Yle välittää Jyväskylän MM-rallin kanavissaan kattavammin kuin koskaan. Esimerkiksi Yle Areenasta katsottavissa oleva Ralliradio Plus seuraa rallin tapahtumia hetki hetkeltä. TV2:n ennakkolähetys kisasta alkaa torstaina kello 19.30, ja sen perään voi seurata rallin avaavaa Harjun yleisöerikoiskoetta. Kaiken rallisisällön ja tiedot tulevista televisiolähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.
Jyväskylän Suurajot ajettiin ensimmäistä kertaa 1951, joten ensi vuonna vietetään 70-vuotisjuhlaa. Ensimmäisenä vuonna 26 kuljettajaa mukaan kerännyt kisa ajettiin kahden erikoiskokeen mittaisena, ja reitti kiersi Lapissa Rovaniemellä asti. Kisa päättyi Jyväskylään Yliopistonkadulle, josta Harjun yleisöerikoiskoe tänäkin vuonna starttaa.
Kilpailu oli Monte Carlon rallin karsintakisa, ja voittoon ajoi pari Arvo Karlsson-Vilho Mattila Austin Atlanticillaan. Ensimmäinen ei-suomalainen voittaja oli vuonna 1957 ykköseksi Saab 93:llaan ehtinyt Ruotsin Erik Carlsson.
Ylen Elävästä arkistosta voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tapahtumia Jyväskylän ralleista eri vuosikymmeniltä. Alla olevassa klipissä legendaarinen toimittaja Hannu Karpo esittelee rallireittiä vuosimallia 1965.
1960-luku oli “Jyskälässä” Simo Lampisen, Timo Mäkisen ja Hannu Mikkolan juhlaa. Kolmikko voitti vuosikymmenen kisoista seitsemän, ja etenkin vuonna 1967 voitosta käytiin kova kamppailu. Mäkinen nappasi kolmannen peräkkäisen ykköstilansa kahdeksan sekunnin erolla Lampiseen, ja Mikkola täydensi suomalaisten huippuonnistumisen kolmannella sijallaan. Vuoden 1967 menoa voi katsella oheisista klipeistä.
Samasta kisasta löytyy myös "Maestron" ikoninen ajosuoritus Ouninpohjan maaliin sokkona Minin konepelti ylhäällä. Viime vuonna nähtiin samankaltaisia hetkiä, kun Kalle Rovanperä paineli menemään Jyväskylässä niin ikään konepelti pystyssä.
Lampinen otti viimeisen voittonsa Jyväskylässä 1972 ja vuonna 2017 menehtynyt Mäkinen vuotta myöhemmin, mutta 60-luvun lopussa Suomen rallitähtien joukkoon noussut Mikkola napsi voitot vielä 1974, 1975, 1982 ja maailmanmestaruuteen päättyneellä kaudella 1983. Seitsemällä voitollaan hän jakaa kaikkien aikojen voittoennätyksen Jyväskylässä yhdessä Marcus Grönholmin kanssa.
Valmistajien MM-sarjassa Jyväskylän kisa on ollut mukana heti ensimmäisestä vuodesta 1973, mutta kuljettajien MM-sarja alkoi virallisesti vasta vuonna 1979. Sen vuoden ykkönen Jyväskylässä oli Markku Alén. Kuudesti Keski-Suomen tiet nopeiten kesyttänyt Alén voitti ensimmäisen kerran 1976, ja viimeinen ykkössija irtosi vuonna 1988 legendaarisella Lancia Delta Integralella.
Ari Vatasen huippuhetket Jyväskylässä osuivat vuosiin 1981 ja 1984, kun hän pääsi juhlimaan voittoa. Ensimmäisenä vuonna hän voitti myös maailmanmestaruuden, ja se oli ensimmäinen suomalainen MM-titteli, jos mukaan ei lasketa Alénin vuonna 1978 voittamaa FIA Cupia.
Vuoden 1984 voitto oli puolestaan ensimmäinen Peugeotille. Kahtena seuraavana vuonna “Pösöllä” ykköseksi ajoi kartanlukijalegenda ja rallivaikuttaja Seppo Harjanteen tavoin rallin kansainväliseen kunniagalleriaan Hall of Fameen tänä vuonna nostettu Timo Salonen.
