Rallin MM-sarjan mestaruustaistossa alkaa pikku hiljaa näyttää siltä, että Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin virolaistähti Ott Tänak on menossa mestaruuteen.
Hän johtaa sarjaa ennen viikonlopun Turkin MM-rallia 33 pisteen erolla Hyundain Thierry Neuvilleen ja 40 pisteen erolla Citroenin Sébastien Ogieriin.
Turkin MM-ralli on kauden neljänneksi viimeinen. Onnistuminen vaativilla teillä voi olla ratkaiseva käänne mestaruustaistossa Tänakin eduksi.
Tänakilla on kaikki mahdollisuudet katkaista Ogierin kuuden vuoden ja ranskalaiskuskien viidentoista vuoden mestaruusputki. 31-vuotias virolainen on voittanut viisi kauden kymmenestä kisasta.
Normaalisti sorakisoissa MM-sarjaa johtavalla on ensimmäisenä varsinaisena ajopäivänä ongelmia, sillä hän joutuu siivoamaan tietä ensimmäisessä ajovuorossa. Seitsemäntenä reitille starttaavan Teemu Sunisen mukaan Turkissa tilanne voi olla kuitenkin päinvastainen.
Sunisen mielestä irtokiviä saattaa nousta sitä enemmän esiin, mitä useampi kuski on ehtinyt ajaa pätkät läpi. Yllättävät irtokivet taas voivat aiheuttaa ongelmia myöhemmin lähteville kuskeille.
Tänakin mielestä ykkösenä lähteminen ei ole koskaan kovin positiivinen asia.
– Mielipiteitä on yhtä paljon kuin lähtöpaikkoja, Tänak kuittasi Yle Urheilulle.
Ogier ja Neuville uskovat yhä mahdollisuuksiinsa Tänakia vastaan, vaikka Toyota-kuski on ottanut viime vuoden tapaan voitot putkeen Suomen ja Saksan MM-rallista. Tällä kaudella Ogier ja Neuville olivat takaa-ajoasemassa jo ennen Suomen osakilpailua.
– Tilanne voisi olla parempi. Mutta 40 pisteen ero on vielä mahdollista kuroa umpeen. Meidän pitää uskoa mahdollisuuksiimme etenkin Turkin kaltaisessa rallissa, jossa mitä tahansa voi tapahtua, Ogier sanoo.
Turkin rallissa Ogier ei ole ollut kertaakaan edes palkintokorokkeella.
– Meillä pitää olla onnea tänä viikonloppuna. Täytyy selviytyä kisasta, ja hankkia paljon pisteitä. Viime vuonna meille tuli ongelmia paikassa, jossa ei pitänyt olla mitään vaikeuksia.
Neuville ei aio lähteä varmistelemaan pisteitä Turkin vaikeilta reiteiltä. Viime vuonna belgialainen johti MM-sarjaa vielä tässä vaiheessa, mutta Turkista alkoi alamäki, joka johti Ogerin mestaruuteen.
– Mestaruutta ajatellen on tärkeää voittaa ja ottaa maksimipisteet, Neuville toteaa.
– Meidän pitää puskea kovaa. Sébastien on vielä huonommassa tilanteessa kuin me ja hän ajaa todella kovaa. Meidän pitää pysyä hänen edellään ja ottaa myös pisteiltä. Tämä on vaativa kisa, mutta olemme hyvin valmistautuneita. Hyundai toimii yleensä näissä olosuhteissa hyvin.
Takasiipi puhuttaa
Mestaruuskamppailua käydään myös kulisseissa. Valmistajien MM-tilanteessa kahdeksan pisteen päähän Hyundaista noussut Toyota on joutunut uusimaan takasiipensä Turkin MM-ralliin.
Kansainvälinen autourheiluliitto FIA ilmoitti Jyväskylän MM-rallin aikaan, että takasiipeen liittyvissä säännöissä oli tulkinnanvaraa ja tarkensi sääntöjään.
