Suomenlahden merivartiostolla riitti viime viikolla töitä erittäin vilkkaasta vesiliikenteestä johtuen.
Aurinkoinen sää helli veneilijöitä ja merellisiä tehtäviä oli kaksinkertainen määrä edelliseen viikkoon verrattuna. Kuluneen viikon aikana oli yhteensä 29 meripelastus-, avustus- ja virka-aputehtävää, kun edellisellä viikolla vastaavia tehtäviä oli yhteensä 15.
Suomenlahden Merivartioston johtokeskuksen päällikkö Petteri Blomvall kertoo, että eniten tehtäviä oli Helsingin ja Kotkan edustalla.
– Suurin osa, eli puolet tehtävistä oli meripelastustehtäviä, eli ihmisten auttamistilanteita.Tilanteita, jossa oli ihminen hengenvaarassa oli vain yksittäisiä, Blomwall sanoo.
Meripelastustehtävistä suurin osa aiheutui veneiden erilaisista teknisistä ongelmista. Yleisin tekninen vika veneissä johtui polttoainetankkien epäpuhtauksista. Tämä johti polttoainesuodattimen tukkeutumiseen ja matkan katkeamiseen.
Blomvall kannustaa veneilijöitä huolellisuuteen.
– Veneenlaskun jälkeen voi olla tosi kova hinku merelle. Se on yleensä kaikista vaarallisin hetki, koska veneessä olevia puutteita ei huomata ja viimeisiä kuntotsekkauksia ei tehdä. Nyt kauden kynnyksellä kannattaa tehdä tuplatarkistuksia.
Oikeat pelastusliivit päälle
Suomenlahden merivartiosto muistuttaa veneilijöitä pelastusliivin käytöstä vesiliikenteessä. Pelastusliiveistä johtuneita vesiliikennerikkomuksi kirjattiin viime viikolla kolme.
– Huomiota tulee kiinnittää siihen, että pelastusliivit ovat jokaisella oikean kokoiset.
Suomenlahden Merivartioston johtokeskuksen päällikkö Petteri Blomvall kertoo, että ihmisten tietoisuus vesiliikenteen riskeistä on lisääntynyt. Tämä on näkynyt pelastusliivien käytön lisääntymisenä viime vuosina.
Ruorijuopumustapauksia kirjattiin Suomenlahdella viime viikolla kaksi.
– Suurin osa liikkeellä olleista veneistä oli liikkeellä veneen koeajomielellä, jolloin veneellä tehdyt reissut olivat lyhyempiä. Tämä vaikutti ruorijuoppotapauksiin.