Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.
GAP. Harvoin, ainakaan viime vuosina, on rallin MM-kauteen lähdetty näin uusista asetelmista. Hallitseva maailmanmestari hyppää toiseen tiimiin, ja hyppää autosta, joka on ollut sarjan nopein. Ott Tänakin hyppy Toyotalta valmistajien maailmanmestaruuden voittaneelle Hyundaille on Monte Carlon avauserikoiskokeen yksi mielenkiintoisimmista asioista.
Hyundain sisäinen kisa Tänakin ja Thierry Neuvillen kesken tulee olemaan kovaa. Neuville on ollut tiimissä sen alusta alkaen ja saanut kaikki puolelleen. Nyt Tänak tulee tavallaan sekoittamaan nämä asetelmat.
Kuuntele uuden Tomin nuoteista -podcastsarjan ensimmäinen jakso Yle Areenasta tämän linkin takaa. Avausosassa vieraana kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm.
Sama koskee toista maailmanmestaria, statuksestaan ainakin hetkeksi luopunutta Sebastien Ogieria. Ranskalainen ajoi ensin neljä mestaruutta Volkswagenilla, ja saksalaistiimin vetäydyttyä sarjasta, kaksi mestaruutta tuli vielä Fordin ratissa. Ogierin oli tarkoitus saavuttaa uransa viimeiset mestaruudet, tai vähintään yksi, kotimaansa automerkillä Citroenilla, mutta tiimin kalusto ei antanut siihen lopulta mahdollisuuksia. Nyt Ogier on Toyotalla ja Citroen vetäytynyt sarjasta.
Näkisin, että Ogier on myös kaikista tiimissä ajaneista kuskeista kovimmalla auktoriteetilla varustettu maestro. Ogier ei ole koskaan hävinnyt tallikavereilleen, vaan on ollut selvästi tiimin nopein kuljettaja. Nyt Toyotalla vastusta antavat Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä. Evansista on vaikea sanoa vielä mitään. Fordilla toisen polven kuski oli paikoin erittäin nopea, mutta koko kauden jatkuva nopeus on vielä puuttunut. En usko Ogierin antavan Evansille mahdollisuutta tiimin sisäisessä taistelussa.
Mutta entäs Kalle Rovanperä? Suomalaiset rallifanit sataprosenttisesti taakseen saanut historian nuorin WRC-kuljettaja lähtee kauteen todella mustana hevosena. Rovanperä itse toppuuttelee suuria odotuksia. Niin haluan tehdä minäkin.
WRC-taso on niin kova, ettei sinne mennä tuosta vain voittamaan. Sen ovat saaneet kokea suomalaisista esimerkiksi WRC2-tasolla kilpailleet Juho Hänninen ja Esapekka Lappi, jotka olivat täysin omaa luokkaansa ”Mestiksessä”, mutta ”Liigassa” ei enää ollutkaan niin helppoa menestyä. Rovanperällä on aikaa, joten toivottavasti fanitkin osaavat sitä antaa. Jos Rovanperä pystyisi heti kärkivauhtiin kauden jokaisessa kisassa, olisi se kenties historian suurin yllätys rallin MM-sarjassa.
Teemu Suninen on kotiutunut Fordille jämäkästi. Vauhtia on, mutta viime kaudella muutama ralli oli vielä opettelua. Tähän kauteen on jo helpompi lähteä. Fordilta toisen auton saanut Esapekka Lappi lähtee tähän kauteen uusin odotuksin. Toyotalla vauhti oli paikoin todella hyvää, mutta kuten aiemmin mainitsin, ei voittaminen tällä tasolla ole itsestäänselvyys. Citroenilla Lappi oli epäonninen, eikä itseluottamus ollut aina parhaalla mahdollisella tasolla.
Lappi on nopea, joten toivottavasti uusi asetelma antaa hänelle avaimet menestykseen. Sitä toivovat kaikki.
Näistä lähtökohdista kohti Monte Carloa. Harvoin olen odottanut selostamista näin paljon. Ensimmäisen erikoiskokeen selostaminen tulee olemaan varmasti mieleenpainuva kokemus.
Yle Urheilun lähetykset Monte Carlon MM-rallista
Torstai 23.1.2020
19.30 Ennakkolähetys, TV2
21.30 Erikoiskoe 1, suora lähetys, TV2
Perjantai 24.1.2020
20.15 Kooste päivän tapahtumista, TV2
Lauantai 25.1.2020
10.30 Erikoiskoe 9, suora lähetys, Areena
15.00 Erikoiskoe 11, suora lähetys, TV1
21.00 Kooste päivän tapahtumista, TV2
Sunnuntai 26.1.2020
10.00 Erikoiskoe 14, suora lähetys, TV2
13.00 Power Stage, suora lähetys, TV1
21.00 Kooste koko kilpailusta, TV2
Lue myös: