BERLIINI Kauko- ja lähijunaliikenne soljuu iltapäivän rauhalliseen tahtiin eteläberliiniläisellä Südkreuzin asemalla. Asema on saanut viime vuodesta lähtien paljon julkisuutta, sillä se on maan sisäministeriön virallinen koekenttä uudelle valvontateknologialle.
Täällä Saksan viranomaiset kokeilevat, pystyykö joukko tietokoneohjelmia tunnistamaan automaattisesti matkustajien kasvoja valvontavideoista. Eri puolille asemaa asennetut kamerat pystyvät seuraamaan yksittäisten henkilöiden liikkeitä aseman sisällä ja luomaan kuvan siitä, mitä reittejä he ovat liikkuneet.
– Kyllä minua pelottaa sellainen, että kaikkialla tunnistetaan ja viranomaiset tietävät, missä liikun. Toisaalta pidän valvontaa hyvänä rikollisten etsintää varten, päivittäin julkisia liikennevälineitä käyttävä Michelle Ratke kertoo.
Saksalaisviranomaiset käyttävät tämänhetkisessä kokeilussa 300 vapaaehtoisen kasvokuvia. Vapaaehtoisia testihenkilöitä on houkuteltu esimerkiksi ostoskupongeilla ja jopa Applen rannekelloilla.
Sisäministeri haluaa tunnistaa ennen kaikkea terroristeja
Uuden valvontateknologian kokeilua on ajanut erityisesti Saksan kristillisdemokraattinen sisäministeri Thomas de Maizière. Kasvojen automaattisen tunnistamisen kohteeksi hän visioi etsittyjä rikollisia ja terroristeja, ja teknologialla on nimenomaan tarkoitus ennaltaehkäistä terroritekoja. Videovalvonnan toteuttaisivat Saksan liittovaltion poliisiviranomaiset sekä rautatieyhtiö Deutsche Bahn.
Valvontaa on tarkoitus laajentaa Südkreuzin kokeilun jälkeen Saksassa kaikille lentokentille sekä juna-asemille. Kasvojen tunnistamisen lisäksi tietokoneohjelmien toivotaan tulevaisuudessa tunnistavan esimerkiksi sairaskohtauksia ja tavallisesta poikkeavia tilanteita, kuten väkivaltaa. Frankfurtin eteläpuolella sijaitseva Mannheimin kaupunki ilmoitti alkuvuodesta kokeilevansa käyttäytymistä arvioivaa videovalvontaa keskustan vilkkaammilla kaduilla.
Tietosuojavaltuutettu huolissaan yksityisyydestä
Automaattisen videovalvonnan kriitikot ovat arvostelleet turhaa tiedonkeruuta, joka aiheutuu muiden matkustajien tunnistamisesta.
– Berliinissä Südkreuzilla kokeiltava teknologia olisi tositoimissa nykyisen tietosuojalain vastainen. Automaattinen kasvojentunnistus on paljon intensiivisempi valvonnan muoto kuin yleinen videovalvonta vaikkapa kaupoissa. Seuraavaksi olisi ehdottomasti luotava laillinen perusta ja kehys älykkäälle valvonnalle, Saksan tietosuojavaltuutetun viestintäpäällikkö Dirk Hensel kertoo Yle Uutisille.
Henselin mukaan viranomaiset eivät toistaiseksi ole kertoneet, mistä tietokannasta kasvokuvat on valvonnan toteutuessa tarkoitus ottaa ja ovatko esimerkiksi Facebookin ja Googlen kaltaiset yritykset osa valvonnan järjestämistä.
– Tietokantoja koskeva kysymys olisi ehdottomasti selvitettävä, kun videovalvonnalle luodaan uutta oikeudellista pohjaa. Siinä on valtava ero, onko tunnistamisen pohjana lista terroristisista kytköksistä epäiltyjä henkilöitä vai yleisiä poliisirekistereitä, Hensel sanoo.
Poliisin rekisterissä pidetään esimerkiksi kansalaisten passikuvia, joita voitaisiin käyttää osana biometristä tunnistusta.
Saksassa parhaillaan koottava uusi kristillisdemokraattien ja sosiaalidemokraattien hallitus aikoo hallitussopimuksensa mukaisesti odottaa ja arvioida Südkreuz-aseman valvonnan tuloksia. Älykästä videovalvontaa koskeva lainmuutos tullee käsittelyyn alkavalla hallituskaudella.
Lue lisää kasvojentunnistuksesta Suomessa:
Kaleva: Poliisi on aloittanut kasvojentunnistusteknologian testauksen