Uberin itseohjautuva auto ei tunnistanut liikennesääntöjä rikkonutta naista jalankulkijaksi vaan jatkoi matkaa kohtalokkain seurauksin, Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomaiset sanoivat tiistaina.
Tämä ohjelmistovirhe johti viime maaliskuussa naisen kuolemaan Arizonassa. Kyseessä oli tiettävästi kaikkien aikojen ensimmäinen robottiauton turma, jossa kuoli sivullinen jalankulkija.
Nainen oli ollut ylittämässä tietä huonosti valaistusta kohdasta, jolla ei ollut suojatietä. Tällaisia jalankulkijoita ei ollut otettu huomioon robottiauton suunnittelussa, arvioi Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta NTSB.
Onnettomuusraportin mukaan robottiauton ohjausjärjestelmä havaitsi polkupyöräänsä taluttaneen naisen lähes kuusi sekuntia ennen törmäystä, mutta luokitteli hänen "esineeksi".
NTSB:n on määrä vahvistaa nämä johtopäätöksensä ja onnettomuuden todennäköisin syy 19. marraskuuta pidettävässä kokouksessa.
Syyttäjät katsoivat aiemmin tänä vuonna, ettei Uber ole oikeudellisessa vastuussa naisen kuolemasta.
Ei tehnyt äkkijarrutusta
Auton ohjausjärjestelmä arvioi törmäyksen väistämättömäksi 1,2 sekuntia ennen kolaria.
Se ei kuitenkaan käynnistänyt äkkijarrutusta tai väistöliikettä, koska ohjelma pyrki NTSB:n raportin mukaan vähentämään "ajoneuvon potentiaalia epävakaaseen käytökseen".
Auto kuitenkin tuotti "äänihälytyksen ajoneuvon kuljettajalle samalla kun järjestelmä käynnisti suunnitelman ajoneuvon hidastamiselle" raportissa todetaan.
Onnettomuuden jälkeen Uber keskeytti robottiautojen testauksen, mutta toimintaa on sittemmin jatkettu.
Yhtiö on vakuuttanut Yhdysvaltain liikenneturvallisuuslautakunnalle, että sen robottiautot tulevat jatkossa tunnistamaan vastaavanlaisissa tilanteissa olevat jalankulkijat sekä jarruttamaan neljä sekuntia ennen mahdollista törmäystä.
Lue lisää: