Hyppää sisältöön

Eeva-Maija Sinkkonen ilmoitti vakuutusyhtiölle vauvastaan – Teppo-robotin vastaus ei mennyt putkeen, siitä tuli somehitti

Yritysten chattirobotit yleistyvät vauhdikkaasti. Aina robottien vastaukset eivät vakuuta, kuten kävi vakuutusyhtiö Turvan Teppo-robotille.

Vauva pitää kiinni vanhempansa sormesta.
Kuvituskuva. Vakuutusyhtiön robottivastaus huvitti sosiaalisessa mediassa. Kuva: Irene Stachon / AFP
Anu Leena Koskinen

Lempäälässä asuva Eeva-Maija Sinkkonen synnytti perjantaina esikoispoikansa. Hän oli miehensä kanssa jo varannut lapsivakuutuksen vakuutusyhtiö Turvasta.

Sunnuntaina hän alkoi miettiä, miten vakuutus saadaan voimaan.

– Sunnuntaina ei ole asiakaspalvelu auki, joten ajattelin kysyä chatilta, miten toimia.

Tästä riittikin huumoria sitten puolelle Suomea.

Turvan tamperelainen asiakaspalvelurobotti esittäytyy Tepoksi. Sinkkonen kysyi chattirobotti Tepolta, miten hän ilmoittaa lapsen syntymästä.

Tepon vastaus yllätti Sinkkosen täysin.

– Todella ikävä kuulla, että sinulle on sattunut vahinko, Teppo vastasi.

Kuvakaappaus robotin vastauksesta.
Kuva: Sinkkosen kuvakaappaus

Sitten robotti alkoi selittää, miten tätä vahinkoa voisi hoitaa.

Eeva-Maija Sinkkonen otti keskustelun huumorilla.

– Miehen kanssa naurettiin ja otettiin huumorilla. Onneksi oli synnytyksestä riittävästi aikaa ja tunnepuoli oli tasoittunut, hän sanoo.

Sinkkonen jakoi kuvan keskustelusta Facebook-ryhmässä (siirryt toiseen palveluun) ja tämä herätti paljon huomiota sosiaalisessa mediassa.

Robotin vastauksesta kertoi ensin Iltalehti (siirryt toiseen palveluun).

Teposta tuli somehitti

Turvan viestintäpäällikkö Kati Iharanta sanoo, että tilanne aiheutti yhtiössä yhtä aikaa naurua ja itkua.

– Asiakkaat ovat nauraneet meille ja syystäkin. Negatiivista palautetta emme ole silti saaneet ja Teposta tuli somehitti.

Moka korjattiin heti, ja nyt Teppo osaa vastata tuohonkin kysymykseen oikein.

– Uskomme, että virhe johtui tuosta kysymyksen alusta: ”Miten ilmoitan…”. Se on erittäin yleinen kysymyksen alku ja yleensä jatkuu niin, että siinä kysytään, miten ilmoitetaan sattuneesta vahingosta, kuten auton hajoamisesta tai matkatavaroiden katoamisesta.

Turvan chatbotti vastaa yli 2 000 kysymykseen kuukaudessa. Lähes 90 prosenttia vastauksista Teppo hoitaa mallikkaasti.

– Tämä luku kasvaa koko ajan, kun Teppo oppii lisää. Meillä on useita chat-kuiskaajia, jotka päivittäin käyvät läpi Teppo-chatbotille tulleita kysymyksiä ja opastavat oikeat vastaukset.

Eeva-Maija Sinkkonen uskoo, että chattirobotit yleistyvät. Hän on itse käyttänyt niitä myös jo ainakin pankkipalveluista.

– Nykyään tulee robotilta jo onnittelut lapsen syntymästä. Ilmeisen nopeasti he pystyvät korjaamaan. Uskon, että roboteilla on tulevaisuutta, Sinkkonen sanoo.

Suosittelemme sinulle