Pariisin Louvre-museossa vieraili viime vuonna ennätykselliset 10,2 miljoonaa kävijää. Nousu on huima vuoteen 2017 verrattuna, jolloin taidetta kävi ihastelemassa 8,1 miljoonaa museovierasta.
Museo rikkoi viime vuonna oman ennätyksensä ja mikään muu museo ei ole koskaan yltänyt samanlaiseen kävijämäärään, kertoo uutistoimisto Reuters.
Louvren vetovoimaa lisäsi etenkin se, että amerikkalainen muusiikkopariskunta Beyoncé ja Jay-Z julkaisi kesällä museossa kuvatun musiikkivideon. Videossa he esiintyvät kuuluisimpien teosten kuten Mona Lisan ja Milon Venuksen edessä.
APES**T-nimisen kappaleen video on katsottu YouTubessa jo lähes 150 miljoonaa kertaa.
– On hienoa nähdä, että nämä amerikkalaiset artistit, jotka ovat tämän päivän luovia taiteilijoita, ovat kiinnostuneita klassisen taiteen ja arkeologian museosta, iloitsee Louvren johtaja Jean-Luc Martinez.
Maailman suosituimman museon, Louvren, edellinen kävijäennätys on vuodelta 2012, kun vierailijoita oli 9,7 miljoonaa. Tuolloin museossa avattiin islamilaisen taiteen osasto ja vaihtuvissa näyttelyissä oli esillä Leonardo da Vincin ja Rafaelin teoksia.
Pariisissa marraskuussa 2015 tapahtunut terrori-isku vähensi turistien määrää kaupungissa, mutta nyt vierailijoiden määrä on lähtenyt jälleen nousuun. Louvren kävijöissä tämä näkyi 25 prosentin kasvuna.
Louvressa vuosittain vierailevista kolme neljäsosaa on ulkomaalaisia. Heistä puolitoista miljoonaa on amerikkalaisia ja miljoona kiinalaisia.