Robottikaloja, ydinsodan jälkeistä maailmaa ja nopeatempoisia mobiilipelejä: Counter-Strike jyrää, mutta Assemblyssa oli esillä myös kiinnostavia kotimaisia pelejä
Peli- ja tietokonetapahtuma Assembly keräsi tänä viikonloppuna tuhansia pelaajia Helsingin Messukeskukseen. Assemblyn suurpanostus tänä vuonna oli StarCraft II-turnaus, jossa oli mukana useita eteläkorealaisia pelaajia. Kotimaiset pelisuunnittelijat taas olivat kehittäneet Assemblyn Game Development -kilpailuun mielenkiintoisia uusia pelejä, niin teemoiltaan kuin pelimekaniikoiltaankin.
Jari Räisänen pelaamassa Hope Adrift -peliä. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle
Robottisodan seuraamista. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Pelaamista Assemblyssa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Assemblyn pääjärjestäjä Pekka Aakko sanoo, että kotimaisessa pelikulttuurissa mennään nyt perinteisillä linjoilla: – CS eli Counter-Strike on ykköspeli sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Sitten on tullut sellaisia ilmiöitä kuten Fortnite, joka on ollut vähän laskussakin, mutta toisaalta tavoittanut nuorempia pelaajia. Pelikulttuurissa on mielenkiintoista se, että ilmiöitä voi syntyä todella nopeasti ja vuoden aikana saattaa tapahtua isojakin muutoksia. Kolikon toinen puoli taas on se, että pelin suosio saattaa tipahtaa yhtä nopeasti. Esimerkiksi League of Legends -moninpeli on tällä hetkellä Suomessa taas nousussa. Tässä kului jonkin verran aikaa, ettei sillä oikein ollut pelaajia. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Assemblyn tietokonemerta. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 1992 lähtien. Demoskene on edelleen tärkeä osa Assemblya. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Lassi Hakkaraisen ja Severi Lybeckin Nettiä Etsimässä -räiskintäpelistä löytyy tuttu Telia-mainoksen meemi. Nettiä Etsimässä osallistui tänä vuonna myös Assemblyn Game Development -kilpailuun: – Tiesimme, että jos haluaa saada yhtään pisteitä, se tapahtuu meemien kautta. Ei perusjonnea tekniikat kiinnosta, vaan sisältö. Käytimme tässä myös ensimmäistä kertaa ilmaista Unity 3D -ohjelmointisoftaa, jossa itse koodi koodataan C sharp -ohjelmointikielellä, Lybeck kertoo. – Tämä oli ihan käyttäjäystävällinen koodisofta, mutta siinä oli jonkin verran bugeja. Se on ikävää, mutta niitä varmaan korjaillaan tulevaisuudessa, Hakkarainen jatkaa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Nettiä Etsimässä -pelin pelaamista. Pelin idea perustuu siihen, että pelaaja haluaa itselleen paremman nettiyhteyden ja joutuu raivaamaan tieltään muut mahdolliset netinkäyttäjät. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Kemboi striiminurkkauksessa lauantaina. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Striimaajia ja yleisöä. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Assemblyn striimausnurkan valaistusta. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Mikko Peltola ja Anssi Remes Trio Queue -tiimistä ovat olleet tekemässä Dashbot Ninjaa, josta on olemassa sekä PC- että mobiiliversiot. Assemblyssa esillä oli mobiiliversio: – Dashbot Ninjan koukku on siinä, että sitä voi pelata pienen hetken kerrallaan. Odotit sitten junaa tai bussia, niin sinulla on aina kolme sekuntia ainaa pelin yhdelle kentälle. Se on meidän syöttimme tässä pelissä, Remes toteaa. – Nopeus tuntuu olevan oikea vaihtoehto mobiilimarkkinoilla, jossa pelaajasessiot eivät ole kovin pitkiä, Peltola jatkaa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Dashbot Ninja -pelin pelaamista. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Ilkka Jyrkisen Hanging Man -pelissä näpytellään köyden kiinnityspaikkaa ja heivataan henkilö maaliin. – Halusin lähteä kokeilemaan mobiilipuolta. PC:lle tekemäni pelit eivät ole ihan lähteneet liikenteeseen, joten ajattelin tehdä tällaisen simppelin mobiilipelin, Jyrkinen kertoo. Hanging Man pääsi Game Development-kilpailussa toiselle sijalle. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Tänäkin vuonna Game Development-kilpailussa oli mukana useita pelejä, joiden tekijöinä ovat olleet Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat. Hope Adrift -pelissä ollaan merihädässä ja mukana on myös uutta pelimekaniikkaa eli robottikalojen ammuskelua. – Alun perin tätä peliä on inspiroinut steampunk. Siitä lähdimme mystisempään, jopa jännittävään ja kauhistuttavaan teematiikkaan, jossa ollaan hätätilanteessa ja paniikki on saanut vallan, toteaa peliä suunnitellut Veera Nuorteva, joka on myös Kajak Gamesin tj. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Kim Kupiaisen tiimin Junkships-moninpelissä seikkaillaan postapokalyptisessä eli ydinsodan jälkeisessä maailmassa: – Pelin mekaniikat ovat aika hauskat. Jo nimi Junkships kertoo, ettei kyseisten alusten tarkoituksena ole lentää kovin hyvin ja että niitä on vaikea kontrolloida. Mutta toisaalta niillä saa ammuttua isoilla kanuunoilla ja ne ottavat hirveästi kickbackiä ja lentävät todella kauas. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Junkships-moninpelin pelaamista. Samat henkilöt kävivät pelaamassa Junshipsiä sekä perjantaina että lauantaina. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Suuritehoinen, kustomoitu tietokoneen runko ROGin eli Republic of Gamersin tiloissa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Kemiläinen JoKiv oli monien muiden kanssa tekemässä livestriimauksia Assemblyssä. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Yksi Assemblyn lukuisista mielikuvituksellisista visuaalisista ratkaisuista. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Eteläkorealainen ammattipelaaja Lee Sin Hyung. Assemblyssä järjestettiin tänä vuonna StarCraft II -turnaus ensimmäistä kertaa näin mittavassa laajuudessa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle StarCraft II -turnauksen seuraamista. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle