!

Tällaisia reaktioita kuulimme, kun kerroimme mitä olemme tekemässä. Me halusimme uudistaa tavan, jolla Svenska Ylen nettiä tehdään. Halusimme uuden teknisen julkaisualustan, uuden nettisisältöjä tuottavan organisaation, uuden tavan tehdä nettijournalismia ja uuden palvelukonseptin uusine ilmeineen.

Pitkä lista, paljon asioita, myönnetään. Mutta mahdotontako? Jos niin, niin ehkä juuri mahdottomuus inspiroi meitä!

Kun vuoden 2011 alussa aloitin ruotsinkielisen nettitoiminnan vastaavana, päivitimme ensi töiksemme strategiamme. Nostimme esiin kolme teemaa.

Meidän mielestämme nettitoiminta on yhtä tärkeää kuin lähetystoiminta. Sisällöt ja asiakkaat ovat ensisijainen lähtökohta, eivät organisaatiorajat. Töitä on tehtävä avoimesti niin sisäisesti kuin ulospäinkin. Se tarkoittaa, että kerromme tekemisistämme aktiivisesti ja kutsumme käyttäjiä mukaan työhön.

Lähdimme toteuttamaan uudistusta kolmella rinnakkaisella polulla. Ensinnäkin sisältöjen tekotapaa päivitettiin netin ehdoilla toimivaksi. Toiseksi julkaisujärjestelmä rakennettiin tukemaan yllämainittuja strategisia tavoitteita. Ja kolmanneksi, organisaatiomalli järjestettiin tukemaan samoja tavoitteita. Kaikki tehtiin siten, että palaset pelaavat yhtäaikaisesti.

Testasimme omaa osaamistamme epätavallisilla rekrytointi-ilmoituksilla. Haimme ”parrakasta kehittäjää” ja ”visionääristä, empaattista ja vain hivenen kusipäistä esimiestä”. Molemmat ilmoitukset lähtivät kiertämään sosiaalisessa mediassa, kuten oli tarkoituskin. Toinen nostettiin esiin iltapäivälehdissäkin. Joukkoistaminen onnistui yli odotusten: saimme juuri oikeat ihmiset taloon.

Viime vuosi on ollut nettiuudistusten aikaa muuallakin Ylessä, sillä mediamaiseman mannerlaatat ovat juuri nyt liikkeessä. Huippusuositut Yle Areena ja Yle Elävä arkisto uudistettiin. Molempia on selkeytetty ja sisältöjä tehty helpommin löydettäviksi. Myös Ylen uutispalvelua on parannettu entisestään.

Suurin osa tekemästämme työstä tulee näkyväksi tämän vuoden aikana. Avoimuusstrategiamme ei ole tarkoitus olla pelkkiä koukeroisia korulauseita, joten pyydänkin: kommentoikaa, kokeilkaa ja kritisoikaa! Kaikki ideat teiltä, arvon käyttäjät, ovat lämpimästi tervetulleita.

Ei uudistaminen tähän lopu.

• Yle.fi:n kävijämäärä kasvaa edelleen. Kahden miljoonan selaimen raja ylitettiin maaliskuussa Japanin luonnonkatastrofin aikaan ja uudelleen toukokuussa Suomen MM-lätkähuumassa.
  • Yle Areena on arvostetuin suomalainen verkkomediabrändi*. Parhaina viikkoina Yle Areenassa vieraillaan yli 800 000 selaimelta, ja kuukaudessa ohjelmia käynnistetään yli 10 miljoonaa kertaa.
  • Yle Elävä arkisto uudistui 5-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi.
  • Linnan juhlat -sivusto saavutti suosiota myös ulkomailla: sivustolla käytiin itsenäisyyspäivänä 125 eri maasta.

*) Verkkobrändien arvostus Suomessa 2011 -tutkimus, Taloustutkimus Oy