Rallin maailmanmestaruuden viime viikonloppuna varmistanut virolaiskuljettaja Ott Tänak siirtyy ensi kaudeksi Hyundaille. Korealaistalli tiedotti asiasta torstaina.
Yle Urheilun ralliasiantuntija Riku Tahko pitää ratkaisua kovana, mutta odotettuna.
– Mestaruustiimin ja mestaruusauton jättäminen on todella kova temppu. Olihan tämä vähän arvattavissa, kun Espanjasta kantautui vahvoja huhuja, Tahko kertoo Yle Urheilulle puhelimitse.
Virolaiskuljettaja on kuulunut Tommi Mäkisen Toyota-talliin vuodesta 2018. Tahkon mukaan myös tiedotteen sisältö kertoi karua kieltään lähdön syistä.
– Tiedotteessa ei esitetty kiitosta Toyotalle. Mielestäni tästä paistaa läpi, että syy lähdölle on jonkinlaisissa henkilökemioissa, Tahko esittää.
Yksi kaikkien aikojen rahakkaimmista sopimuksista
Tänakin siirtymisestä on huhuiltu viime keväästä lähtien. Jo aikaisemmin virolaiskuljettajan uutisoitiin saaneen sopimustarjouksen niin Hyundailta kuin M-Sportiltakin.
Tahkon mukaan tuore sopimus on myös taloudelliselta arvoltaan merkittävä.
– Rahaa on paljon pelissä. Voidaan olettaa, että tässä on tehty yksi rallihistorian suurimmista ellei jopa suurin sopimus vuositasolla, Tahko arvioi.
Mäkisen ja Tänakin välejä Tahko kuvailee kuitenkin lämpimiksi.
– Kaikesta on huokunut, että Tommi arvostaa Ottia valtavasti.
Sopimuksen julkaisun ajankohta herättää kuitenkin asiantuntijassa ihmetystä, sillä Tänak varmisti mestaruutensa vasta viime sunnuntaina. Kauden viimeinen osakilpailu ajetaan marraskuun puolivälissä Australiassa.
Korealaistallilla unelmatiimi
Tänak on voittanut kuluneella kaudella kuusi osakilpailua ja ilman Toyotan teknisiä vaikeuksia mestaruus olisi varmistunut mahdollisesti jo aiemmin. Tahko ei kuitenkaan usko, että auton luotettavuusongelmat olisivat virolaiskuskin siirtymisen syynä.
– Jos lasketaan kaikki Toyotan, Hyundain ja Citroenin tekniset keskeytykset kauden aikana, ollaan varmaan aika tasoissa. Jokaisessa autossa tulee silloin tällöin jotain ja se kuuluu lajin luonteeseen.
Hyundain ensi kauden kokoonpanoa Tahko kuvailee todelliseksi unelmatiimiksi. Korealaistallilla on sopimus ensi kaudeksi myös Thierry Neuvillen kanssa, minkä lisäksi Dani Sordo ja Sebastien Loeb ajavat kisakauden puoliksi.
– Heillä on aika kova nippu ensi vuodelle. Tuollaista unelmatiimiä ei ole tainnut olla vielä kellään.
Korealaistalli taistelee tällä kaudella vielä valmistajien MM-tittelistä. Ennen MM-sarjan päättävää Australian osakilpailua eroa Toyotaan on 18 pistettä.
– Valmistajien sarjassa mestaruus on aika lähellä ja kuljettajien mestaruus on jäänyt lähelle monena vuonna. Ikävä kyllä Neuville ei ole onnistunut mestaruutta tuomaan. Kaikesta tallipäällikkö Andrea Adamon tekemisestä ja tästäkin sopimuksesta näkee, että täysin keinoja kaihtamatta napsitaan parhaat päältä ja rakennetaan unelmajoukkuetta.
Vaikutuksia myös Latvalan asemaan
Toyotan ykköskuljettajan lähdöllä on vaikutuksia myös Jari-Matti Latvalan asemaan. Lokakuun alussa tallipäällikkö Tommi Mäkinen pohti suomalaiskuljettajan jatkon Toyotalla olevan epätodennäköistä.
– Näkisin, että tämä helpottaa Latvalan ja Kris Meeken kuvioita. He ovat olleet tulisilla hiilillä ja odottaneet vaan, mitä tehdä vailla vaikutusmahdollisuuksia. Sanoisin, että Latvalan työpaikka helpottuu.
Myös Kalle Rovanperän tilanne on vielä auki. Rovanperää on huhuttu ensi kaudeksi Toyotalle.
– Jos Kallella sopimus on, nostetaanko hänet ykkösjoukkoon jo nyt? Se olisi kova veto, mutta en pidä sitä mahdollisena. Niin pitkän tähtäimen suunnitelmia Toyotakaan ei pysty tekemään. He laittavat monia kymmeniä miljoonia tähän ja ajavat voittaakseen maailmanmestaruuksia eivätkä ole mikään kehitystiimi.
– Olisi täysin kohtuutonta laittaa Kalle ykköskuljettajaksi. Hänellä on armeija kesken ja WRC:llä hyvin vähän kilometrejä.
Tahko näkee Toyotan nipun tällä hetkellä heikohkona, vaikka Latvala ja Meeke hyviä tiimipelureita ovatkin.
– He pystyvät ajamaan pisteitä kakkoskuskina, mutta kuka ottaa tallin reppuselkään ja alkaa ajamaan kuljettajamestaruutta ensi vuonna?
– Kova kolmikko Tänak, Neuville ja Sebastien Ogier ovat olleet täysin omassa luokassaan ja kakkoskentällinen tulee sitten perässä. Toyotalla ei ole tällä hetkellä ketään kovasta kolmikosta. Siinä on varmasti miettimistä, kuka pystyy kärkikuskit haastamaan.
Moni kysymys on auki. Tahko ei kuitenkaan usko, että esimerkiksi Ogieria nähtäisiin ensi kaudella Toyotan ratissa.
– Siellä pitää olla jotakin erityisiä pykäliä, että sen pystyisi purkamaan tälläisellä aikataululla.
Lue myös:
Huhuille sinetti – Ott Tänak siirtyy Hyundaille: "Yksi kaikkien aikojen rahakkaimmista sopimuksista"