Aalto-yliopiston tutkimuksessa kävi ilmi, että museokäynnit kasvoivat karkeasti ottaen kolminkertaisiksi niillä, joilla on Museokortti. Tutkimuksessa oli mukana 13 474 vastaajaa. Ne henkilöt, joilla ei ole korttia arvioivat käyvänsä museoilla vain kerran tai kaksi. Kortillisilla lukema nousee seitsemään käyntikertaan. Monet käyvät näyttelyissä jopa yli kymmenen kertaa vuodessa.
– Museokortin omistaminen vaikuttaa selvästi museoiden käyttökulttuuriin, tutkijatohtori Juho-Petteri Huhtala sanoo.
Museoiden tulot nousivat, vaikka iso osa kävijöistä marssii sisään korttia vilauttamalla
Museokortti osoittautui heti suosituksi, mutta monet ovat epäilleet museoiden tulojen vähenevän sen myötä. Näin ei ole tutkimuksen mukaan käynyt.
Vaikka museokortti ostetaan kertamaksulla, museot saavat jokaisesta kortilla maksetusta käynnistä korvauksen. Summa ei vastaa normaalia pääsylippua, mutta lisätuloja tuovat kävijät, jotka tulevat museoon kortillisten vanavedessä. Enemmän kuin puolet Museokortin käyttökerroista tapahtuu kahden tai useamman hengen seurueessa.
Lisäksi tutkimukseen vastanneet arvioivat käyttävänsä joka käynnillä noin 10 euroa museoiden oheispalveluihin. Rahaa kului muun muassa museokaupassa tai -kahvilassa. Tähän summaan ei vaikuta se, oliko kävijällä kortti vai ei, mutta kortilliset käyttivät oheispalveluja huomattavasti enemmän kuin kortittomat, sillä käyntejä oli enemmän.
– Tutkimus osoittaa, että Museokortti tuottaa museoille sekä välittömiä että välillisiä hyötyjä, Huhtala summaa.
Museot ovat tehneet kävijäennätyksiä joka vuosi Museokortin jälkeen
Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi:
– Voidaan hyvin perustein puhua Museokortti-ilmiöstä. Koska muut ovat innostuneet museoista, halutaan ilmiöön osallistua. Museot ovat nyt aallonharjalla, pohtii kehitysjohtaja Seppo Honkanen.
Museokortteja on markkinoilla noin 265 000, joista voimassa tällä hetkellä noin 185 000.
– Noin puolet tilastoiduista museokäynneistä on ilmaiskäyntejä, mutta Museokortti kasvattaa nimenomaan maksullisten museokäyntien määrää, kertoo Honkanen.
Museokortti 2019 -tutkimuksen teki Aalto-yliopiston tutkijoista koostuva Nordic Institute of Business and Society -ajatushautomo muun muassa Suomen museoliiton tuella.
Tutkimukseen voi tutustua täällä (siirryt toiseen palveluun).