Suomen maastohiihtäjien huoltorekka on hyvissä käsissä, sillä sitä ohjaa kokenut rekkakuski Arto E. Nieminen. Hän on ajanut huoltorekkaa vuodesta 2014 lähtien ja on näin tiiviisti maajoukkueen mukana neljän kuukauden ajan.
Nieminen ajaa rekkaa, mutta toimii myös joukkueen mukana sauva- ja juottohuollossa, kantaa suksia, pystyttää telttaa tai tekee kaikkea, mitä tarvitaan. Tai ainakin melkein kaikkea.
– En voitele suksia enkä hiihdä viestijoukkueessa. Siitä pidetään kiinni, Nieminen kertoi Mustin matkassa -ohjelmassa.
Nieminen saa välillä toimia myös vartijana, sillä joissakin kisapaikoissa liikkuu vorojakin.
– Voin mainita Italian. Silloin rekalla pitää koko ajan vahtia, ettei vaihdu välineet. Yleensä niissä vaihdoissa ei saa mitään takaisin, Nieminen totesi.
Yle Urheilun asiantuntija Sami Jauhojärven mukaan on tiettyjä paikkakuntia, joissa pitkäkyntisiä on ollut liikkeellä.
– Kyllä siellä välittömästi alkaa huoltorekkojen ja huoltokoppien välillä juttu leviämään, jos jollakin on kadonnut jotakin. Sen jälkeen ollaan entistä tarkempia varusteiden suhteen, Jauhojärvi kertoi Urheilustudiossa.
– Huoltoalueilla pääsee kohtuu vapaasti liikkumaan. Ei sinne mitään pääsylippuja tarvita. Eikä se tarvitse kuin yhden rosvon sinne.
Niemisen päätyö on kuitenkin se, että huoltorekka on kilpailupaikkakunnalla ajoissa, ennen kuin joukkue tulee paikalle.
– Jos saan itse tehdä kaikki valmistelut rauhassa, siihen menee puoli tuntia. Jos tulee apumiehiä, siihen menee tunti.
Huoltorekan nupista eli Niemisen työmaalta löytyy paljon mielenkiintoisia asioita. Yksi sellainen on lokero, jossa on mikroaaltouuni. Mikron sisältä ei kuitenkaan löydy ruokaa, vaan kaksi Suomen lippua. Toinen näistä lipuista on Sami “Musti” Jauhojärvelle tuttu, sillä se on sama, joka hänellä ja Iivo Niskasella oli mukana Sotshin kultajuhlissa.
– Se odottaa siellä tulevia mestaruusjuhlia.
Lue myös: