Helsingin Sanomien sunnuntaina julkaisema Hongkongin demokratiamielenosoituksiin liittyvä ilmoitus on herättänyt huomiota sosiaalisessa mediassa.
Kiinan alainen Hongkongin erityishallintoalue tuo ostamassaan mainoksessa esiin oman näkökulmansa mielenosoituksiin ja siihen, mitä niistä pitää ajatella.
Twitterissä kokosivun propagandatempausta ihmettelivät mm. politiikantutkija Johanna Vuorelma ja kokoomusnuoret.
Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi perustelee ilmoituksen julkaisemista sillä, että lehti julkaisi muutama viikko sitten myös mielenosoittajia tukevan mainoksen.
– Molemmat mainokset on julkaistu harkinnan tuloksena. Molemmissa kysymys on yhteiskunnallisesta mainonnasta, jota koskee sananvapaus, Niemi kirjoittaa Twitterissä.
Samanlainen kohu myös Ruotsissa
Helsingin Sanomat ei ole ainoa lehti, joka on päätynyt antamaan maksullista tilaa Hongkongin hallinnon näkemyksille. Sama ilmoitus nimittäin julkaistiin runsas viikko sitten myös ruotsiksi sanomalehti Dagens Nyheterissä.
Myös ruotsalaislehti sai julkaisupäätöksestä osakseen kovaa kritiikkiä.
Dagens Nyheterin päätoimittaja Peter Wolodarski on puolustanut päätöstä sillä, että lehti on pääkirjoituksissaan selvästi vastustanut Kiinan toimia Hongkongissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Kiina ei voisi tuoda omaa kantaansa esiin lehdessä.
Päätoimittajan mukaan ilmoituksen sisältö ei ole suunnattu joitain tiettyjä ryhmiä vastaan, vaan sen sävy on rauhallinen ja sovitteleva.
Ilmoitus on hänen mukaansa osa Kiinan maailmanlaajuista mainoskampajaa.
Kökköä, mutta rehellistä mainontaa
Tampereen yliopiston journalistiikan professori Heikki Luostarinen pitää Helsingin Sanomien julkaisupäätöstä perusteltuina.
– Ostan Kaius Niemen argumentin siitä, että kun toisen puolen ilmoitus on julkaistu, niin miksei tätäkin, Luostarinen sanoo.
Ilmoitukseen on selvästi merkitty, että kyseessä on mainos. Lehden lukijalle asia ei jää epäselväksi.
– PR pelaa joskus kierommillakin konsteilla, professori toteaa.
– Tämä saattaa vaikuttaa kököltä. Mutta rehellisestihän tässä sanotaan, että asiat kerrotaan meidän näkökulmastamme ja niin kuin me haluamme.
Luostarisen mukaan ilmoitus kertoo siitä, että Hongkongin hallinto on huolissaan ulkomaisista investoinneista ja mielenosoitusten myötä kaikonneista matkailijoista. Mainoskampanjalla hallinto yrittää nyt parantaa alueen imagoa ulkomailla.
– Hallinnolle on tullut tarve sanoa asia omin sanoin, koska läntinen media on ollut voimakkaasti demokratialiikkeen kannalla.
Irtiotto Kiinan propagandalinjasta
Propagandatutkijana tunnettu Luostarinen on viime vuosina tutkinut nimenomaan Kiinan mediaa. Kiina käyttää maksettuja ilmoituksia maabrändityössään hänen mukaansa usein, mutta Hongkong-ilmoitus poikkeaa Kiinan perinteisestä linjasta.
Ilmoituksen sävy on Luostarisen mielestä poikkeuksellisen sovitteleva. Kiinalaismediasta poiketen ongelmista ei kertaakaan syytetä ulkovaltoja. Myönnetään, että ne ovat sisäisiä ja että ne täytyy ratkaista vuoropuhelun kautta.
– Tämä on irtiotto Pekingin linjasta. Halutaan osoittaa, että ongelmiin haetaan oikeasti ratkaisua, Luostarinen tulkitsee.
Tarkoituksena tuntuu nyt olevan viestiä, että asiat ovat Hongkongin hallinnon omissa käsissä ja että se etsii rauhanomaista ratkaisua.
– Tietysti sille, että irtiotto on voitu tehdä, täytyy olla Pekingin lupa. Mutta tuntuu, että tilaa on nyt annettu vähän enemmän.
Hongkongin kampanjan ajankohtaan saattaa vaikuttaa, että Kiinan kansantasavalta viettää tiistaina 70-vuotisjuhlaa.
– Peking toivoo, että ennen tiistaita ei tapahdu mitään kauheata. Mutta on vaikea sanoa, kuinka tila kehittyy sen jälkeen.
Lisää aiheesta: