Kouvolan Kimolan kanavan muoto alkaa hahmottua maisemaan.
Kanavan ympäristö on nyt saatu raivattua auki niin, että Pyhäjärveltä näkyy Konnivedelle.
– Puusto on nyt poistettu. Sulkualuetta on rakennettu sekä padot on tehty, sulku- ja väyläurakoista vastaava Kreaten työpäällikkö Mika Seppälä kertoo.
Sulkualueelle on myös tehty maaleikkaustöitä. Lisäksi avolouhinnat sulkualueen kupeessa on saatu päätökseen.
– Ensi viikon loppupuolella menemme kunnostamaan tunnelia. Myös ruoppaustyöt käynnistyvät ensi viikolla.
Erityispiirre 70 metriä pitkä kanavatunneli
Kimolan kanavan 70-metrinen kanavatunneli on ainoa lajiaan Suomessa. Myös maailman mittakaavassa se on harvinaisuus.
– Englannissa on vastaavia jokilaivoja varten rakennettuja tunneleita, mutta muualla maailmassa niitä ei tietämykseni mukaan juurikaan ole. Tunneli on mielenkiintoinen erikoisuus, Liikenneviraston sisävesiväyläyksikön päällikkö Tero Sikiö kommentoi Ylelle heinäkuun lopussa.
Tunneliosuus levennetään ja korotetaan veneille sopivaksi.
Kanavan kunnostus avaa vesireitin Pyhäjärven ja Päijänteen välille. Reitti mahdollistaa veneilyn Kouvolasta Pohjois-Savoon Keiteleelle saakka.
Kunnostuksen on määrä valmistua ensi vuoden loppuun mennessä.