Suomalaisten pitkään valtakauteen alkoi tulla säröjä 1980-luvun lopussa. Ruotsalainen Mikael Ericsson ylsi voittoon 1989, ja espanjalaislegenda Carlos Sainz jatkoi putkea seuraavana vuonna. 1992 Didier Auriolista tuli ensimmäinen ranskalaisvoittaja, mutta Sainzin ja Auriolin välissä Juha Kankkunen oli onnistunut nappaamaan ensimmäisen voittonsa kotiseuduillaan, tosin vasta 11. yrityksellään.
Loput 1990-luvusta sujui jälleen suomalaisten johdolla. Vuosina 1993–2002 Jyväskylän voittaja oli joko Kankkunen, Tommi Mäkinen tai Marcus Grönholm, mutta 2003 Markko Märtin lisäsi voittajakansallisuuksien joukkoon myös Viron.
Alla olevassa klipissä voi katsella menoa Harjun yleisöerikoiskokeella vuonna 1994, kohti ensimmäistä Jyväskylän voittoaan Fordilla ajaneen Mäkisen ajatuksia sekä yksityistiimin autolla kisassa mukana olleen Grönholmin kommentteja.
Grönholmin napattua viimeiset voittonsa 2004–2007 estradille nousi ranskalainen suurmestari Sebastien Loeb, joka oli paras vuosina 2008, 2011 ja 2012. Välissä ykköspodiumille pystyivät nousemaan 2009 Mikko Hirvonen ja 2010 Jari-Matti Latvala, joka voitti myös 2014 ja 2015.
Kuusi edellistä maailmanmestaruutta Loebin yhdeksän tittelin perään voittanut Sebastien Ogier on voittanut Jyväskylässä kerran, vuonna 2013. Latvalan viimeisimmän voiton perään ykköseksi ovat kaasutelleet Kris Meeke, Esapekka Lappi ja Ott Tänak.
Neljänä edellisenä vuonna Jyväskylässä on nähty neljä eri voittajaa, ja tällainen tilanne on ollut viimeksi 1990-luvun taitteessa. Tänak on vahvin ennakkosuosikki uusimaan ykköspaikkansa tänä vuonna, mutta Keski-Suomen nopeilla teillä voi tapahtua mitä tahansa.
Jyväskylän MM-rallin merkittävimpiä vaiheita ja tapahtumia eri vuosilta voi käydä katsomassa myös tästä muutaman vuoden takaisesta artikkelista.
Jyväskylän suomalaisvoittajat:
Marcus Grönholm 7 (2000–2002, 2004–2007)
Hannu Mikkola 7 (1968, 1969, 1970, 1974, 1975, 1982, 1983)
Markku Alén 6 (1976, 1978–1980, 1987, 1988)
Tommi Mäkinen 5 (1994–1998)
Timo Mäkinen 4 (1965–1967, 1973)
Osmo Kalpala 3 (1954, 1956, 1958)
Jari-Matti Latvala 3 (2010, 2014, 2015)
Simo Lampinen 3 (1962, 1963, 1972)
Juha Kankkunen 3 (1991, 1993, 1999)
Eino Elo 2 (1952, 1955)
Ari Vatanen 2 (1981, 1984)
Timo Salonen 2 (1985, 1986)
Arvo Karlsson 1 (1951)
Vilho Hietanen 1 (1953)
Carl-Otto Bremer 1 (1960)
Rauno Aaltonen 1 (1961)
Pauli Toivonen 1 (1962)
Kyösti Hämäläinen 1 (1977)
Mikko Hirvonen 1 (2009)
Esapekka Lappi 1 (2017)
Uutista päivitetty kello 16.07: lisätty Kyösti Hämäläisen voitto.
Lue myös:
Yle lähettää Jyväskylän MM-rallin laajasti kanavillaan – katso lähetystiedot
Löytyykö Tänakille pysäyttäjää, mihin yltää suomalaisten suurin toivo Suninen? – tässä ovat Suomen MM-rallin kuumimmat voittajasuosikit Kalle Rovanperän ennätyksen Jyväskylän MM-rallissa rikkoo jo nyt 17-vuotias suomalainen – Tommi Mäkisen vanhan mestaripomon kanssa keskusteltu: "Tuntuihan se vähän velmulta"