KUUSAMO Naantalilainen Koivun perhe ulkoilee lomallaan paljon. Perheen lapset ovat tällä hetkellä laskettelukoulussa, mutta he ovat käyneet loman aikana katsomassa myös poroja ja laskemassa kelkkamäessä.
Reippailun jälkeen perhe palaa hotellihuoneeseen, jossa jokaisella on oma pyyhe odottamassa käyttöä. Samalla tavalla kuin kotona.
– Emme oleta, että pyyhkeet vaihdetaan joka päivä. Katsomme, mikä pyyhe on kenenkin, ripustamme ne paikalleen ja käytämme samoja pyyhkeitä, Kuusamon Rukalla lomailevan perheen äiti Marja Koivu kertoo.
Vaikka perhe on lomalla, hotellissa ei haluta tehdä turhaan pyykkiä.
– Pikkuisen tulee myös ekologisuutta mietittyä, mutta enemmän tämä on kotona opittu tapa, Koivu sanoo.
Moni hotelli pyrkii vähentämään jatkuvaa pyykin määrää. Tarkoituksena on säästää luontoa ja rahaa. Kysyimme muutamasta hotellista, millä tavalla asiakas voi aidosti vaikuttaa pyyhkeiden ja liinavaatteiden pesutahtiin hotelleissa.
Lattialla pyyhe on pyykkikoneen oma
Kertyvän pyykin määrään vaikuttaa ennen kaikkea se, onko asiakas hotellissa yhden vai useamman yön. Scandic Hotels -ketjussa ohjeistetaan asiakkaita jättämään pyyhkeet lattialle, jos ne halutaan vaihtaa puhtaisiin kesken vierailun. Kylpyhuoneeseen ripustettuun pyyhkeeseen ei kosketa.
– Jokainen lomailee kuten haluaa, mutta ajatuksenamme on, että myös hotellissa samaa pyyhettä voi käyttää kaksi tai kolmekin kertaa. Se on vastuullisempaa kuin pestä pyyhe jokaisen käytön jälkeen, sanoo Scandic Rukahovin hotellinjohtaja Lea Riekki.
Samankaltainen ohjeistus odottaa asiakasta myös Sokos Hotels Oy:n hotelleissa. Lattialle jätetyt pyyhkeet ovat pyykkikoneen omaisuutta.
– Pyykin määrä on vähentynyt huomattavasti, koska emme vaihda pyyhkeitä turhaan. Asiakas pyytää puhtaita pyyhkeitä yleensä vain siinä tapauksessa, että pyyhe on märkä tai likaantunut, Break Sokos Hotel Kolin asiakaspalvelupäällikkö Sari Otalahti kertoo.
Ajatusmalli ei ole uusi. Riekin mukaan jo vuonna 1994 ketjun työntekijä keksi kertoa asiakkaille, että he voivat pienentää hotellissa kertyvää pyykkivuorta käyttämällä samaa pyyhettä useamman kerran.
– Ajatuksen taustalla oli säästää liinavaatekulutuksessa ja sitä kautta säästää myös ympäristöä. Tänä päivänä käytäntö on käytössä ympäri maailmaa, Riekki kertoo.
Löhöä vain omalla vuoteella
Usein hotellissa saa yöpyä kahden hengen huoneessa, vaikka olisi reissussa yksin. Jos matkailija haluaa vähentää turhan pyykin syntymistä, vapaana olevaa vuodetta ei kannata käyttää löhöilyyn tai tavaroiden säilyttämiseen.
Liinavaatteita ei vaihdeta toisesta vuoteesta, jos ne ovat täysin koskemattomia.
– Siinä olemme tarkkoja. Jos selkeästi näemme, ettei toista vuodetta ole käytetty, emme vaihda tekstiilejä. Se olisi turhaa, asiakaspalvelupäällikkö Sari Otalahti kertoo.
Se on pieni asia, mutta lämmittää mieltä.
Sari Otalahti
Asiakas voi välttää liinavaatteiden ylimääräistä myös pesua yhdellä pienellä eleellä. Useimmissa hotelleissa oveen voi ripustaa kyltin, joka kertoo huoneen olevan vielä siisti, sitä ei tarvitse siivota.
– Asiakkaan viipyessä esimerkiksi viikon, liinavaatteet vaihdetaan vasta kolmannen yön jälkeen, jos asiakas niin haluaa, Otalahti sanoo.
Moni asiakas haluaa helpottaa myös kerroshoitajan työtä. Silloin Otalahdella tekisi mieli halata asiakasta.
– Asiakkaat tietävät, että kerroshoitajan työ on fyysisesti raskasta. Monet vieraat ottavatkin itse pussilakanat ja tyynyliinat pois ja viikkaavat ne nätisti pinoon. Se on pieni asia, mutta lämmittää mieltä.
Pyyhe pyörii koneessa vähintään sata kertaa
Hotellin asiakas ei välttämättä huomaa, minkälainen järjestelmä pyykkikuorman vähentämiseksi on rakennettu. Puhtaita pyyhkeitä ja vuodevaatteita ei ole hotellin varastossa vinossa pinossa odottamassa käyttöä, vaan tekstiilit tilataan yleensä varausten mukaan.
Pyyhkeet ja vuodevaatteet ovat useimmiten vuokratekstiilejä, joiden pesusta ja huollosta vastaa hotellin yhteistyökumppani. Esimerkiksi Scandic Hotels -ketjussa tekstiilien elinkaari on 4–6 vuotta. Froteepyyhkeitä pestään minimissään sata ja liinavaatteita vähintään 200 kertaa.
– Yhteistyökumppanimme Comforta Oy kierrättää loppuun kulutetut tekstiilit sataprosenttisesti. Niistä tehdään muun muassa teollisuuden tarpeisiin imeytysmattoja, sanoo Scandic Hotels Oy:n kestävän kehityksen koordinaattori Henna Kokko.
Hotellitekstiilien on oltava aina priimakunnossa – esimerkiksi pussilakanat ovat rypyttömiä ja puhtaan valkoisia. Asiakas tietää silloin nukkuvansa puhtaassa pedissä.
Myös materiaalien on oltava laadukkaita, koska silloin ne kestävät käyttöä ja pesua.
– Hotellitekstiileillä on paljon käyttöä. Se on otettu huomioon hankinnasta lähtien, eli materiaalivaihtoehdot ovat harkittuja ja pitkäikäisiä, kertoo kajaanilaisen Pohjolan Tekstiilihuolto Oy:n toimitusjohtaja Terhi Tuomainen.
Yritys toimittaa hotellitekstiilejä Kainuuseen ja lähimaakuntiin. Vaikka teollisessa pesulassa pesuerät ovat suuria, jokainen erä voidaan käsitellä likaisuusasteen ja tekstiilityypin mukaan.
– Esimerkiksi pesuaineet on määritetty tietylle pesuerälle sopivaksi. Tämä vaikuttaa paljon tekstiilien pitkäikäisyyteen, Tuomainen kertoo.
Lue lisää:
Lomalainen, oletko buffet- ja energiasyöppö? Hotellit heräsivät säästämään luontoa ja rahaa