Hyppää sisältöön

Valvontakuvat paljastivat hengenvaarallista toimintaa – lapsiperheet ja lenkkeilijät oikovat kielletyn ratatyömaan läpi

Luumäki–Imatra-ratatyömaan alueella on törmätty toistuvasti ilkivaltaan ja vaaralliseen alueelle tunkeutumiseen. 

Saimaan kanava sijaitsee Lappeenrannassa, Etelä-Karjalassa. Ratahanke kattaa kuitenkin alueet Imatralta Luumäelle saakka. Kuva: Yle
Ville Toijonen,
Silva Nieminen

Suuri rautatietyömaa näkyy vahvasti Luumäelle Imatralle asti, kun Helsingistä Joensuuhun kulkevalle Karjalanradan tehdään peruskorjausta. Lappeenrannan ja Imatran välille tulee 19 kilometriä uutta kaksiraiteista rataosuutta ja samalla Luumäen ja Lappeenrannan välille tehdään rautatien perusparannus.

Uudelle rataosuudelle valmistuu 12 uutta siltaa. Lappeenrannan kaupungin keskustan lähistöllä olevan Saimaan kanavan kohdalla rakentajat ovat toistuvasti törmänneet ilkivaltaan ja työmaa-alueelle tunkeutumiseen.

Työmaalla on havaittu nuoria, lenkkeilijöitä ja aikuisia lastensa kanssa. Havainnot ovat tallentuneet valvontakameroihin.

– Työmaalla ei saa oleilla, eikä sen poikki saa koskaan oikoa. Rautatien ylittäminen muualta kuin tasoristeyksistä on asiatonta liikkumista ratalinjalla ja siten lain mukaan rangaistava teko, projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Luumäki-Imatra-ratahankkeesta sanoo.

Työmaalla ei saa liikkua, sen kautta ei saa oikoa tai sen rakenteissa kiipeillä. Pahimmillaan alueella tunkeutuminen voi olla hengenvaarallista tai tuoda sakot. Kuva: Kare Lehtonen/Yle

Sillalla kiipeilyä ja ilkivaltaa

Työmaa-alue jatkuu Saimaan kanavan läheisyydessä parin kilometrin verran. Alueen läpi pääsee kulkemaan merkittyjä reittejä pitkin. Merkityt reitit ovat katettuja, sillä alueella on vaara saada tavaraa niskaansa.

Työmaa-alueelle tunkeutumisen lisäksi rautatien rakennustyö on kokenut myös ilkivaltaa. Vielä pystyttämisvaiheessa oleviin meluesteisiin on maalattu suuria graffiteja ja lisäksi kanavasillan rakenteissa on kiipeilty.

— Valitettavasti on havaintoja, että sillan päädyssä on käyty pyörähtämässä ja on menty jopa tukien sisälle sillan rakenteisiin, projektipäällikkö Joonas Hämäläinen kertoo.

Projektipäällikkö Hämäläinen muistuttaa, että työmaa-alueella on myös runsaasti vaaranpaikkoja, joita ulkopuoliset eivät osaa varoa.

Työmaalla on kaivantoja, jotka ovat vaarallisia, vaikka ne onkin eristetty kevytaidoin. Toinen hyvä esimerkki työmaan vaarallisuudesta on uuden sillan päällä oleva sääsuoja, josta putoilee lunta alas. Lumi voi olla kelistä riippuen jäistäkin, Hämäläinen sanoo.

Uusi silta valmistuu vanhan viereen. Kuva: Kare Lehtonen/Yle

7 syytä, miksi radalla ei saa liikkua

  1. Junat ovat nykyään hyvin hiljaisia, eikä lähestyvää junaa kuule helposti.
  2. Sähköradalla on aina hengenvaara. Raiteiden yläpuolella olevista ajolangoista sähkö voi hypätä kaukaakin. Vaunujen päälle ja pylväisiin kiipeäminen on jyrkästi kielletty.
  3. Rautatien saa lain mukaan ylittää vain merkityiltä paikoilta, sillan tai alikulun kautta.
  4. Junan pysähtymisaika on useita satoja metrejä. Juna ei väistä tai pysähdy ihmisen ollessa radalla.
  5. Juna on raiteita leveämpi ja vauhdissa olevan junan ilmavirta kaataa lähellä olevan ihmisen, mahdollisesti raiteille.
  6. Radalla oleskelusta tehdään aina ilmoitus poliisille ja hätäkeskukseen.
  7. Junien aikataulut muuttuvat. Et voi koskaan tietää, koska juna tulee.

Suosittelemme sinulle