FIA:n rallipomon Yves Mattonin mukaan sääntötarkennus ei koskenut mitään erityistä tallia. Toyota on kuitenkin tehnyt merkittävimmät muutokset takasiipeensä. Tutkimukset aloitti myös ranskalaistalli Citroën.
Tommi Mäkisen johtama Toyota reagoi sääntötarkennukseen jo edellisessä kisassa Saksassa, jossa takasiiven asento oli erilainen. Kokonaan uudenlainen siipi on käytössä Turkissa.
– Tutkimme heidän edellistä siipimuotoiluaan tallissamme ja vertasimme sitä autoomme. Toyotan aiempi muotoilu oli varmasti parempi, Citroënin päällikkö Pierre Budar sanoi Yle Urheilulle Turkissa.
– Nyt Toyotan takasiipi on täysin sääntöjenmukainen. Mutta olen varma, että Toyota on yhä kilpailukykyinen.
Kovimman kilpakumppanin, Hyundain pomo Andrea Adamo ei halunnut puhua asiasta Yle Urheilulle.
– Luotaan FIA:aan sataprosenttisesti. En halua, että ihmiset luovat aina polemiikkia. Haluan puhua rallin hyvistä asioista, Adamo sanoi.
Ennen Suomen MM-rallia Hyundai johti merkkimestaruustaistoa vielä 44 pisteellä. Adamon mukaan Saksan ja Suomen kisat eivät kuitenkaan olleet pettymyksiä.
Saksassa Toyota nappasi kolmoisvoiton, ja Suomessakin Ott Tänak sekä Jari-Matti Latvala nousivat tallista palkintokorokkeeelle. Hyundai ei ole yltänyt kahdessa viime kisassa kolmen parhaan joukkoon.
– Kerron teille salaisuuden. Minulle riittää, että voitamme mestaruuden yhdellä pisteellä. En välitä erosta niin kauan kuin johdamme, Adamo muotoilee pistetilanteesta.
"Emme ole enää ilmeisesti ystäviä"
Kuluvan kauden mestaruustaiston lisäksi useammassa kisassa on ehditty spekuloida jo tulevan kauden kuljettajatilanteita. Ott Tänakin ratkaisua on pidetty ensimmäisenä askeleena sille, mitä kuskimarkkinoilla tapahtuu.
Hyundain ja Fordeilla ajavan M-Sportin on uutisoitu olevan kiinnostuneita Tänakista.
Keskiviikkona Turkissa Tänak antoi paljonpuhuvan kommentin tilanteestaan etenkin korealaistallin kanssa.
– Meillä on ollut vaikeita neuvotteluita. Emme ole enää ilmeisesti ystäviä, Tänak heitti Autosportin mukaan.
Tänak jatkaa siis näillä näkymin Toyotalla. M-Sportin Fordin tallipomo Richard Millener myönsi myös tallinsa olevan vaikeassa tilanteessa Tänak-jahdissa.
– Sijoitimme paljon rahaa Sébastien Ogieriin parina viime vuotena. Malcolm Wilson (tallin perustaja) on tehnyt selväksi, että meidän pitää keskittyä liiketoimintaan ja työllistää ihmisiä. Emme tilanteessa, jossa voimme heittää kaiken rahan yhteen kuljettajaan, Millener muotoili Autosportille.
Yle Urheilun lähetykset Turkin MM-rallista
Torstai 12.9.
20.30–21.00 Ennakkolähetys TV2
Perjantai 13.9.
21.50–22.20 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2
Lauantai 14.9.
10.00–11.00 Erikoiskoe 9, suora lähetys TV2
15.00-16.00Erikoiskoe 12, suora lähetys TV2
20.45–21.15 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2
Sunnuntai 15.9.
09.30–10.30 Erikoiskoe 14, suora lähetys TV1
13.00-14.30 Power Stage, suora lähetys TV2
21.00–22.00 Kooste koko rallin tapahtumista TV2
Lue lisää:
"Oli aika shokki" – suomalaiskuskin näkökenttä sumeni heti MM-rallikauden rajuimman kisan alussa