Ruisviskeistään ja gineistään tunnettu viinanvalmistaja Kyrö Distillery luopuu yllättäen Napue-nimestä. Napue Ginin nimi vaihtuu Kyrö Giniksi.
Suomessa Napue-nimestä kehittyi nopeasti tunnettu brändinimi, mutta ulkomailla sen käyttö on yhtiön mukaan osoittautunut hankalaksi. Viennin takia Kyrö Distillery päätyi tunnetuimman tuotteensa nimenvaihtoon. Päätös ei ollut helppo.
– Kyllä se omaakin sydäntä kirpaisee, mutta olemme lähteneet siitä, että Kyrö Distillery Companya rakennetaan vuosisatoja ja seuraavia sukupolvia varten, eikä kyseessä ole tähdenlento. Yksinkertaistamme kaiken Kyrö-nimen alle, selvittää yhtiön brändivastaava Mikko Koskinen. Hän on yksi yrityksen viidestä perustajasta.
Napue Gin kuulostaa napkiniltä
Kyrö Distilleryn väki huomasi itse maailmalla, että Napue-nimi ei toimi. He seurasivat sivusta, kun meluisassa brittibaarissa paikalliset Napue Ginin tilaajat saivat ginin sijasta "napkinin" eli lautasliinan.
– Sehän ei ole hyvä kokemus lainkaan, jos giniä pyytää ja kylmiä pyyhkeitä vain tulee naamalle, Mikko Koskinen jatkaa.
Tarina kuulostaa hauskalta, mutta vientiyritys ei vaihtanut nimeä kevyin perustein.
– Brittien lisäksi seurasimme Napue-nimen käyttöä Saksassa ja Yhdysvalloissa Chicagossa.
Suomessa nimenvaihto on iso muutos, sillä Mikko Koskinen arvioi Napuen olevan yhtä tunnettu kuin itse yhtiö Kyrö Distillery. Kotimaassa nimi vaihdetaankin ensi alkuun Kyrö Napue Giniksi ja vuoden kuluessa Kyrö Giniksi.
Pullon sisältö ei muutu
Kansainvälisiä palkintoja saaneen Napue Gin -pullon sisältö pysyy samana, vaikka nimi muuttuu. Kyrö Distillery kertoo edelleen käyttävänsä juoman valmistukseen kuuttatoista yrttiä.
Mikko Koskisen mukaan Napue Gin eli tuleva Kyrö Gin on Alkon myydyin gini, kun mittarina ovat eurot, ei litrat. Kyrö Distillery vie ginejään tällä hetkellä 29 maahan. Napue Ginin ja Koskue Ginin myynti on kasvanut vientimaista etenkin Saksassa.
Kyrö Distillery kertoi Napue-nimen vaihdoksesta samalla, kun yritys palkittiin tiistaina Vuoden brändinrakentajana. Marketing Finland on aiemmin jakanut tunnustuksen Kyrö Distilleryä huomattavasti suuremmille yrityksille kuten Osuuspankille, Fazerille, Elisalle, Finlaysonille, Raision Elovenalle ja Fiskarsille.
Nimisekaannuksista ulkomailla kertoi ensimmäisenä Markkinointi ja mainonta.
Lue lisää:
Juttua korjattu 12.9. klo 12:32: Napkin oli virheellisesti suomennettu nenäliinaksi, vaikka se on suomeksi lautasliina.