Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 4 vuotta vanha

Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen

Asiasta päätettiin yksimielisesti Kuluttajariitalautakunnan kokouksessa.

Aiemmin kuntarajoja noudattaneet lippualueet korvattiin uusilla vyöhykkeillä.
Uudet vyöhykkeet ovat keränneet kiitosta ja moitteita. Östersundomin asukkaat pitävät muutosta kalliina. Kuva: HSL
Anne-Pauliina Rytkönen
Avaa Yle-sovelluksessa

Kuluttajariitalautakunta on tehnyt päätöksen, jonka mukaan kuluttajaviranomaiset eivät ole toimivaltaisia käsittelemään HSL:n lippu-uudistusta.

Pari tuhatta kuluttajaa Sipoosta ja Östersundomista kääntyi kuluttaja-asiamiehen puoleen, sillä he kokivat Östersundomin uuden lippuhinnoittelun aiempaa merkittävästi kalliimmaksi.

Kuluttajariitalautakunta on saanut myös muita yksittäisiä ratkaisupyyntöjä lippu-uudistuksesta.

– Kuluttajan tekemä ratkaisupyyntö kohdistuu siihen, että onko tämä kuntayhtymän tekemä päätös oikea vai väärä. Eli kyse ei ole tällaisesta yksittäisestä kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisestä riidasta, perustelee lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Lautakunnan päätös oli yksimielinen.

Suosittelemme