Harva tulee ajatelleeksi, että suuri osa talven aiheuttamasta polttoaineen lisäkulutuksesta johtuu liikkumiseen tarvittavan energian lisäämisestä, eikä vain moottorin kylmäkäynnistyksestä. Asiantuntijana johtava tutkija Juhani Larikko VTT.
1. Vierintävastus kasvaa talvella
Talvella auton vierintävastus voi lisääntyä tiellä olevan lumen ja epätasaisuuksien vuoksi jopa 40 prosenttia. Tien auraus ja puhtaanapito vähentävät energiahukkaa.
2. Ilmanvastus kasvaa kylmässä
Talvella liikkumiseen tarvitaan enemmän energiaa, sillä ilma on tiheämpää viileässä. Kun siirrytään kesän +20 asteesta talven -20 asteeseen, ilmanvastus lisääntyy kymmenellä prosentilla. Ilmanvastuksen merkitys korostuu erityisesti suurilla nopeuksilla.
3. Kylmän moottorin huono hyötysuhde
Kun moottori käynnistetään kylmänä, sen hyötysuhde on huono. Polttoaine palaa epätäydellisesti, ja auton moottori kuluttaa osan polttoaineesta itsensä lämmittämiseen. Viiden kilometrin matkalla lisäkulutus voi olla kymmeniä prosentteja.
4. Sisätilojen lämmittäminen
Auton polttoainekäyttöinen lisälämmitin, sähköiset penkki- ja lasinlämmittimet sekä sisätilojen lämmittäminen kuluttavat energiaa, mutta ne lisäävät ajomukavuutta ja parantavat turvallisuutta.
5. Alhaiset rengaspaineet
Ilman kylmetessä renkaitten paine laskee ilmantiheyden muuttuessa. Alipaineinen rengas kuluttaa enemmän polttoainetta ja lyhentää renkaan käyttöikää.
Täsmennys 28.3.2018 klo 09:20: "Auton polttoainekäyttöinen lisälämmitin, sähköiset penkki- ja lasinlämmittimet sekä sisätilojen lämmittäminen kuluttavat energiaa, mutta ne lisäävät ajomukavuutta ja parantavat turvallisuutta." Aiempi: Auton sisätilojen lämmittäminen kuluttaa energiaa, mutta lisää ajomukavuutta ja parantaa turvallisuutta.