Musiikin suoratoistopalvelu Spotify ei enää ensi vuonna myy mainosaikaa poliittisille mainoksille, yhtiö kertoi perjantaina.
Spotify perustelee päätöstään sillä, ettei sillä ole mahdollisuuksia tunnistaa ja poistaa valheellista sisältöä. Yhtiö kertoo harkitsevansa poliittisten mainosten julkaisua uudestaan myöhemmin.
Spotify ei ole kertonut, kuinka paljon se saa tuloja poliittisista mainoksista. Palvelulla on noin 130 miljoonaa käyttäjää, mutta monet heistä maksavat kuukausimaksua, joten heidän ei tarvitse kuunnella mainoksia.
Twitter päätti lokakuussa kieltää poliittiset mainokset palvelussaan kokonaan. Tämän jälkeen esimerkiksi sponsoroituja vaalimainoksia ei enää pitäisi twitterpäivitysten välissä näkyä.
Twitterin pääjohtaja Jack Dorsey kertoi, että päätöksen taustalla on kasvava huoli, joka liittyy koneoppimiseen perustuvaan viestien kohdentamiseen ja valeuutisiin. Käytännössä päätöksen jälkeen esimerkiksi sponsoroituja ehdokkaiden vaalimainoksia.
Trumpin kampanjajärjestö piti päätöstä "erittäin typeränä".
Google puolestaan on päättänyt rajoittaa mainosten kohdentamista.
Lue myös:
Twitter kieltää maailmanlaajuisesti kaiken poliittisen mainonnan alustallaan