Euroopan Unionin tuomioistuin on linjannut, ettei yhdysvaltalaisen Amazon-verkkokaupan tarvitse tarjota asiakkailleen auttavaa puhelinpalvelua.
Saksan kuluttajajärjestöt katsoivat Amazonin rikkovan maan kuluttajansuojalakeja, koska yhtiön Saksan maasivuilta ei löydy ”selkeästi tai helppotajuisesti” yhtiön puhelin- tai faksinumeroita.
Järjestöjen mukaan Amazonin automaattinen takaisinsoittopalvelu tai auttava nettichat eivät ole riittäviä täyttääkseen lain vaatimuksia.
EU:n tuomioistuimen mukaan Amazonin kaltaisten verkkokauppojen ei ole pakko tarjota kaikissa tapauksissa puhelinnumeroa asiakkailleen.
Tuomioistuin perustelee päätöstään sillä, että asiassa on otettava huomioon muutkin tekijät kuin vain kuluttajansuoja.
– On välttämätöntä löytää tasapaino korkeatasoisen kuluttajansuojan ja yhtiöiden kilpailukyvyn välillä, todetaan oikeuden päätöksessä.
Amazon kiitteli tuoreeltaan EU-tuomioistuimen ratkaisua.
– Olemme olleet aina vakuuttuneita siitä, että takaisinsoittopalvelumme on nopea, tehokas ja kuluttajakeskeinen, kerrotaan yhtiöstä.
Tuomioistuimen päätös keventänee erityisesti pienten verkkokauppojen taakkaa ja tehostanee entisestään asiakaspalvelujen laajempaa automatisointia.