Helsingin Areenalla järjestetty Arctic Invitational -turnaus osoitti, että aika on Suomessa kypsä maailmanluokan e-urheilutapahtumille.
Ongelmistaan huolimatta neljän joukkueen Counter-Strike: Global Offensive -pelin turnauksen ympärille rakennetun tapahtuman voi väittää onnistuneen. Ongelmia, ikävä kyllä, riitti.
Asiat lähtivät heti ensimmäisestä minuutista lähtien väärään suuntaan. Ennen avausottelua näytetty haastattelupätkä pyöri Helsingin Areenan yleisölle ilman ääniä, kun kotikatsomoissa striimejä tuijottaneille video tarjoiltiin äänien kera.
Hallissa olevalle yleisölle on tarjottava lisäarvoa, jotta katsojat eivät jäisi kotiin striimin ääreen. Virheet ovat ymmärrettäviä, mutta herättävät silti takaraivossa tunteen, josko tapahtumaa olisi sittenkin kannattanut katsoa kotisohvalta.
Ei olisi kannattanut. Suomalainen yleisö sai kokea Areenalla kansainvälisen mittaluokan e-urheilutapahtuman, niin hyvässä kuin pahassakin.
Ne tekniset ongelmat
Jo turnauksen avausottelu viivästyi yli puolella tunnilla teknisten ongelmien vuoksi.
Kun ottelu viimein alkoi, liikahtivat asiat tahmean alun jälkeen hitaasti oikeaan suuntaan. Suurella rahalla turnaukseen hankittu, maailman parhaana CS:GO-selostajana pidetty tanskalainen Anders Blume sytytti yleisöä kierros kierrokselta parempaan lentoon, ja lopulta suomalaisyleisön dieselmoottori alkoi lämmetä.
Avausottelun jälkeen hyvin lämmitelty yleisö sai kuitenkin niskaansa kylmän suihkun, kun CR4ZYn ja SJ Gamingin välisen ottelun alku viivästyi. Tekniset ongelmat vaikuttivat kasautuvan toistensa päälle, ja lopulta järjestäjien oli pakko hankkia itselleen lisäaikaa.
Areenan ruudulle ilmestyi paljon puhuva teksti: "Next game is delayed". Seuraavan ottelun alkamisaikaa näyttävään laskuriin lisättiin ensin 20 minuuttia, sitten 15 minuuttia lisää, sitten jälleen 20 minuuttia. Osa yleisöstä alkoi jo huudella farssia.
Lopulta ottelu pääsi alkamaan yli 1,5 tuntia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.
Vaikka viivästyksille sarkastisesti hurrannut yleisö oli silminnähden turhautunut, vei SJ Gaming pahimman ärsytyksen pian pois. Suomenmestarit haastoivat maailman kärkijoukkueisiin lukeutuvaa CR4ZY:a urhoollisesti ja nappasivat lähes kaikkien yllätykseksi itselleen karttavoiton. CR4ZY terästäytyi ja vei finaalipaikan lopulta 2–1, mutta SJ Gaming pelasi otteillaan tiensä suomalaisten sydämiin. Yleisö eli ihailtavasti mukana läpi ottelun, vaikka SJ Gamingin fanipaitoja tulikin hallin käytävällä vastaan harvemmin kuin turnauksesta puuttuneen ENCEn.
Välierätappion jälkeen tunnelma kuitenkin latistui, ja aikataulujen totaalinen pettäminen ennen loppuottelun alkua oli viimeinen niitti monelle tapahtumakävijälle.
Turnauksen voittoa juhli brasilialainen FURIA. Pokaalin nostoa ei ollut katsomassa enää kuin kourallinen katsojia. Kello oli tuolloin 00:30.
Yleisö ansaitsee parempaa
Myönnän suhtautuneeni tapahtuman onnistumiseen skeptisesti vielä muutama viikko ennen turnausta.
Mukaan kiinnitetyt neljä joukkuetta eivät olleet maailman absoluuttisen kovinta kärkeä. Varsinkin suomalaisen ENCEn puuttuminen joukkueiden listalta hämmensi, sillä joukkueella olisi kerrankin ollut mahdollisuus ottaa yleisönsä ja osoittaa suomalaisille, miksi joukkue on yksi maailman parhaista.
Areenan sijaan ENCE valitsi Moskovan BLAST-turnauksen, koska joukkueen tähtäin on kansainvälisen fanikunnan valloittamisessa pelkkien suomalaisten sijaan. Areenalta pois jääminen tuntui kuitenkin hieman selän kääntämiseltä kotiyleisölle.
Lipunmyynti jäi varmasti järjestäjien ennakkoon toivomasta 10 000 lipusta, mutta jo Areenan alakatsomoiden täyttäminen puolilleen on hyvä suoritus ensimmäistä kertaa järjestettävälle tapahtumalle. Maksaneet katsojat vaikuttivat nauttivan tapahtumasta, vaikka viivästykset aiheuttivatkin turhautumista.
Tekniset ongelmat ja aikataulujen paukkuminen tunneilla toivat ikävän sivumaun muuten hyvin järjestetylle turnaukselle, mutta silloin kun asiat toimivat, hallin yleisö eli täysillä mukana jokaisessa frägissä ja kynsien puremista aiheuttaneessa pomminpurkutilanteessa.
Tapahtuma on osoitus siitä, että yleisö tulee katsomaan e-urheilua myös paikan päälle kotiin jäämisen sijaan. Puoliltapäivin alkaneen turnauksen huipentuminen vasta seuraavan vuorokauden puolella on kuitenkin katsojien kannalta kestämätöntä.
Suomalainen e-urheiluyleisö ansaitsee parempaa.
Terveiset Arctic Invitationalin järjestäjille: oppikaa virheistä, kehittäkää tapahtumaa eteenpäin ja tehkää vielä suuremmin.
Ehkä jo ensi keväänä?
Kirjoittaja on Yle e-urheilun toimittaja.