Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevassa laiturissa seisoo ylväänä valkoinen Ariel 2 -purjevene 28-metrisine mastoineen.
Alus on samanlainen IMOCA 60 -luokan purjevene kuin se, johon 16-vuotiaan ilmastoaktivistin Greta Thunbergin on määrä astua tänään keskiviikkona iltapäivällä Britannian Plymouthissa.
Suunnitelmien mukaan Malizia II -purjevene kuljettaa ruotsalaisteinin noin kahdessa viikossa New Yorkiin, jossa hän puhuu syyskuussa ilmastohuippukokouksessa.
Mukana Malizia II -veneessä ovat Greta Thunbergin isä Svante, aluksen kapteenit Boris Herrmann ja Pierre Casiraghi sekä dokumentaristi Nathan Grossman.
Polvisuojat ja kypärät varusteina
Kun kilpapurjehduksen harrastaja Ari Huusela esittelee omaa alustaan, käy selväksi, että Thunbergin purjehduksesta tulee rankka niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Huusela kuvailee veneluokkaa purjeveneiden Formula 1:ksi. IMOCA 60 -luokan purjeveneistä on riisuttu kaikki turha, jotta alus olisi mahdollisimman kevyt purjehtimaan nopeasti.
18-metrisen veneen sisätilat ovat ahtaat, ja niissä pitää liikkua kontaten. Polvisuojat ja kypärä suojaavat iskuilta, kun vene heilahtelee merenkäynnissä.
– Vene ei ole suorassa hetkeäkään. Meteli ja rytinä on valtava, kun purjehditaan lujaa, Huusela toteaa.
Kuulosuojaimet käytössä
Nukkumiseen matkustajat käyttävät IMOCA 60 -luokan purjeveneissä sisäseinällä roikkuvia meripunkkia, joihin he kiilaavat itsensä seinää vasten köyden avulla.
Huuselan mukaan punkassa voi nukkua enintään kolme varttia tai tunnin kerrallaan, kunnes olkapäät puutuvat. Nukkuminen vaatii kovassa melussa kuulosuojaimia tai vähintään hyviä korvatulppia.
Thunbergin aluksen kapteenin Boris Herrmannin tiimi kertoo sivuillaan (siirryt toiseen palveluun), että nukkumista on hieman helpotettu normaalia paremmilla patjoilla ja verholla, joka erottaa punkan kajuutasta.
Olot veneessä ovat silti karut.
– Henkisellä puolella jännitys siitä, kestääkö vene, on koko ajan läsnä. Kyseessä on haastava tila, josta ei pääse karkuun, Huusela kuvailee.
Huuselan mukaan jokaisen yksinkertaisenkin asian toimittaminen on parhaimmillaan 30 solmua eli 56 kilometriä tunnissa kulkevassa veneessä hankalaa.
Purjeveneessä ei ole vessaa vaan tarpeet tehdään ämpäriin.
Ruuanlaitto onnistuu pienellä retkikeittimellä, jolla keitettävä vesi yritetään kaataa pussiruokien sekaan läikyttämättä.
Vesiturbiinit tuottavat energiaa
Thunberg käyttää New Yorkin -matkaan purjevenettä, koska hän ei halua matkustaa runsaita hiilidioksidipäästöjä tuottavilla lentokoneilla tai risteilyaluksilla.
Purjeveneellä matkustamalla hiilijalanjälki jääkin pieneksi. Boris Herrmannin Malizia II -alus saa sähkölaitteiden vaatiman virran aurinkopaneeleista ja vesiturbiineista, jotka tuottavat energiaa meriveden virtauksesta.
Veneessä on hätätilanteita varten moottori, mutta siihen ei ole merimatkan aikana tarkoitus turvautua.
Ympäristöasioiden lisäksi purjehduksella panostetaan turvallisuuteen, onhan mukana kokemattomia matkustajia. Veneellä ei ajeta huippunopeutta, ja Huuselan mukaan sääolosuhteet eivät ole pohjoisella Atlantilla elokuussa vielä pahimmillaan.
IMOCA 60 -purjevene kulkee niin nopeasti, että se pystyy kiertämään pahimmat matalapaineet ja myrskyt. Satelliittidata on kytketty aluksen tietokoneeseen, ja kapteenit käyttävät Huuselan mukaan sääennusteiden tutkimiseen useita tunteja päivässä.
– Matka on Gretalle hieno kokemus, joka jää loppuiäksi mieleen, purjehduskonkari Ari Huusela arvelee.
Lisää aiheesta:
Radio Yle Puheen aamu: Yksinpurjehtija Ari Huusela: Greta Thunbergin matka Atlantilla on kuin ajaisi kitarakopassa moottoritiellä