Fortnite, joka on ollut viime vuodet yksi maailman suosituimmista videopeleistä, on menettämässä supersuosiotaan vauhdilla.
Markkinatutkimusta tekevän Superdatan mukaan Fortnite oli kesäkuussa 2019 tuotoltaan viidenneksi suosituin tietokonepeli ja kolmanneksi suosituin konsolipeli.
Fortnitesta teki vuoden 2019 toukokuussa 203 miljoonaa dollaria voittoa. Se on peräti 38 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Nousua tapahtui huhtikuusta, mutta se on osittain selitettävissä toukokuussa alkaneella uudella pelikaudella, joka toi mukanaan muutoksia peliin.
Fortnite kuitenkin tuotti omistajafirmalleen Epic Gamesille digitaalisella myynnillä peräti 2,4 miljardia yhdysvaltain dollaria vuonna 2018. Enemmän kalenterivuoden aikana kuin yksikään videopeli koskaan aikaisemmin.
Siihen nähden pudotus on ollut nopea ja jyrkkä, eikä se näytä hidastuvan.
Iltalypsyn aika?
Fortniten tuotto on edelleen tietysti videopelille massiivinen, kuten korkeat sijoitukset Superdatan tilastoissa kertovat.
Rahoitusalan analytiikkayritys The Motley Fool kuitenkin arvioi heinäkuussa, että Fortniten suosion lasku on tehnyt ison loven teknologia- ja pelialan jätti Microsoftin tulokseen.
Vaikka Microsoftin tulos on kokonaisuutena ollut nousussa, on sillä mennyt pelimarkkinoilla huonommin. Liikevaihto laski 10 prosenttia ja Xbox-konsoleiden myynti romahti.
Xbox-konsoleiden heikko myynti ei tule yllätyksenä, sillä Xbox One, Microsoftin uusimman sukupolven pelikonsoli, on jo lähes kuusi vuotta vanha.
Microsoft myös totesi, että eräs nimetön, kolmannen osapuolen peli, myi huonommin kuin on totuttu. Niko Partners -analytiikkafirman mukaan Microsoft tarkoitti Fortnitea.
Fortnite on menettänyt katsojiaan myös pelivideoiden suoratoistopalvelu Twitchissä. League of Legends -peliä julkaiseva Riot Games ohitti sen vastikään katsojamäärissä.
Katsojien vähenemisen voi odottaa laskevan Twitchissä entisestään. Lähes 15 miljoonan seuraajan striimaaja Ninja, Fortniten tunnetuin pelaaja, tiedotti elokuun alussa striimaavansa jatkossa Microsoftin omistamalla Mixer-alustalla.
Ninjan videoita, joista suosituimpia olivat Fortnite-aiheiset, katsottiin viime vuonna Twitchissä 218 miljoonaa tuntia. Ninja rikkoi Mixerissä miljoonan seuraajan rajan vain viidessä päivässä.
Kamppailu kultaisesta kruunusta
Pelialan valtava kilpailu pakottaa pelifirmat uudistumaan ja tuottamaan jatkuvasti uutta sisältöä. Fortniten tuoma suosio battle royale -tyypin peleille on saanut monet matkimaan ideaa ja tavoittelemaan samaa menestystä.
Fortnitelle on tullut myös uusia samankaltaisia kilpailijoita. Aluksi se kamppaili suosiosta lähinnä Playerunknown's Battleground (PUBG) -pelin kanssa, joka julkaistiin hieman ennen Fortnitea.
PUBG hyödynsi tyylissään harmaata realismia, Fortnite erottui sarjakuvamaisuudellaan, mikä houkutteli nuoria pelaajia.
Tämän vuoden alussa julkaistiin Apex Legends, joka on myös kerännyt itselleen massiivisia pelaajamääriä. Koveneva kamppailu elintilasta on väistämättä vaikuttanut Fortniteen käytetyn ajan ja rahan määrään.
Nyt myös Minecraft on palannut yhdeksi pelimaailman kuumimmista ilmiöistä. On arvioitu, että Minecraft kasvattaa asemaansa markkinoilla ja nousee pian jälleen pelimaailman valtiaaksi, ellei ole niin jo tehnyt.
Minecraft on Microsoftin omistama, joten lisääntyvä tuotto korvaa Fortniten laskevaa rahavirtaa.
Jo vuonna 2009 julkaistun Minecraftin perusideana on rakentaa kolmiulotteisia maailmoita kuutioiden muotoisista osista. Ihmiset ovat käyttäneet kymmeniä ja satoja tunteja rakentaessaan muun muassa linnoja sekä elokuvista ja tv-sarjoista tuttuja ympäristöjä.
Fortnite pyrki valtaamaan Minecraftin alaa luomalla inspiraatiotansa mukailevan Fortnite Creative -pelimoodin, jossa voi luoda omia taisteluareenoita ja maailmoja. Myös Battle Royale -pelimoodissa kerätään puuta ja metallia sekä rakennetaan niistä suojia taisteluita varten.
Minecraftia ja Fortnitea googlataan nyt lähes yhtä paljon. Ensiksi mainitun Youtube-katsojaluvut ovat nousussa.
Forbes ei osaa aivan varmasti sanoa, mistä Minecraftin nousu johtuu. Pelikehityksen asiantuntija Nanne Leskinen kertoi eilen Ylelle, ettei vastaavaa suosion paluuta tapahdu lähes koskaan.
Minecraftia on kyllä päivitetty, ja tänäkin vuonna julkaistaan vielä muun muassa lisättyä todellisuutta hyödyntävä Minecraft Earth -mobiilipeli, mutta ampaisu takaisin huippua kohti on ollut yllätys koko markkinalle.
Sitä, onko Minecraftilla enemmän aktiivisia pelaajia kuin Fortnitella, on kuitenkin vaikea sanoa. Viimeisin tarkka tieto Fortniten rekisteröidyistä pelaajista on maaliskuulta 2019, jolloin käyttäjien määrä rikkoi 250 miljoonaa.
Luvut kertovat kuitenkin kiistatonta tarinaa siitä, että Fortnite saavutti lyhyessä ajassa suosionsa huipun, mutta on nyt tulossa ryminällä alas. Peli on silti omistajilleen edelleen tehokas lypsylehmä, jonka maidosta kerätään kärsivällisesti talteen jokainen tippa niin kauan kuin pystytään.
Pelataanko teillä Fortnitea tai muita videopelejä? Voit keskustella peleistä kello 22 saakka.
Korjaus klo 22.16: Selkeytetty viimeisen väliotsikon jälkeistä osiota niin, ettei siitä saa käsitystä, että PUBG olisi matkinut Fortnitea.
Lue lisää:
16-vuotias "Bugha" voitti kolme miljoonaa dollaria Fortniten MM-kisoissa – "Tämä on hullua"