Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 4 vuotta vanha

Turun Logomonsillan valmistuminen viivästyy edelleen – "Näyttää menevän marraskuulle"

Tilaajan mukaan kritiikki Logomonsiltaa kohtaan on ollut aiheellista.

Logomon sillan työmaa
Logomonsillan perustuksien päälle nostetaan tukitornit helmikuun aikana. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle
Yrjö Hjelt
Avaa Yle-sovelluksessa

Turun ratapiha-alueen ylitse menevän Logomonsillan piti olla suunnitelmien mukaan valmis jo vuoden vaihteessa. Aikataulusta ollaan jäljessä todella rankasti.

– Kyllä se näyttää menevän marraskuulle. Jos se tulee aikaisemmin valmiiksi, me olemme kovasti iloisia, sanoo Turun kaupungin rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää.

Puoli vuotta sitten Logomonsillan arvioitiin valmistuvan ensi kesäksi. Sitten ennustetta siirrettin syyskuulle, ja nyt puhutaan marraskuusta.

– Minä olen realistinen, se on tällä hetkellä se todennäköisin vaihtotehto, Mäenpää sanoo nyt.

Aivan uudenlainen silta

Jukka Mäenpään mukaan Logomonsillan hankaluutena on se, että vastaavanlaista siltaa ei ole aiemmin Suomessa tehty. Kävelysillan alla ei ole kannattimia, vaan silta roikkuu tornien varassa.

– Sillan rakenne on osoittaututunut erittäin haastavaksi. Tässä on ollut Suomen parhaat voimat suunnittelemassa ja siitä huolimatta on ollut hankalaa, Mäenpää sanoo.

Vaikka kyseessä on aivan uudenlainen silta, Mäenpää on vakuuttunut Logomonsillan onnistumisesta.

– Siitä tulee näyttävä ja hieno silta, joka on erittäin leveä ja valoisa kulkea.

Jukka Mäenpää
Jukka Mäenpää sanoo, että Logomonsillasta tulee näyttävä ja hieno. Kuva: Yrjö HjelYrjö Hjelt / Ylet / Yle

Parhaillaan on menossa Logomonsillan perustuksien vahvistus, jonka jälkeen nostetaan tukitornit paikoilleen.

– Maaliskuussa on tarkoitus päästä nostamaan pääkannattimet paikoilleen, jolloin silta rupeaa hahmottumaan, Mäenpää kertoo.

Tällä hetkellä on hyvä tilanne, ja kasvua haetaan edelleen.

Petri Väisänen

Teräsrakenteet tehdään Aurassa

Logomonsillan teräsrakenteet valmistaa Aurassa sijaitseva JPV-Engineering. Siltaprojektin viivästyminen on haitannut jonkin verran konepajan toimintaa, sillä miljoona kiloa valmista tavaraa on ollut yrityksen pihamaalla viime kesästä saakka.

– Tämän tavaramäärän siirtely muiden projektien tieltä on tuonut oman hankaluutensa, sanoo toimitusjohtaja Petri Väisänen.

Logomonsillan suunnittelun muutokset ovat tuoneet myös JPV-Engineeringille lisätyötä, kun jo valmiiksi tehtyjä rakenteita on jouduttu muuttamaan.

– Muutoksia on tullut paljon ja me korjataan sen mukaan mitä tarvitsee. Lähinnä on tehty hitsaussaumojen vahvistuksia, sanoo Petri Väisänen.

Miehet hitsaavat
Logomonsillan teräsrakenteet valmistaa Aurassa toimiva JPV-Engineering Oy. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Kasvua haetaan edelleen

Vuonna 2003 perustettu JPV-Engineering on yksi Auran suurimmista työnantajista. Teräsrakenteiden valmistukseen ja asennustöihin keskittynyt yritys työllistää nelisenkymmentä henkeä. Alihankkijoiden palveluksessa on noin viisikymmentä ihmistä.

Yritys teki viime vuonna ennätysliikevaihdon, 16 miljoonaa euroa.

– Tällä hetkellä on hyvä tilanne, ja kasvua haetaan edelleen, sanoo JPV-Engineeringin toimitusjohtaja Petri Väisänen.

Turun Logomonsilta on ollut yrityksen yksi suurimmista hankkeista. Muita isoja kohteita ovat olleet muun muassa Helsingin Olympiastadion, Iso Omena ja EU:n kemikaaliviraston pääkonttori.

Petri Väisänen
Petri Väisänen perusti JPV-Engineeringin yhdessä Juha Vahteran kanssa vuonna 2003. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

JPV-Engineering aloitti Turun Logomonsillan teräsrakenteiden valmistuksen syksyllä 2016. Näillä näkyminen yrityksen kolmen hehtaarin pihamaa tyhjenee Logomonsillan rakenteista kevään aikana. Yritys on paitsi valmistanut sillan rakenteet, myös huolehtii niiden kasaamisesta.

– Näillä näkymin ensimmäiset tornit nostetaan helmi-maaliskuun vaihteessa, ja sitten pääsee asennus alkamaan, Väisänen sanoo.

Kyllä kritiikki on ollut aiheellista, koska ei kukaan ole halunnut, että tämä viivästyy näin paljon.

Jukka Mäenpää

Kritiikki on ollut ansaittua

Logomonsillan pystytys tapahtuu vilkkaalla ratapihalla. Tarkoituksena on, että työtä tehtäisiin runsaasti yöaikaan.

– Tähän pyritään, jotta junaliikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän eikä sitä tarvitsisi katkaista, Turun kaupungin rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää sanoo.

Miehet hitsaavat
Logomonsillan teräspalkkien tekoa Aurassa. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Logomonsillan alkuperäinen kustannusarvio oli 8,5 miljoonaa euroa. Sillan viivästymisen myötä kustannukset ovat nousseet ylöspäin. Toistaiseksi viimeisin hinta-arvio sillan hinnasta on 13,3 miljoonaa euroa.

– Kyllä me vielä tällä hetkellä pysytään siinä, Jukka Mäenpää sanoo.

Jousi
Logomonsillan pitäisi valmiina näyttää tällaiselta. Silta on hyvin valaistu ja sen seinät ovat lasiset. Kuva: VR TRACK OY LIGHTING DESIGN COLLECTIVE CEDERQVIST & JÄNTTI ARKKITEHDIT

Logomonsillan kustannusten nousu ja hankkeen viivästyminen on saanut paljon kritiikkiä sekä turkulaisilta että päättäjiltä. Mäenpää myöntää, että arvosteluun on ollut aihetta.

– Kyllä kritiikki on ollut aiheellista, koska ei kukaan ole halunnut, että tämä viivästyy näin paljon.

Lue lisää:

Logomoon johtavan kävelysillan kustannusnousu selvitetään

Turun Logomon sillan kustannusarvio nousi jo yli 13 miljoonan

Logomon kävelysillan suunnittelukilpailu ratkesi

Logomon kävelysillan valmistuminen viivästyy jälleen – ratapihan yli pääsee vasta loppukesästä 2019

Suosittelemme sinulle