Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 4 vuotta vanha

Uudet autot kuluttavat lähes 40 prosenttia enemmän polttoainetta kuin valmistajat ilmoittavat

Ero todellisen ja ilmoitetun kulutuksen välillä on nelinkertaistunut vuodesta 2001, selviää ICCT:n raportista.

auto
Vuoden 2017 tiedot osoittavat ensimmäistä kertaa eron todellisen ja ilmoitetun kulutuksen välillä pienentyneen. Kuva: Cyril Zingaro / EPA
Marcus Ziemann
Avaa Yle-sovelluksessa

Henkilöautojen todellinen kulutus on keskimäärin 39 prosenttia ilmoitettua suurempi, todetaan riippumattoman tutkimusorganisaatio ICCT:n eli International Council on Clean Transportationin torstaina julkaisemasta raportista.

Ajoneuvoteknologian vaikutukseen ilmanlaatuun sekä ilmastoon erikoistunut ICCT on julkaissut polttoaineen kulutuksesta keräämäänsä dataa vuosittain vuodesta 2012.

ICCT:n seuranta ulottuu vuoteen 2001. Ero todellisen ja valmistajien ilmoittaman kulutuksen välillä on aiemmin kasvanut vuosi vuodelta, mutta vuoden 2017 tiedot osoittavat ensimmäistä kertaa erojen pienentyneen.

ICCT perustaa laskelmansa 1,3 miljoonan auton tietoihin kahdeksassa eri Euroopan maassa. Suomi ei ole tiedonkeruussa mukana.

Tietoja ICCT kerää kaikkiaan 15 eri lähteestä. Mukana ovat muun muassa brittiläinen Emissions Analytics -testausinstituutti sekä Auto Motor und Sport -lehdet Saksassa ja Ruotsissa.

Tilastografiikka todellisen ja ilmoietun kulutuksen erosta.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Autoilija maksaa lisäkulutuksesta 400 euroa vuodessa

ICCT:n tutkijat uskovat, että kulutuserojen väheneminen ensimmäistä kertaa saattaa olla seurausta vuoden 2015 diesel-skandaalin saamalla julkisuudella.

Painetta valmistajille tuovat seuraavaksi vuosien 2025 sekä 2030 päästörajat, joista EU:n jäsenvaltiot pääsivät sopuun joulukuussa. Autonvalmistajien vähennettävä autojensa keskimääräisiä CO2-päästöjä 37,5 prosentilla vuoden 2021 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Päästöt riippuvat tietysti kulutuksesta. Uusien autojen kulutus on viime syyskuusta lähtien mitattu uuden WLTP-ajosyklin (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) mukaan.

WLTP:n pitäisi antaa autojen oikeasta kulutuksesta parempaa tietoa, sillä testissä on enemmän kiihdytyksiä ja jarrutuksia, moottoritiellä ajettava nopeus on suurempi ja siinä on enemmän kaupunkiajoa kuin aiemmassa NEDC-ajosyklissä.

ICCT patistaa EU-komissiota keksimään keinoja rangaista valmistajia, jotka pyrkivät jatkossa hyötymään ilmoittamalla ajoneuvojensa kulutuksen epärealistisen alhaiseksi.

ICCT:n laskujen mukaan autojen todellinen kulutus tarkoittaa tällä hetkellä keskimääräiselle eurooppalaisautoilijalle vuodessa 400 euron ylimääräisiä polttoainekuluja valmistajan ilmoittamaan kulutukseen verrattuna.

Lue myös:

Autoveroa rukattiin taas: Minkälainen auto halpenee ja mitä ostajan kannattaa tietää? Kokosimme 8 tärkeää kysymystä ja vastausta

Autoveroon tuntuva muutos – hallituksen pikapäätös leikkaa keskihintaisen auton verosta lähes tuhat euroa

Autokauppa käy nyt kuumana – Ota huomioon ainakin nämä vinkit miettiessäsi ostopäätöstä

Autojen hiilidioksidipäästöt lasketaan pian toisin kuin ennen: hinnat voivat muuttua ja toimitusajat venyä

Suosittelemme sinulle