Kuluttajariitalautakunta on tehnyt päätöksen, jonka mukaan kuluttajaviranomaiset eivät ole toimivaltaisia käsittelemään HSL:n lippu-uudistusta.
Pari tuhatta kuluttajaa Sipoosta ja Östersundomista kääntyi kuluttaja-asiamiehen puoleen, sillä he kokivat Östersundomin uuden lippuhinnoittelun aiempaa merkittävästi kalliimmaksi.
Kuluttajariitalautakunta on saanut myös muita yksittäisiä ratkaisupyyntöjä lippu-uudistuksesta.
– Kuluttajan tekemä ratkaisupyyntö kohdistuu siihen, että onko tämä kuntayhtymän tekemä päätös oikea vai väärä. Eli kyse ei ole tällaisesta yksittäisestä kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisestä riidasta, perustelee lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Lautakunnan päätös oli yksimielinen.