Hyppää sisältöön

Kalle Rovanperä tekee historiaa! Toyota vahvisti tulevan kauden kuljettajat – Jari-Matti Latvalan taival tallin tehdaskuljettajana päättyy

Toyotalla ajavat ensi kaudella Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä sekä Takamoto Katsuta. Toyota ei ostanut tallipäällikkö Tommi Mäkisen mukaan Ogieria ulos Citroenilta.

Kalle Rovanperä ajaa kaudella 2020 Toyotan WRC-tallissa. Kuva: Tomi Hänninen

Tommi Mäkisen johtama Toyota-talli on julkaissut ensi kauden kuljettajansa. Heidän joukossaan on odotetusti suomalainen Kalle Rovanperä. Rovanperän sopimuksen pituus on kaksi vuotta. Rovanperästä tulee sopimuksen ansiosta rallin MM-sarjan pääluokan historian nuorin tehdaskuljettaja.

19-vuotias toisen polven rallilupaus voitti tänä vuonna WRC2 Pro-luokan mestaruuden. Nuorukainen on ajanut urallaan 20 MM-rallia, joissa hän voittanut luokkansa kaikkiaan kahdeksan kertaa.

– Annamme Kallelle aikaa oppia. Hän on kuitenkin osoittanut, että pystyy omaksumaan uudet autot nopeasti, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoo Yle Urheilulle.

Japanilaistallin muut kuljettajat ovat Citroenilta vapautunut kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ja M-Sportilla kuluvan kauden MM-sarjassa viidenneksi sijoittunut Elfyn Evans.

Sebastien Ogierin ura jatkuu vielä vuoden verran Toyotalla. Kuva: Tomi Hänninen

Mäkinen painottaa Yle Urheilulle, että Toyota ei ostanut Ogierin sopimusta ulos Citroenilta. Ranskalaiskuski Ogierille alkava Toyotalla kausi on uran viimeinen. Näin myös sopimus Ogierin ja Toyotan välillä on vain vuoden mittainen.

Evansin sopimus on kaksivuotinen. Walesilainen on sijoittunut MM-sarjan kokonaistuloksissa kahdesti viidenneksi. Hän on voittanut urallaan yhden MM-rallin. Tällä kaudella hän joutui olemaan loukkaantumisen vuoksi sivussa kolmesta kilpailusta.

– Neuvottelut olivat pitkät, mutta ne menivät jouheasti. Ogier tulee varmasti kamppailemaan tittelistä. Se on meidän tähtäin. Ei meillä sinällään ole ykköskuljettajaa päätetty vielä. Kuljettajat ovat samalla viivalla. Evans on hyvin kokenut ja tasainen kuljettaja, Mäkinen kuvailee.

Neljännellä Toyotalla MM-sarjassa kokemusta kerää Mäkisen mukaan japanilaislupaus Takamoto Katsuta.

Jari-Matti Latvala on juhlinut urallaan Jyväskylän MM-rallin voittoa kolme kertaa. Tänä vuonna hän ylsi kolmanneksi. Kuva: Tomi Hänninen

Toyotan päätös tarkoittaa sitä, että Jari-Matti Latvalan ura MM-sarjassa ei todennäköisesti jatku kokonaisen kauden osalta. Latvala on ollut osa Toyotan kuljettajakokoonpanoa alusta eli vuodesta 2017 alkaen.

– Se oli meidän ison porukan yhteinen päätös. Taustalla oli tulevaisuus. Toyotan tarkoitus on saada uusia seuraajia. Nuori sukupolvi voi edesauttaa tätä, Mäkinen sanailee.

Latvalan ura on ollut mittava. Hän on sijoittunut urallaan kolmesti MM-sarjan kokonaistuloksissa toiseksi. Suomalainen on myös MM-sarjan historian kokenein kuljettaja. Latvala on ajanut urallaan 208 MM-rallia, joissa hän sijoittui palkintokorokkeelle 67 kertaa. Korkeimmalle korokkeelle hän on noussut 18 kertaa.

Latvala aikoo kuitenkin omien sanojensa mukaan ajaa ainakin yhden MM-rallin, joko Ruotsissa tai Suomessa. Latvalan vaihtoehtoina on auton vuokraaminen Toyotalta tai Fordilta. Yksi vaihtoehto Latvalalle voi olla myös se, että hän saa Ruotsiin ja Suomeen ajopaikan Hyundailta. Eteläkorealaistallin kolmatta autoa jakavat pääasiallisesti Dani Sordo ja Sebastien Loeb, mutta Hyundai voi kuluvan kauden tapaan kierrättää kolmannessa autossa myös neljättä kuljettajaa. Kuluvalla kaudella Craig Breen ajoi MM-rallit Hyundailla niin Suomessa kuin Walesissa.

Esapekka Lapin ura Citroenilla jäi vuoden mittaiseksi. Kuva: Vesa Pöppönen / AOP

Muiden suomalaisten tulevaisuus rallin MM-sarjassa on yhä auki. Latvalan lisäksi ilman sopimusta ovat M-Sportilla tällä kaudella ajanut Teemu Suninen ja Citroenin vetäytymisen jälkeen ilman tallipaikkaa jäänyt Esapekka Lappi. Belgialaislehti Speed Magazinen (siirryt toiseen palveluun) mukaan suomalaiset ajaisivat ensi kaudella M-Sportilla.

Sunisen manageri Timo Jouhki kertoi jo lokakuussa Ylelle, että Suninen on hyvin lähellä jatkosopimusta. Lapilla oli ensi kaudesta sopimus Citroenin kanssa, joten hän saa palkan Citroenilta, vaikka talli ei ole mukana MM-sarjassa. Tämä tarkoittaa, että Lappi olisi M-Sportille edullinen kuljettaja.

Tällä kaudella MM-sarjassa tehdassopimuksilla ajaneista kuljettajista ilman sopimusta ovat myös Toyotalla kisannut Kris Meeke ja Hyundailla ajanut Andreas Mikkelsen. Tallipaikkaa M-Sportilta kärkkyvät myös muun muassa Breen, Citroenilla WRC2 Pro -sarjaa kiertänyt Mads Östberg ja yhden MM-rallin urallaan voittanut Hayden Paddon.

Lue Lisää:

"Kallelle paras mahdollinen paikka ajaa" – asiantuntija suitsuttaa Rovanperän Toyota-sopimusta ja uskoo suomalaislupauksen ajavan jo ensi kaudella voitoista

Kommentti: Lähtöpassit Toyotalta saanut Jari-Matti Latvala on joutunut turhaan maalitauluksi – uskomatonta uraa on syytä kunnioittaa

Latvala toivoo ajavansa maailmanmestaruudesta kaudella 2021 – ensi vuodesta hän neuvottelee vain Toyotan kanssa: "Toiveeni on, että pystyisin jopa viisi MM-rallia ajamaan"

Toyotan iso johtaja puhui koskettavasti Jari-Matti Latvalasta – tapaaminen suomalaishotellin aulassa merkitsi todella paljon: "Meidän piti palata MM-sarjaan"

Lue myös:

Kommentti: Citroenin lähtö on kriisi, joka avaa mahdollisuuden – rallin MM-sarja voi olla edelläkävijä ja lopettaa kulutusjuhlat

FIA ei varautunut Citroenin lähtöön, mutta ahdinkoa torjutaan tutulla sääntöehdotuksella – jos MM-sarja kuihtuu, on seuraus selvä: "Meillä on jo vaihtoehto"

Suosittelemme sinulle