VR ja liikenneministeriö ovat sopineet jatkoaskelista, joilla rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle etenee. Uudistus alkaa sovitusti Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.
Liikenneministeriön alaisuuteen perustetaan kalustoyhtiö ja kiinteistöyhtiö, jotka pyritään saamaan toimintaan tämän vuoden loppuun mennessä.
Kalustoyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettäviä junia sekä kaluston varaosat. Kiinteistöyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen kannalta välttämättömät kiinteistöt kuten VR:n omistamat Helsingin varikon rakennukset.
Yhtiöt sopivat kaluston ja tilojen vuokraamisesta siirtymäkauden ajaksi. Lisäksi VR yhtiöittää koko kaluston kunnossapitotoimintonsa erilliseen yhtiöön VR-konsernin sisällä.
Yhtiöön siirretään muun muassa tarvittava kunnossapitohenkilöstö. VR kehittää yhtiötä itsenäiseksi ja luopuu sen omistuksesta markkinaehtoisesti ennen kuin kilpailutettu liikennöinti alkaa.
Hallitus päätti rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta huhtikuussa. Tavoitteena on, että kilpailutettu liikenne alkaa kesäkuussa 2022.
– On hienoa, että valmistelu etenee ja pääsemme vahvistamaan kilpailun etenemisen aikataulun kaikille Suomen rautatieliikenteestä kiinnostuneille toimijoille, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotteessa.
Lue myös: