Hollantilainen rahtialus Symphony Performer on yksi kolmesta laivasta, jotka kuljettavat kaasuputkia Suomenlahdella liikkuvalle laskualukselle.
– Me laitamme Kotkasta 300 putkea päivittäin liikkeelle, kolmella rahtialuksella, sanoo kaasuputkien betonipäällystyksestä vastaavan Wasco Coatings Finlandin logistiikkapäällikkö Erkki Olli.
Putkien laivaus on suunniteltu niin tarkasti, ettei laskualuksena toimiva Solitaire missään vaiheessa joudu keskeyttämään työtään, vaan pystyy laskemaan uutta putkilinjaa ympäri vuorokauden. Työ kestää vuoden 2019 lopulle asti.
– Uutta linjaa syntyy kolmen kilometrin päivävauhdilla, sanoo Nord Streamin sidosryhmäsuhdepäällikkö Minna Sundelin.
Venäjän Narvasta lähtevän ja Saksan Greifswaldiin päättyvän Itämeren toisen kaasuputken pituudeksi tulee 1 230 kilometriä, joista Suomen talousalueella kulkee 374 kilometriä.
Asennustöiden alkaminen Hangon edustalla on tuonut kiireen myös Kotkan satamaan. Täältä laivataan puolet kaasulinjaan tarvittavista kaasuputkista.
– Meillä on töissä 400 ihmistä, joista 130 laivaukseen liittyvässä logistiikassa, sanoo tehdaspäällikö Jatta Pekkanen.
Kotkassa päällystettynä on jo yli puolet noin 100 000 kaasuputkesta. Lähes saman verran putkia päällystetään Saksan Mukranin satamassa. Kotkassa työt alkoivat vuonna 2017, joten putkia on varastoituna kymmenien hehtaarien suuruiselle alueelle satamassa.
Itämeren kiistellyin rakennushanke
Nord Stream 2 -maakaasulinjan rakentaminen maksaa noin 9,5 miljardia euroa. Työn rahoittavat venäläinen kaasuyhtiö Gazprom sekä sen saksalaiset kumppanit SASF Wintershall ja Uniper, brittiläis-hollantilainen Shell ja ranskalainen energiayhtiö Engie.
Yhdysvallat on uhannut lokakuussa pakotteilla niitä yrityksiä, jotka ovat mukana putkihankkeessa.
Uniper ehti jo ilmoittaa vetäytyvänsä hankkeesta, mikäli pakotteet toteutuvat. Muutamaa tuntia myöhemmin yhtiön edustaja kiirehti peruuttamaan lausunnon.
– Saksan, Suomen, Ruotsin ja Venäjän viranomaiset ovat myöntäneet hankkeelle tarvittavat rakennusluvat. Tämä vahvistaa sen, että hanke noudattaa sovellettavia kansallisen ja EU-tason säännöksiä sekä kansainvälisiä sopimuksia, sanoo Minna Sundelin.
Yrityksellä ei ole kuitenkaan vielä lupaa kaasulinjan vetämiseen Tanskan aluevesille.
– Olemme jättäneet elokuussa vaihtoehtoisen hakemuksen, jonka reitti menisi kokonaan talousvyöhykkeellä eikä aluevesillä, sanoo Nord Streamin sidosryhmäsuhdepäällikkö Minna Sundelin.
Yhtiö uskoo, että maakaasulinja valmistuu aikataulun mukaisesti vuoden 2019 lopulla.
Venäläiselle maakaasulle on kysyntää Euroopassa
Nord Streamin ensimmäinen Itämeren pohjaan laskema maakaasulinja valmistui 2010-luvun alkupuolella. Sen kautta toimitetaan Venäjältä Saksaan vuodessa 55 miljardia kuutiometriä maakaasua.
– Putken kapasiteetista 93 prosenttia on käytössä, jatkaa Sundelin.
Uusi maakaasulinja mahdollistaa kaasuntoimitusten kaksinkertaistamisen Venäjältä Eurooppaan.
– Kaupallinen tarve sanelee, tuleeko näin tapahtumaan. Mutta tiedossa on, että EU:n oma kaasuntuotanto vähenee ja lisätuontitarve tulee olemaan 120 miljardia kuutiometriä, laskee sidosryhmäsuhdepäällikkö Minna Sundelin.